actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2009, 16:15
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Eerste winterprik komt eraan

Eerste winterprik komt eraan

www.destandaard.be

zaterdag 12 december 2009Auteur: Jan Desloover BRUSSEL - Na het weekend duikt het kwik onder het vriespunt. Automobilisten bereiden zich best voor.

Het voorbije decennium viel de eerste winterprik meestal rond half november. In 2002, 2007 en 2008 kwam de eerste koude-opstoot later. Telkens dook het kwik meteen dieper onder het nulpunt dan tijdens een 'normale' prik.

Ook dit jaar bleven de temperaturen lang zacht. Maar maandag zouden we toch de eerste vrieskou krijgen. Een felle prik wordt het niet. Volgens het KMI zal het kwik tot en met zaterdag schommelen tussen min 3 en 2 graden

De mobiliteitsclub VAB maakt zich niettemin op voor een massa meldingen van automobilisten met accumoeilijkheden, temeer omdat de eerste vrieskou dit jaar volgt op een weekend, waarin veel auto's 48 uur stilstaan.

'Het jaar rond krijgen we 's maandags meer oproepen te verwerken dan op andere dagen, maar bij de eerste winterprik loopt dat aantal snel op tot ruim 2.000', zegt de persverantwoordelijke, Marc Van Damme.

'Ik verwacht dat de “natuurlijke selectie, haar werk zal doen. Door het zachte najaar zijn veel versleten batterijen gespaard gebleven.' Als die nu een ijskoude motor aan de praat moeten krijgen, is de kans groot dat dit niet lukt, om verschillende redenen. Bij vriestemperaturen verliezen accu's tot vijftig procent of meer van hun capaciteit. Ze raken ook sneller uitgeput omdat ze 'energieverslinders' zoals achterruitverwarming en airco draaiende moeten houden.

Bovendien worden in deze periode van het jaar traditioneel vooral korte afstanden afgelegd, waardoor de batterij niet optimaal opgeladen wordt.

VAB adviseert automobilisten maandag bij het starten 'alle onnodige stroomverbruikers' uit te schakelen en de lichten pas na het starten te ontsteken. Ontkoppelen bij het starten scheelt ook, dat belast de startmotor minder.

Wie vooral korte trajecten doet, wordt aangeraden een batterijlader te gebruiken als de auto stilstaat. Startkabels worden afgeraden.

'Als je ze onoordeelkundig gebruikt, riskeer je gevoelige elektronische systemen te beschadigen', aldus VAB.

Mijn mening:

Heel het land wordt waarschijnlijk bedekt door een laagje sneeuw. Ik vind het eigenlijk wel grappig dat men hier spreekt over: 'De natuurlijke selectie zal haar werk wel doen...' Want ik dacht net aan het feit dat hoeveel hoogtechnologische snufjes wij tegenwoordig ook hebben, één laagje sneeuw is genoeg om alles in het hondert te laten lopen! De natuur wint altijd.
Ook wil ik nog even zeggen dat ik nu al niet meer kan wachten tot het eindelijk sneeuwt!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2009, 09:55
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Ondertussen is de winterprik al in het land en het heeft weer voor massaal veel problemen gezorgd. Dus zo kan je eigenlijk zeggen dat de natuur weer wint van de mens.

Nu de winterprik er is valt het mij ook weer op hoe ongeorganiseerd België soms kan zijn. Er werd al dagen gezegd dat het ging sneeuwen en toen het eigenlijk begon was er maar één ding dat we misten, de strooidiensten natuurlijk. Ik zou zeggen dat ze tijd genoeg hebben gehad om alles voor te bereiden, maar blijkbaar niet. De voorbije dagen waren de wegen spiegels, zelfs de autostrades die best eerst vrij zouden moeten gemaakt worden waren vaak onbereikbaar en levensgevaarlijk.

Ik ben een enorme fan van de winter en de sneeuw, maar dan blijf ik het liefst thuis, zodat ik met mijn auto de levensgevaarlijke banen niet moet trotseren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.