actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2007, 10:36
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
100 extra flitspalen, alcoholnorm naar 0,2 promille

Vlaams minister Kathleen Van Brempt (sp.a) gaat 100 extra flitscamera’s installeren langs de Vlaamse wegen. Daarnaast wil ze de toegelaten alcoholnorm verlagen tot 0,2 promille en het aantal verkeerscontroles fors opvoeren.
Deze en andere maatregelen maken deel uit van het ambitieuze verkeersveiligheidsplan van Van Brempt dat het aantal verkeersdoden gevoelig moet doen dalen.

In haar verkeersveiligheidsplan stelt minister Van Brempt de ambities op het vlak van verkeersveiligheid scherper dan ooit. “Tegen 2015 willen we niet meer dan 250 doden en 2.000 zwaargewonden”, aldus Van Brempt. “In 91% van de ongevallen is foutief gedrag van één van de partijen een factor. De oplossing ligt dus in het aanpassen van de mentaliteit.”

Daarom legt het plan de nadruk op verkeerseducatie. Van de 14,3 miljoen, die Van Brempt gespreid over 2008 en 2009 extra op tafel legt, gaat 3,5 miljoen naar dit onderdeel. Daar hoort het behalen van het rijbewijs op school bij en een extra opleidingsdag voor 1.000 jonge motorrijders.

Van Brempt gaat ook extra sensibiliseren voor het dragen van de gordel. “Het is erg dat bij ons niet meer dan 70% een gordel draagt. In Nederland doet 90% dat”, stelt de minister vast.

En ook de pakkans bij alcoholcontroles moet opgedreven. De Vlaamse regering wil evolueren naar 0,2 promille en een pakkans van 1 op 3.

Volgend jaar wordt er voor 5 miljoen euro in camera’s geïnvesteerd. In 2009 wordt dat nog eens dunnetjes overgedaan.

16 november, Gazet Van Antwerpen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2007, 11:31
de pietro's Avatar
de pietro de pietro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 54
verdorie

weeral een goede motivatie om je rijbewijs te halen. er staan er nog niet genoeg . je hoort nu al dat de politie niet weet wat ze met al het geld van de boetes moeten doen.

en het promillepercentage NOG naar beneden doen, dus de chauffeur mag enkel nog cola's drinken want na 1 pintje zit je er al over.

hopelijk stellen ze deze aanpassingen nog wat uit. zodat we nog goed kunnen... ->
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2007, 09:01
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Nog meer camera's, het zal leuk worden. Ik weet hier in Arendonk alleen, een dorpje van rond de 12000 inwoners, dat er hier op een jaar tijd al zeker 3 flitspalen zijn gekomen. 3 dat ik zeker weet, misschien nog wel meer dan.
Ze zijn toch wel een beetje aan het overdrijven. Zoals de meeste waarschijnlijk wel doen, is snel rijden tot aan de flitspaal, even afremmen en daarna terug sneller rijden. Je ziet voortaan meer flitspalen naast de weg dan bomen.

Ook die verlaging van de alcoholnorm vind ik overdreven. Net alsof iemand die 0,2 promille in zijn bloed heeft, niet meer met de auto kan rijden. Als je vrijdags goed uitgaat en goed wat drinkt, mag je straks heel het weekend niet meer met de auto rijden, omdat er nog wat alcohol in je bloed zit. Dat ze eerst eens zelf naar de ministers gaan kijken die zonder chauffeur naar feestjes gaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2007, 14:52
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Mmmh nog meer camera's. Langs de ene kant vind ik die camera's wel goed, zeker voor de snelheidsduivels die anderen in gevaar brengen. Maar als je nu 's nachts of 's avonds alleen of bijna alleen op de baan bent en het is goed of redelijk weer (geen regen, geen sneeuw,...), dan kan het toch geen kwa dat je een beetje sneller rijdt als normaal?

Het promillegehalte naar beneden halen dat is dan misschien wel overdreven. Ik vind wel dat je iets mag drinken als je met de wagen rijdt. Maar er zijn altijd mensen die moeten overdrijven en dat vind ik niet kunnen. Deze mensen veroorzaken dan een ongeval of dergelijke met dodelijke slachtoffers. En ik vind dat aan die "overdrijvers" iets moet gedaan worden en niet aan de mensen die zich houden aan 1 of 2 pintjes per avond.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th November 2007, 15:57
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
100 extra flitscamera's is volgens mij geen slecht idee. Ik hou niet zo van hardrijders. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar, maar ook de mensen die achter, voor of naast je rijden. Toch ben ik benieuwd hoelang de camera's er zullen staan. Tegenwoordig hoor je meer en meer dat ze de camera's vernielen.

Ook het promillegehalte verlagen vind ik een goed idee. Wanneer ik met de auto uitga, raak ik niet 1 pintje of ander alcoholisch drankje aan. Wanneer je er eentje drink, zeg je gemakkelijker: geef mij er nog maar eentje, en nog eentje... Ik heb nu 2,5 jaar mijn rijbewijs en heb nog nooit dronken achter het stuur gezeten. Dit is gewoon mijn principe. Sommige mensen zullen dit stom of onozel vinden, maar ik wil ten eerste geen geld uitgeven aan een alcoholcontrole en ten tweede mezelf en mijn passagiers veilig thuisbrengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.