actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2017, 09:21
Nathalie H*ybrighs Nathalie H*ybrighs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Ham
Posts: 38
Overgewicht is nog schadelijker dan we dachten

Overgewicht is nog schadelijker dan we dachten

De schadelijke gevolgen van overgewicht zijn tot nu toe onderschat. Dat blijkt uit een nieuwe studie op basis van de gegevens van 60.000 ouders en hun kinderen.

Eerdere studies hebben aangegeven dat de optimale BMI, waarbij het risico op overlijden geminimaliseerd wordt, iets hoger ligt dan wat artsen aanbevelen. Die adviseren een BMI tussen 18,5 en 25 aan te houden. Die studies deden dus echter de indruk ontstaan dat een licht overgewicht gezond is.

Een probleem bij die studies is dat ze enkel rekening hielden met het sterfterisico bij volwassenen en hun eigen BMI. Dat er een verband is, betekent echter nog niet dat dat ook causaal is.

Een onderzoeksteam van de universiteit van Bristol en de Technisch-Natuurwetenschappelijke universiteit van Noorwegen vermoedde dat de eerdere studies het ware effect van de BMI op de gezondheid niet correct weerspiegelen. Vroege stadia van ziektes, ongezonde gewoonten zoals roken, en andere factoren kunnen immers leiden tot een lager BMI én tegelijk tot een verhoogd risico op overlijden. De lagere BMI is dan niet de oorzaak van het verhoogde risico.

Dat maakt het moeilijk in te schatten hoe de BMI de kans op overlijden daadwerkelijk beïnvloedt. In hun studie, die gepubliceerd is in het vakblad International Journal of Epidemiology, gingen de onderzoekers op zoek naar een causaal verband.
Ze maakten daarvoor gebruik van de Noorse databank HUNT die data van 130.000 mensen over BMI, gezondheid en sterftecijfers bevat. In de plaats van gewoon de BMI te vergelijken met het sterfterisico, zoals de conventionele studies gedaan hadden, keken de onderzoekers naar de mortaliteit bij ouders en de BMI van hun (volwassen) kinderen.

Genetisch
Dat heeft als voordeel dat de BMI niet beïnvloed is door factoren als ziekte en rookgedrag. Bovendien is de BMI van kinderen een indicator van de BMI van hun ouders, omdat beide cijfers gerelateerd zijn door genetische factoren. Zo vermeden de onderzoekers de problemen die bij de conventionele studies onvermijdelijk zijn.

Met deze methode bleken de schijnbaar schadelijke effecten van een laag BMI beperkt. De schadelijke effecten van een hoog BMI waren daarentegen groter dan bij de eerdere analyses. De schadelijke gevolgen van overgewicht werden daarbij dus onderschat.

Epidemie
De onderzoekers benadrukken dat hun studie het huidige advies van een BMI tussen 18,5 en 25 ondersteunt. De suggestie dat overgewicht gezond zou kunnen zijn, is dus een misvatting.
De toename van overgewicht en obesitas in de wereld is alarmerend. Volgens een recente studie in The Lancet waren er in 1975 wereldwijd 105 miljoen mensen met obesitas; in 2014 waren dat er al 641 miljoen.

Bron : De Morgen, 4/12/2017
https://www.demorgen.be/wetenschap/...chten-bb89978a/

Mening : Ik vind dat er vanuit de regering ook eens wat meer aandacht mag besteed worden aan overgewicht, aan de BMI van de mensen en vooral bij kinderen dan. Zoals er in het artikel staat kan ik zelf getuigen dat een laag BMI niet altijd gezonder is dan een iets hoger BMI. Je moet inderdaad naar meerdere factoren kijken. Ik rookte vroeger en had een laag BMI. Maar na onderzoek van mijn keel en stembanden kreeg ik op 27-jarige leeftijd te horen dat ik zo niet langer mocht doordoen of ik kon zo een apparaatje om te kunnen praten in mijn keel laten steken. Dat heeft mij natuurlijk dadelijk doen stoppen met roken. Ik ben daardoor redelijk wat kilo's bijgekomen waardoor ik eigenlijk een net iets te hoog BMI had maar ik was veel gezonder, en voelde me ook veel fitter dan ervoor. Dus op dat moment was mijn iets hoger BMI geen probleem. Daarna ben ik zwanger geworden en tijdens mijn zwangerschap ben ik 30 kilo bijgekomen die er uiteindelijk altijd zijn bijgebleven. Nu is mijn BMI natuurlijk veel te hoog waardoor ik mij ook terug slechter voel en beperkter in wat ik kan. Ik heb dit pas na mijn 30ste gekregen, wat natuurlijk ook niet gezond is maar toch iets minder erg dan kinderen die al op heel jonge leeftijd obesitas hebben. Daarom vind ik dat er veel meer aandacht moet gaan naar deze kinderen. Als ze van jonge leeftijd al leren hoe ze dit kunnen aanpakken zal er ook minder obesitas voorkomen op latere leeftijd volgens mij. Soms zal het natuurlijk wel aan medische oorzaken liggen dat een kind of volwassene een te hoog BMI heeft maar in veel gevallen ligt het puur aan het eetpatroon wat op jonge leeftijd veel gemakkelijker is om aan te passen dan op latere leeftijd.

Laatst aangepast door Nathalie H*ybrighs : 5th December 2017 om 09:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.