actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st January 2013, 10:26
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Vader van verkrachte Indiase studente wil daders opgehangen zien

De vader van de Indiase studente die enkele weken geleden overleed nadat ze op 16 december op een bus in New Delhi door een groep mannen was verkracht, heeft het gerecht opgeroepen om snel een oordeel te vellen. Hij pleitte er ook voor om de daders te laten ophangen.


"Het is de plicht van het hof en van de rechters dat er zo snel mogelijk een straf wordt uitgesproken en dat alle mannen (die terechtstaan voor de verkrachting) worden opgehangen", zei hij bij de opening van het proces tegen de vijf daders voor het hof van assisen van New Delhi.

"Geen enkel mens heeft het recht te leven na een dergelijke verschrikkelijke misdaad te hebben begaan", voegde de vader van het slachtoffer er nog aan toe.

De verdachten worden ervan beschuldigd de 23-jarige studente midden december in een bus ontvoerd, verkracht en met ijzeren staven dodelijk verwond te hebben. De vijf volwassen beschuldigden riskeren de doodstraf wegens moord. De zesde vermoedelijke dader beweert minderjarig te zijn. Of dat waar is, is nog steeds niet duidelijk.

Het drama heeft voor heel wat opschudding gezorgd in India en de rest van de wereld.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1316873/vader-van-verkrachte-indiase-studente-wil-daders-opgehangen-zien.aspx

Mening: ik kan best begrijpen dat deze vader dit wilt. Als ik zelf een kind heb en daar gebeurd net hetzelfde mee, dan zou ik ook niet liever hebben dat ze de doodstraf krijgen. Het is mischien natuurlijk niet de juiste straf. Want de doodstraf is een oplossing maar je moet u voorstellen dat uw kind geleden heeft en uiteindelijk gestorven is. In mijn ogen zouden de daders dan ook eerst mogen lijden voor ze sterven. Ze moeten beseffen wat ze gedaan hebben en dat ze het leven van een jong meisje weggenomen hebben. Ik hoop ook dat de zesde dader niet liegt over zijn leeftijd want dit zou hem nog erger te verduren kunnen te staan. Als je zulke pleiten mee doet en dan misschien ook nog liegt, dan maak je het uzelf alleen nog maar moeilijker. Ik snap dan wel niet wat die minderjarige bezielde om met zoiets mee te doen. Zelf zou ik het nooit kunnen want je moet nu misschien met zo'n last in je leven kunnen leven. Heel de wereld heeft ook op zijn kop gestaan en vooral dan ook India dan durf je toch ook niet zomaar nog buiten te komen. Ik begrijp daarom ook heel goed dat de vader van het meisje de doodstraf eist want als ik in zijn positie zou staan, dan zou ik hetzelfde doen. De verdriet dat die persoon nu meemaakt is waarschijnlijk onbegrijpelijk en daarom vind ik dat de doodstraf overal terug ingevoerd mag worden. Mensen dat zulke feiten plegen zijn geen mensen en horen niet thuis in de maatschappij vind ik. Mensen zoals Marc Dutroux, Kim de Gelder,... leven nu in de gevangenis en toch ook met een luxe leven boven hun hoofd. Zij krijgen alles wat ze maar vragen en willen, terwijl er bij de ouders van de slachtoffers heel veel verdriet is en iets weggenomen is. Dan vind ik persoonlijk dat er bij diegene die de feiten gepleegd hebben ook iets weggenomen mag worden. Je moet niet met een luxe leven nog verder leven want dan lijkt het alsof je ook nog beloond word voor de feiten die je gepleegd hebt en dit mag en zeker en vast het geval niet zijn. De doodstraf vind ik daarom een goede straf voor mensen die feiten als deze en dergelijke plegen. Zij moeten boeten voor wat ze gedaan en verricht in de wereld hebben. Niet zomaar een goed leven lijden want dat vind ik echt niet kunnen. Ik toon daarom ook veel begrip voor de vader van het meisje dat hij deze woorden durfde uit te spreken. Zelf kan ik me er volledig achterzetten en geef ik hem gelijk.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th January 2013, 00:53
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Ik ben het volledig eens met jou, Tessa! De doodstraf zouden ze inderdaad terug moeten invoeren, het zou ons veel geld uitsparen! (Als ze toch een 'normale' doodstraf invoeren, geen met 'een spuitje en je bent ervan af'. Gewoon ouderwets, hup en gedaan ermee.) Als je hier in België iemand vermoordt of verkracht, dan word je behandeld als een koning. Dan gebeurt er een procedurefout, dan waren de politiemensen onvriendelijk, ... Je kunt altijd wel iets verzinnen waardoor je strafvermindering krijgt! Net zoals Kim De Gelder, nu is het een heel gedoe over of hij al dan niet toerekeningsvatbaar was tijdens de feiten. Wat is dat eigenlijk voor zever? Hij heeft kinderen en volwassenen vermoord! Nu steken ze er zoveel geld in voor een 'eerlijk' proces. Dat is toch niet juist? Is het eerlijk dat baby's moesten 'vechten' tegen een volwassen man met een mes? Ze zouden hem ook zeer hard moeten laten lijden, net zoals de slachtoffers / nabestaanden nu moeten doen. Als we harder optreden, dan zullen zo'n dingen wel voorkomen worden. Want wat dacht De Gelder nu? 'Oh, ik ga eventjes wat kinderen plat steken, 5 jaar de cel in en daarna huppel ik weer vrolijk tussen de bloementjes en de dartelende bijtjes!'

