actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2014, 16:22
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Weyts wil ook in Vlaanderen proefproject met zelfrijdende auto

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil ook in Vlaanderen werk maken van een proefproject met zelfrijdende auto’s. Dat verklaarde hij in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement op een vraag van Joris Vandenbroucke (SP.A). Weyts kijkt in het bijzonder naar De Lijn.

In De Tijd was woensdag nog te lezen dat België achterop dreigt te raken omdat testritten hier nog niet zijn toegelaten op de openbare weg. Andere Europese landen zouden al een stuk verder staan.

De zelfrijdende auto is momenteel vooral een Amerikaans project, met Google als voortrekker, maar maakt dus stilaan ook de oversteek. Weyts wil daar actief aan meewerken, hoewel de aanpassing van de wet een federale bevoegdheid is. ‘Deze ontwikkeling spreekt enorm tot de verbeelding’, zei hij donderdag.

Science fiction
‘Ik heb vernomen dat Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie) nog niet met een eigen proefproject bezig is, maar ik wil daar met hen werk van maken. Misschien is daar een rol weggelegd voor Flanders’ Drive.’

Daarnaast wil de N-VA’er rond de tafel gaan zitten met De Lijn. ‘Los van de wetgevingsproblemen wil ik met hen al bekijken of we geen project kunnen opzetten’, zei hij.

Joris Vandenbroucke (SP.A) verklaarde zich tevreden dat Weyts de innovatie niet ‘als science fiction beschouwt’. ‘Dit is een gigantische opportuniteit’, vond het parlementslid.

Volgens Peter Van Rompuy (CD&V) bestaat ook federaal de politieke wil om de weg vrij te maken voor de zelfrijdende auto.

Vandaag vond ook het congres ‘Mobiliteit 2050’ plaats, georganiseerd door het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM). Ben Weyts ging er in debat met Magda Kopczynska van de Europese Commissie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141023_01337687
Eigen mening: Minister van mobiliteit wil ook in Vlaanderen werk maken van een proefproject met zelfrijdende auto’s. Maar de wet in Vlaanderen laat het nog niet toe om testritten uit te voeren. Het is natuurlijk gevaarlijk wanneer zo een zelfrijdende auto dadelijk in het verkeer mag komen om getest te worden. Maar volgens mij zijn er genoeg creatieve oplossingen voor dit project. Door bijvoorbeeld de auto eerst te laten rijden op een plaats waar alles in actie gezet wordt, zo raakt er niemand in gevaar maar kan de auto toch getest worden. Het project zou een grote vooruitgang zijn voor mensen die zelf niet kunnen rijden dus hoop ik dat het project erdoor komt.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 23rd October 2014 om 16:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.