actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2007, 10:40
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Woning dubbel zo duur als in 2000

Woning dubbel zo duur als in 2000
De aankoop van een woning kost vandaag dubbel zoveel als in 2000. Prijsstijgingen van woningen blijven in 2008 beperkt tot 6 tot 8 procent. Dat blijkt uit cijfers van het studiebureau Stadim, die vrijdag in De Morgen en in De Tijd staan.

Hoewel de bouwsector zelf voor volgend jaar een afkoeling van de markt voorspelt, is er in ons land van een immobiliëncrisis, zoals in de VS, nog lang geen sprake.

De gemiddelde aankoopprijs voor een woonhuis kwam begin oktober uit op 157.200 euro. Dat is de helft duurder dan vier jaar geleden (102.000 euro) en vrijwel dubbel zoveel als in 2000 (79.600 euro). Stadim stelt soortgelijke prijsstijgingen vast bij de appartementen.

Prijsstijgingen van 5 procent voor huizen en van 2 procent voor appartementen zijn een realistisch scenario voor de woningmarkt in 2008, aldus De Tijd. "De prijsstijgingen zijn vandaag teruggevallen tot een aanvaardbaar niveau", oordeelt Alain Declercq, analist bij ERA Belgium, de grootste woningmakelaar in ons land.

"Tussen 2004 en 2006 kenden we prijsstijgingen van meer dan 10 procent per jaar. In augustus 2006 noteerden we op de markt voor huizen met drie slaapkamers zelfs nog prijsstijgingen van 11,6 procent op jaarbasis. Dat was onhoudbaar. Tegen november 2006 was de stijging evenwel al teruggevallen tot 8 procent. In de loop van 2007 is ze verder afgezwakt en de voorbije maanden gestabiliseerd rond 5 à 6 procent."

Dit is nog een bewijs dat het leven als maar duurder wordt. Voor een gewone werkende mens is het niet meer betaalbaar om een eigen huis te hebben. Zij zullen moeten gaan huren of op een klein appartementje gaan wonen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2007, 11:17
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Het soms echt wel schandalig hoe hoog de prijzen zijn. Tegenwoordig betaal je zelfs meer voor een appartement dan voor een huis. Als je vandaag de dag een huis wil dat instap klaar is, betaal je toch al meer dan 200000 euro. Laat ons dan nog maar zwijgen over de bouwgronden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2007, 12:37
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
Ik vind die stijging gewoon schandalig ! Ze verwachten gewoon dat de mensen hun hele leven lang hun woning afbetalen ! En dan denk je 'ooh maar ik zal wel op een appartement gaan wonen' maar die zijn tegenwoordig al even duur ! Ik kan daar echt niet meer bij...
Dat is voor mij één van de belangrijkte punten waar onze regering zich zo vlug mogelijk mee moet bezig houden !
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th March 2008, 09:33
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Einde stijging vastgoedprijzen in zicht.

Einde stijging vastgoedprijzen in zicht

De forse prijsstijgingen in de vastgoedsector behoren bijna tot het verleden. Volgens ING zal de demografische evolutie de komende jaren nagenoeg zeker een einde maken aan de 'vastgoedhausse'.

Bekijk ook het videofragmentje: http://www.standaard.be/video/video...=0&videoId=2622

Bron: http://www.destandaard.be, 5/03/2008

Reactie: Ik denk ook wel dat het zou kunnen dat door de demografische evolutie het vastgoed zal stagneren of misschien wel dalen in prijs. Dit zou toch een logisch gevolg zijn denk, want het meeste vastgoed is in handen van ouderen en zij moeten toch hun huis verkopen aan jongeren. Vermits er meer ouderen zijn dan jongeren zou je toch denken dat de prijzen van het vastgoed zeker niet gaan stijgen. Of zie ik het te rooskleurig?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th October 2008, 18:45
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Hoop?

Ik geef toe: Ik heb er zelf al nachten van wakker gelegen hoe ik ooit nog een huis kan bouwen of kopen! Is het normaal dat een 21 jarige een nachtmerrie heeft dat ze in een krot moet wonen? Nee ik dacht het niet!

Is het nog een goede beslissing om nu te bouwen? Mmm sommige zeggen de prijzen gaan zakken, anderen zeggen helemaal van niet!

Een huis kopen om af te betalen tot en met je pensioen? Dat gaat niet, ahh nee want we moeten ook sparen voor tijdens ons pensioen zelf, ondanks de vergrijzing! Wij moeten niet meer rekenen op een pensioentje van € 1000.

Ik hoop het dat onze bompa's en bomma's hun vastgoed goedkoop moeten verkopen, zodat ik toch in betaalbaar huis kan wonen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th October 2008, 18:51
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Huisje bouwen

Mijn grote droom: zelf mijn huis bouwen...
Ik moet zeggen dat veel mensen mij al hebben 'uitgelachen' met dit idee... Een huis bouwen lijkt tegenwoordig meer een fantasie dan realiteit. Vandaag nog zag ik in de koopjeskrant voor een bouwgrond van een zakdoek groot dat ze er 150 000 euro voor vroegen (Zo'n 6 miljoen oude Belgische franken dus) En daar moet je dus nog je huis op beginnen bouwen!!! Dan heb je nog niets. Ik hoop dat door de bankcrisis de immobiliënsector een beetje kan zakken in prijs. Want zo gaat de wereld niet blijven draaien hé
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st November 2008, 19:53
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
De prijzen zijn echt angstaanjagend.
Mijn vriend en ik hebben het er al vaak over gehad. We zouden ook graag zelf een huis zetten. Iets wat helemaal ons ding is. Maar als je realistisch bent, dan zie je onmiddelijk dat die prijzen gewoon de pan uit rijzen. Dat is zo goed als onmogelijk. Tenzij je echt je hele leven wil besteden aan afbetalen.
En dan mag een bouwonderneming nog het huis bouwen, als je dan zo'n huis moet kopen, ben je nog ontzettend veel geld kwijt.
Want ze mogen dan wel een huis gebouwd hebben, de keuken laten plaatsen, elektriciteit leggen, al die dingen, dat kost ook nog eens veel geld.
Als gewoon werkende mensen, moet je echt al hard knokken om een huis te kunnen bouwen of kopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.