actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th May 2013, 20:44
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Eén kind is onvoldoende voor de paus

Paus Franciscus heeft maandag uitgehaald naar de cultus van het “comfort” en het “tijdelijke”.
In het bijzonder gaf hij de katholieke echtparen die maar één kind willen, opdat zij “met vakantie kunnen blijven gaan” en “zich een woning kopen”, een bolwassing. De paus zei een en ander in zijn gebruikelijke, vrije directe stijl tijdens een ochtendmis.

“De materiële welvaart verdooft ons (en) haalt onze moed onderuit om naar Jezus te gaan”, luidde het. Hij noemde de verslaafdheid aan het materiële en het tijdelijke de grootste ziekte van onze tijd.

Met zijn uithaal blijft Franciscus in de voetsporen van zijn voorganger Benedictus XVI, hoewel laatstgenoemde zijn kritiek steeds hulde in meer abstracte termen. De Argentijnse paus profileert zich meer als man van de eenvoud en van het concrete.
Bron: Nieuwsblad

Eigen mening
By all means Franciscus, zet ze zelf op de wereld. Ik denk niet dat mijnheer de paus erbij stilstaat wat voor een aanslag op het lichaam kinderen zijn. Het houdt ten eerste al genoeg gezondheidsrisico's in en heel het vrouwelijke lichaam verandert. Ook is veel kinderen hebben vaak gewoon financieel niet mogelijk. De kwaliteit van opvoeding is toch belangrijker dan de kwantiteit. Trouwens, 'zich een woning kopen' is toch geen overbodige luxe? De tijd van met 25 generaties in één huis opgehoopt te zitten is voorbij. Dit is weer zo'n typische 'Kerk uitspraak' die geen rekening houdt met de huidige maatschappij.

Laatst aangepast door H*nnelore.Bervoets : 27th May 2013 om 20:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th May 2013, 21:05
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Helemaal eens met wat de poster zegt. Hoewel het in de praktijk onmogelijk is, zou ik graag eens een paus van een jaar of dertig hebben. Nu ja, van mij hoeft een paus op zich zelfs niet meer, maar een jonge paus zou een meer realistische blik om de wereld hebben.

Achja. Het zal nooit veranderen. De Kerk zal altijd een ouderwetse visie op het leven hebben. Of toch zolang ik leef.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th May 2013, 21:46
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Dit is eerder een voorbeeld van een artikel dat reactie wil uitlokken. De paus wil hier niet mee zeggen dat men nu volop kinderen moet gaan maken, integendeel. Het gaat er voor hem over dat een kind op de wereld zetten, een goed doordachte keuze moet zijn, die je je hele leven voelt. Vandaag nog bv. zat ik in de zorgstage op de dienst leerlingenbegeleiding. Daar kwam er een verhaal ter sprake dat een moeder haar kind niet meer wil opvoeden omdat ze er gewoon geen zin in heeft. Zo'n verhaal komt recht uit onze samenleving, ook al halen zulke verhalen de media natuurlijk niet. De paus staat zeer goed stil wat een zwangerschap kan doen met een menselijk leven. Niet alleen op het lichamelijke vlak. Je hele leven draag je die gevolgen nog mee, zelfs financieel. Dát is de kern van de boodschap van de paus! Tegelijk richt hij zich op de materialistische samenleving: altijd maar meer en meer en dan zijn er misschien mensen die, inderdaad uit financiële beperkingen, geen liefdevol gezin kunnen uitbouwen. De paus vindt het erg dat, door die financiële en materiële wereld waarin we leven, je soms misschien moet kiezen tussen kinderen of een huis. Dat is pijnlijk.

De Kerk heeft misschien een aantal standpunten op het leven die niet bij de onze aansluiten. Dat zijn dan ook meestal de standpunten die fel in de media uitgesmeerd worden. Het goede recht van de media en van eenieder die het niet eens is met die standpunten. Maar volledig veralgemenen dat de Kerk altijd een ouderwetse visie op het leven heeft ... Dat is naar mijn gevoel te kort door de bocht.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th May 2013, 16:36
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Eerst en vooral wil ik duidelijk stellen dat ik en de Katholieke Kerk water en vuur zijn.

Na dit duidelijk te stellen begin ik : In een wereld die gedomineerd wordt door vernieuwing en vooruitgang hoor ik daar één van de zoveelste scharnieren die de vooruitgang krampachtig probeert tegen te houden. De paus is een religieuze en spirituele leider die inderdaad miljoenen mensen als achterban hebben. Als de kerk nog vooruit wilt gaan in de huidige maatschappij en effectief een plaats terug hebben in onze maatschappij, kan ik maar 1 tip geven : evolueer in een nieuwe kerk i.p.v krampachtig te blijven vast houden aan de archaïsche ideeën die eigenlijk op niets slaan.

Dankzij de mening van de paus is Afrika een aids bedorven land geworden waar jaarlijks enorm veel mensen sterven aan een kwaal die makkelijk door condoom gebruik geweken kan worden.

In een wereld waar er jaarlijks +/- 350 000 kinderen worden geboren (= 1 om de 2 seconde) wilt de paus nog meer kinderen op deze wereld. De opwarming van de aarde zou geen probleem zijn mochten we met een paar man minder zijn ..

Wij zijn inderdaad een materiële maatschappij geworden. Wij zijn eerder gericht op carriere dan op gezin en zullen dit altijd zijn. We zijn gericht op geld en faam en minder op welzijn. MAAR wie zonder zonde leven, werpe de eerste steen. Eén van de rijkste instellingen ter wereld is niet rijk geworden door pudding uit te delen.

Ik denk dat wanneer het rond publieke welzijn de Katholieke kerk ook niet echt goed scoort. Daarbuiten ben ik ervan overtuigd dat het Vaticaan wel met wat minder kan doen.

Hoeveel zou die staf waard zijn? En ohja, u heeft zojuist ongeveer 20-60 seconde erover gedaan om mijn mening door te nemen. Dat zijn ongeveer 10-30 kinderen die geboren zijn.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.