actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2011, 10:02
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Vandeurzen overweegt waarschuwingen op alcoholverpakking

Vandeurzen overweegt waarschuwingen op alcoholverpakking

Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V) overweegt de invoering van waarschuwingen op alcoholverpakkingen. Dankzij een vermelding van het aantal standaardeenheden alcohol (SE) zouden consumenten beter geďnformeerd worden over de hoeveelheid alcohol die ze nuttigen, zo meldt De Zondag.

"Mensen gaan er vaak vanuit dat een glas wijn, bier of sterke drank... altijd ongeveer evenveel alcohol bevat, omdat, over het algemeen, de dranken met een hoog alcoholgehalte geschonken worden in kleinere hoeveelheden, maar in de praktijk klopt dit niet", aldus Vandeurzen.

Streekbier vaak sterker
Zo is er een beduidend verschil tussen een glas gewoon bier en een glas streekbier. Een glas gewoon bier bevat één standaardeenheid alcohol, terwijl een streekbier twee standaardeenheden kan bedragen. Daarnaast wordt bier vaak ook uit blik gedronken en bestaat er een grote variëteit aan glazen.

"Het vermelden van standaardeenheden kan de consument helpen om bij te houden hoeveel hij of zij nu eigenlijk gedronken heeft. Op die manier kunnen ze preventieboodschappen -die vaak uitgaan van die standaardeenheden- beter op zichzelf toepassen", suggereert Vandeurzen.

"Gevaarlijk precedent"
De minister lanceerde het idee in een antwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Marc Hendrickx (N-VA). Aanleiding voor de vraag was het voorstel van enkele Europarlementsleden om ontradende boodschappen op alcoholproducten aan te brengen, net zoals bij tabak gebeurt.

Vandeurzen is niet meteen tegenstander van gezondheidswaarschuwingen, maar bepleit een zorgvuldige benadering "op maat van de doelgroep". Ook bepleit hij het belang van een allesomvattende aanpak. Hendrickx vindt "gezondheidswaarschuwingen op een bij normale consumptie volstrekt ongevaarlijk product" dan weer "een gevaarlijk precedent". (belga/tw)

Bron: DeMorgen.be
Datum: 22/05/2011

Mijn mening:

Mij lijkt het dat je door een waarschuwing op alcoholverpakkingen te plaatsen niet veel verkeerd kan doen. Indien mensen het niet willen lezen, lezen ze het toch niet. Daarentegen kan het voor sommigen toch een alarmbelletje doen rinkelen, wanneer ze na een aantal glazen toch nog met hun auto willen vertrekken. Daarnaast denk ik dat er inderdaad veel mensen zijn die niet beseffen wanneer ze te veel gedronken hebben. Meestal zijn het net diegene die te veel gedronken hebben, die denken dat ze alles aankunnen, dus met de auto naar huisrijden moet dan ook wel lukken. De meesten zullen die vermelding van het aantal standaardeenheden alcohol (SE) niet lezen, maar met een beetje geluk is er toch iemand in het gezelschap die deze waarschuwing oppikt. Mijn mening is dus beter voorkomen dan genezen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2011, 10:59
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik ben het met Lisa eens dat dit systeem niet veel kwaad kan. Ik denk ook wel dat de meeste mensen het niet gaan lezen maar als ze het wel doen en daardoor niet dronken achter het stuur kruipen kan het alleen maar helpen.
Het systeem met de standaardeenheden lijkt mij ook heel simpel en begrijpelijk voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2011, 12:32
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
extra etiketten = extra kosten, dus de prijzen van de drank gaan dan ook weer omhoog en volgens mij haalt het niks uit. De mensen die drinken weten meestal wel wat ze gedronken hebben. Diegene die gepakt worden achter het stuur weten goed genoeg dat ze teveel op hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd May 2011, 14:11
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Ik ben niet echt een voorstander van dit voorstel. Op zich doet men er niets fout mee, maar ik vind het gewoon onnuttig. Op elke alcoholische drank staat normaal gezien al vermeld hoeveel percentage alcohol hier in zit en dit vind ik voldoende. Ik kan moeilijk geloven dat mensen minder gaan drinken, omdat ze zich bewust zijn van de hoeveelheid alcohol die ze nuttigen. Ik denk dat iedereen ongeveer wel weet voor welke dranken ze moeten oppassen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 17:18
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Persoonlijk vind ik het een nutteloze maatregel. Eerst en vooral twijfel ik er zeer sterk aan of deze waarschuwing ook maar door iemand zal gelezen worden. Ten tweede vrees ik ook voor een stijging van de prijzen, net zoals Maarten. We hebben dit al eens meegemaakt met de pakjes sigaretten. Ik denk niet dat deze actie zal helpen om mensen minder te laten drinken. Tenslotte ben ik er van overtuigd dat de mensen die dronken achter het stuur kruipen weten dat ze te veel op hebben. Er zijn heel wat campagnes geweest om dit te voorkomen, en ik denk dat die veel effect hebben gehad. Ik denk dan ook dat deze actie onnuttig is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 19:01
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Is het dan ook geen idee om waarschuwen te plaatsen op een doos likeurpralines aangezien hier ook alcohol inzit? Mensen beseffen dit niet maar onderzoek heeft uitgewezen dat je zelfs positief kan blazen door het eten van enkele pralines.

Volgens mij heeft het gewoon weinig nut om dit erop te zetten want volgens mij houden mensen pas op met drinken wanneer ze zelf denken dat ze genoeg hebben gehad. Veel mensen reageren ook anders op een bepaalde hoeveelheid bier waardoor mijn redenering zou zijn dat veel mensen zichzelf gaan inschatten in plaats van etiketten te lezen.

Maar bekijk de etiketten en hun prijsstijging vanuit een positieve ooghoek. De etiketten zorgen ervoor dat je gewaarschuwd bent en de prijsstijging zorgt voor minder consumptie, geen probleem toch? Nee even serieus volgens mij is dit een idee dat weinig effect zal hebben zoals ik eerder al zei.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 19:08
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Op zich is dit natuurlijk geen slechte maatregel! Het extra benadrukken van de alcohol is zeker niet slecht en zal voor sommige mensen zeker werken. Dit mag natuurlijk wel niet ten koste komen van de consument. Dit product mag natuurlijk niet meer gaan kosten want dan gaan ze toch naar een ander grijpen en dan heb je niets aan je maatregel.

Persoonlijk ben ik meer enthousiaster over een ander systeem. De alcohol-START! Als een persoon de auto wil starten moet het eerst blazen. Als je niet teveel gedronken hebt start de auto. Als je wel teveel hebt gedronken kan je niet starten. Ik vind dit een vrij goed systeem als er natuurlijk juist mee wordt gewerkt. En niet aan iemand anders vragen om eens te blazen natuurlijk!!

Maar ik vind herhaling op een product zeker niet slecht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.