actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2013, 09:29
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Recordaantal faillissementen in horeca in 2012

Recordaantal faillissementen in horeca in 2012

In 2012 gingen 1.945 horecabedrijven failliet. Dat is een stijging met 28 procent in de voorbije vijf jaar. Dat schrijft La Dernière Heure zaterdag.

De Franstalige krant baseert zich op cijfers van federaal minister van Middenstand Sabine Laruelle. Het gaat volgens La Dernière Heure om een nieuw record in de sector.

Liefst 1.141 restaurants gingen vorig jaar over kop. Dat is een stijging met 19,2 procent tegenover 2008. Voorts gingen 804 café’s en hotels failliet.

Ook in 2013 waren er faillisementen in de horeca: in januari gingen 181 zaken over kop en in februari 178. (kld)

Bron: De Standaard, 04/05/2013, http://www.standaard.be/cnt/DMF20130504_00566984

Commentaar:
Eigenlijk vind ik het toch wel raar dat er zoveel faillissementen zijn in de horeca. Iedereen gaat toch eens graag eten of eens iets drinken? Als ik denk aan de afgelopen dagen/weken, dan zat het op de terrasjes toch altijd goed vol. Natuurlijk is dat ook niet grootschalig bekeken. Ik denk dat het niet goed is dat er zoveel faillissementen zijn, maar natuurlijk er zijn zoveel café's, restaurants,... dat het moeilijk is om alles open te houden. De mensen kunnen niet overal iets gaan eten of drinken. De stijging van het aantal faillissementen, vind ik toch wel enorm groot. Hopelijk daalt dit toch weer de volgende jaren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2013, 13:33
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Recordaantal faillissementen in horeca in 2012

Zo te zien zal de nieuwe wet een aantal horeca zaken de das om doen. Toen in 2009 de BTW op voeding verlaagd werd van 21 naar 12% had de federale overheid een extraatje in petto: de BTW-verlaging zou vanaf 1 januari 2014 vergezeld worden door een “geregistreerde kassa”. Elke restaurateur zou naast zijn kassa een soort “blackbox” moeten installeren die alles registreert wat er op de kassa gebeurt. Het kasticketje zou voortaan ook het BTW-bonnetje zijn. Kort samengevat: “onofficiële inkomsten” worden zo goed als onmogelijk.

Dat kunnen we ook lezen in dit artikel:
http://trends.knack.be/economie/nie...00281182695.htm. Zij zeggen dat als op 1 januari 2014 de geregistreerde kassa's verplicht worden in de horeca, er 25.000 jobs zullen verdwijnen.

Ondertussen denk ik dat vele horeca zaken het moeilijk krijgen doordat ze dit systeem al beginnen in te voeren. De crisis zal ook wel een reden zijn natuurlijk, maar ik vrees dat dit aantal enkel nog zal verhogen i.p.v. verlagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.