Moest zoiets gebeurd zijn met mijn kinderen, dan zou ik nog het liefst van al hebben dat ze hem gewoon met mij en alle andere ouders in één kamer zetten. Dan zullen wij hem wel eens opkuisen, ipv er zoveel geld tegenaan te gooien!

Deze mening is nogal radicaal, maar ik ben er zeker van dat er genoeg mensen zijn die denken zoals mij. Of deze daarvoor durven uitkomen, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th January 2013, 01:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
Ik ben het volledig eens met jou, Tessa! De doodstraf zouden ze inderdaad terug moeten invoeren, het zou ons veel geld uitsparen!
Ik bemerk de laatste tijd steeds meer van dergelijke cafépraat op dit forum... Moet ik als docent-op-rijpere-leeftijd nu echt uitkijken naar het moment waarop jullie pubers binnen een paar jaar als leraar op school gaan 'overtuigen' van dergelijke 'oplossingen''?! Ik begrijp volkomen de verontwaardiging en het 'niet-moeten-kunnengevoel', maar enige nuance is hier toch echt wel op zijn plaats, niet!? Oog-om-oog hebben we hier in het Westen echt wel afgevoerd als invulling van vergeldende rechtvaardigheid... try to live with it! Maar als je het er niet eens mee bent, kan je je altijd aansluiten bij de rebellen die het noorden van Mali in hun greep hebben... eergisteren nog een reportage gezien over afgehakte handen en diens meer, willen we dat dan? Of, Tessa, liefst ook nog eens martelen - publiekelijk neem ik aan, want dan kan je je zondagnamiddag nog eens 'opleuken' (wel even nadenken of de kinderen er bij mogen zijn)?! Wat hoegenaamd niet wil zeggen dat mijn vermogen tot perspectiefwissel zou beletten om de vader te 'begrijpen' in zijn reactie, maar goedkeuren doe en kan ik niet... Tegelijk ook: de argumentatie van 'de centen' vind ik maar niks: marktprincipes die de ethiek gaan overvleugelen op vlak van 'verdelende rechtvaardigheid' betekent voor mij alvast het begin van het eind van het civilisatieproces hier in het avondland en een hele hoop ellende voor de toekomst (voor ons, en voor onze kinderen)...

Anderzijds: ik heb het best ook wel moeilijk met de 'mediawinst' die publieke vijanden à la Dutroux en Breivik tegenwoordig kunnen 'opstrijken' naar aanleiding van hun hoogst verfoeilijke 'heldendaden' en de maatschappelijk kost - op alle vlakken - die er aan vasthangt... Het feit dat zij er bij hun proces bv. voor kunnen opteren om 'niet in beeld te worden gebracht' (De Gelder), wringt bepaald met mijn notie van 'publieke schaamte-erkenning' ten nadele van het alom geroemde 'recht-op-privacy'. Maar hebben zij dit laatste dan niet verbeurd verklaard, juist omwille van hun wandaden?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 24th January 2013 om 01:39.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th January 2013, 01:34
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Ik bemerk de laatste tijd steeds meer van dergelijke cafépraat op dit forum... Moet ik als docent-op-rijpere-leeftijd nu echt uitkijken naar het moment waarop jij pubers binnen een paar jaar als leraar op school gaat 'overtuigen' van dergelijke 'oplossingen''?! Ik begrijp volkomen je verontwaardiging en het 'niet-moeten-kunnengevoel', maar enige nuance is hier toch echt wel op zijn plaats, niet!?
Anderzijds: ik heb het best ook wel moeilijk met de 'mediawinst' die publieke vijanden à la Dutroux en Breivik tegenwoordig kunnen 'opstrijken' naar aanleiding van hun hoogst verfoeilijke 'heldendaden' en de maatschappelijk kost - op alle vlakken - die er aan vasthangt... Het feit dat zij er bij hun proces bv. voor kunnen opteren om 'niet in beeld te worden gebracht' (De Gelder), wringt bepaald met mijn notie van 'publieke schaamte-erkenning' ten nadele van het alom geroemde 'recht-op-privacy'. Maar hebben zij dit laatste dan niet verbeurd verklaard, juist omwille van hun wandaden?


Als ik voor de klas sta moet ik inderdaad neutraal zijn, maar mag een mens geen eigen mening hebben? Anders zou het toch ook maar saai worden, als iedereen hetzelfde denkt? Wat is anders het nut van een forum als dit? Als iedereen 'politiek correct' denkt, dan is zo'n forum overbodig. Ik vind het net tof om ideeën uit te wisselen met andere mensen, om te kijken wat andere mensen hun standpunten zijn tov een bepaald thema.

Voor de klas moet je inderdaad neutraal zijn, maar we hebben toch het recht van vrije meningsuiting? En daar is een forum zoals dit uitermate geschikt voor me dunkt!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th January 2013, 02:01
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
Voor de klas moet je inderdaad neutraal zijn, maar we hebben toch het recht van vrije meningsuiting? En daar is een forum zoals dit uitermate geschikt voor me dunkt!
Cedric, laat het duidelijk zijn: ik vind het oneindig veel 'toffer' dat je hier wel je gal spuit, dan dat je je onthoudt van elke actuacommentaar, een gegeven waar tegenwoordig niet weinig leerkrachten-in-spe zich tegenwoordig aan bezondigen. Tegelijk: ik zou het waarderen als je meer argumenten naar voren zou brengen ter ondersteuning van je 'verontwaardiging' - motor van moreel handelen, het zij gezegd! Per slot van rekening is het datgene wat je commentaar op dit forum finaal kan onderscheiden van 'cafépraat' whatsoever...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.