actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2014, 16:58
Charlotte.N*uts Charlotte.N*uts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 25
Rijbewijs met punten symbolisch begraven


Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) is niet opgezet met een protestactie van de Fédération Belge des Motards en Colère (FBMC) en transportvakbond Secop-Itsre. Zij begroeven aan het MR-hoofkwartier symbolisch het rijbewijs met punten.


“Er was geen enkele aanleiding voor deze manifestatie”, zegt de minister in een persbericht. Volgens de FBMC en Secop-Itsre zal het rijbewijs met punten geen enkel verschil maken voor de verkeersveiligheid, wel integendeel, en bovendien dreigt dit heel wat negatieve sociaal-economische gevolgen te hebben.

“Op 28 november is er op het kabinet een ontmoeting geweest met vertegenwoordigers van de FBMC”, zegt minister Galant. “Ik heb hen uitgelegd dat het rijbewijs met punten één van de pistes is die in het regeerakkoord geopperd wordt, maar dat er nog niets beslist is. Ik heb de FBMC ook een brief en twee mails met dezelfde uitleg gestuurd. Desondanks hebben ze besloten door te gaan met hun protestactie om de regering onder druk te zetten. Nochtans was daar geen enkele aanleiding toe.”

Ontslag

“Iemand die op drie jaar tijd acht kleine overtredingen begaat, zal zijn rijbewijs voor drie maanden kwijt zijn”, zegt Alain Durant van Secop-Itsre. “Voor de werkgever kan dat reden zijn om die persoon te ontslaan, en dat terwijl het in de huidige economische situatie al zo moeilijk is om werk te vinden. Voor vrachtwagen- of buschauffeurs betekent dat zo goed als het einde van hun loopbaan en wegzakken in een financieel moeras.”

In de transportsector zou het rijbewijs met punten ook voor bijkomende oneerlijke concurrentie kunnen zorgen, aldus de vakbondsman. “Het rijbewijs zou niet gelden voor buitenlandse chauffeurs, bijvoorbeeld uit Oost-Europa. Het zal er Belgische werkgevers alleen maar meer toe aanzetten dergelijke mensen aan te werven.”

Verkeersveiligheid

Ook voor de verkeersveiligheid zal het rijbewijs met punten weinig verschil maken, meent Joe Vereecke van FBMC. “Wel integendeel. In Frankrijk bijvoorbeeld, waar het al jarenlang bestaat, zien we een jaarlijkse toename van de verkeersdelinquentie met zes procent. Wie nu zonder rijbewijs rondrijdt, zal dat ook doen als het rijbewijs met punten wordt ingevoerd en er zullen zelfs meer mensen zijn die zonder rijbewijs zullen rondrijden.”

Beide organisaties vragen een andere aanpak van de verkeersveiligheid, met meer aandacht voor verkeersopvoeding en sensibilisering. “En waarbij men gebruik maakt van de ervaring van mensen die dagelijks op de baan zijn, niet alleen van experts in kantoren.”

Bron: De Standaard
Datum: 13/12/2014
Eigen mening: Ik ben het niet eens, maar ook niet akkoord met het puntensysteem. Hierdoor snap ik ook de reactie van de mensen die hiervoor protesteren. Ik denk dat het ook veel nadelen met zich kan meebrengen. Er zullen altijd wel mensen zijn die hier tussenuit glippen omdat ze niet betrapt worden. Wat ik mezelf afvraag is voor wie dit allemaal gevolgen gaat hebben. Alleen voor de dronken rijders, vrachtwagenchauffeurs,...? Als we een puntensysteem gaan gebruiken zouden er nog meer controles moeten uitgevoerd worden. Ik denk dat een rijbewijs met punten hier in België niet veel verschil gaat uitmaken. We moeten eerst onze mentaliteit aanpassen voordat we hier gebruik van kunnen maken. Anderzijds is het al bewezen dat in het buitenland een rijbewijs met puntensysteem wel werkt. Dus ik heb hier toch gemengde gevoelens bij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.