actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2009, 11:51
Nathalie Dewaersegger Nathalie Dewaersegger is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: kontich
Posts: 29
Te weinig voedsel voor armen

Te weinig voedsel voor armen

Een buurthuis in Merksem heeft 80 aanvragen voor voedselpakketten, maar kan er maar 40 uitdelen. De Voedselbanken kunnen er niet meer leveren. Door de crisis moeten in heel het land 5.000 monden méér worden gevuld. Dat bericht de krant Gazet van Antwerpen vrijdag.

De 9 Voedselbanken in het land verzamelen voedingswaren die ze krijgen van de Europese Unie, de industrie en de distributie. Vaak gaat het over overschotten of producten die een nabije houdbaarheidsdatum hebben.

In 2008 zamelden ze 12.000 ton in. 'Dit jaar zal het ongeveer evenveel zijn', schatte Willy De Mesmaeker van de Belgische Federatie van Voedselbanken. 'Maar door de crisis hebben we 5.000 monden méér te vullen. Dat is een stijging van 4,5 procent, van 110.000 naar 115.000.'

De jaarlijkse actie van Delhaize bracht dit jaar ook een pak minder op. 'We hebben nog niet alle cijfers, maar het ziet er niet goed uit', zegt Michel Verkaeren, verantwoordelijke voor de actie bij de Voedselbanken.

Om aan de grotere vraag naar voedselpakketten te voldoen, zullen de Voedselbanken een tandje bijsteken. 'We gaan de bedrijven opbellen en hen vragen om wat meer te leveren', zegt Willy De Mesmaeker.

Bron: De Standaard online 6 november (http://www.standaard.be/artikel/det...05&subsection=3)

Mening:
Het is echt wel zonde, dat er dagelijks tonen vervallen eten wordt weggegooid. Terwijl er vele mensen met honger zitten. Er moet wel degelijk een oplossing worden gevonden. We leven in een verzorgingsstaat, en toch zijn er vele mensen die geen eten hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2009, 11:25
Evelien.Peeters Evelien.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Gierle
Posts: 7
Te weinig voedsel voor armen

Het is verschrikkelijk dat er zo veel mensen zijn die door de crisis zelfs hun basisbehoefte, eten, niet meer kunnen vervullen. Meer en meer mensen komen aankloppen bij hulpgroeporganisaties. Ik had eergisteren nog een goed gesprek met iemand over het feit dat er zo veel mensen zijn die grotere ogen dan mond hebben en die te veel eten kopen of te veel eten vragen en dan de helft weer wegsmijten omdat ze het niet opkunnen. Dit terwijl er vele anderen al met een klein beetje overschot zich van de dood kunnen redden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2009, 12:08
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Ik vind het ook zeer erg dat deze mensen zelfs geen eten hebben. Ik denk dat we best met de mensen die wel voeding kunnen betalen eens een oplossing zouden moeten zoeken. Voor ons is het ook crisis, maar voor de mensen die niet zoveel geld hebben, is dit dubbel zo erg. Naar mijn mening moeten we meer delen maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2009, 11:50
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Te weinig voedsel voor armen

Ik vind het zeer jammer om te horen dat er meer en meer arme mensen bijkomen door de crisis. Het armoedecijfer in België blijft maar stijgen. Het is dan ook vreselijk wanneer er aan de menselijke basisbehoeften niet kan voldoen worden. Ik herinner mij dat er vorig jaar op mijn middelbare school een inzameling werd gehouden van voedsel voor zulke mensen. Zo'n acties zijn goed en zouden er meer moeten zijn. Maar uiteraard moet er voor dit probleem een grootschaligere oplossing gezocht worden. Er zijn mensen die honger hebben! Ik vind het dan ook vreselijk dat er zoveel eten bv. in restaurants, ziekenhuizen, ... wordt weggegooid. Er wordt soms erg kwistig met voedsel omgegaan, een jammere zaak.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th January 2010, 16:05
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 66
Het is verschrikkelijk dat er zo veel mensen zijn die door de crisis zelfs hun basisbehoefte, eten, niet meer kunnen vervullen. Meer en meer mensen komen aankloppen bij hulpgroeporganisaties. Ik had eergisteren nog een goed gesprek met iemand over het feit dat er zo veel mensen zijn die grotere ogen dan mond hebben en die te veel eten kopen of te veel eten vragen en dan de helft weer wegsmijten omdat ze het niet opkunnen. Dit terwijl er vele anderen al met een klein beetje overschot zich van de dood kunnen redden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.