actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2016, 20:02
Melissa V*n Tendeloo Melissa V*n Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 86
8% drinkt en rijdt toch met oudjaar

8% drinkt en rijdt toch met oudjaar
Acht procent van de mensen die met de auto weggaan met oudejaar drinken toch nog zeven glazen of meer alcohol. Dat blijkt uit een rondvraag van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). De meesten denken dat het alcoholgehalte daalt, als je bij die drank goed eet of wat koffie drinkt achteraf. Maar dat klopt dus niet. De meeste Belgen doen het goed en zijn van plan hun voorzorgen te nemen met de feesten. 32 procent viert thuis, 30 procent drinkt niet, 14 procent blijft slapen en 17 procent neemt het openbaar vervoer of een taxi. Maar van de mensen die wel de auto nemen tijdens de feestdagen drinkt 8 procent toch zeven glazen of meer. Een op de 5 Belgen gelooft ook in wondermiddeltjes om het alcoholniveau in het bloed te doen dalen.

Bron:
De Morgen, 15-12-2016
http://www.demorgen.be/binnenland/8...djaar-b5aae570/

Mening:
Niemand heeft er iets op tegen dat je een glaasje drinkt op nieuwjaar. Je moet alleen niet overdrijven. Zeker als je nog met de auto moet rijden. Zeven glazen is en blijft dan ook te veel. 8% lijkt natuurlijk niet zo veel, maar stel je voor dat iemand van deze 8% iemand aan rijdt. Met nieuwjaar lopen er namelijk veel mensen op straat. Wil jij dan verantwoordelijk zijn voor de dood van iemand omdat je een glaasje te veel op hebt? Het aantal drinkende chauffeurs moet echt worden terug gebracht tot 0%. De kans dat er iemand een ongeluk krijgt door die drinkende chauffeur is veel te groot. Het kan de chauffeur ook zelf zijn. Iedereen moet die verantwoordelijkheid op zich nemen en beseffen wat er kan gebeuren. Je speelt namelijk met levens.

Laatst aangepast door Melissa V*n Tendeloo : 15th December 2016 om 20:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2016, 11:15
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Persoonlijk ben ik van mening dat je niet hoort te drinken, als je rijdt. De verleiding is vaak groot om na één glaasje alcohol er nog één te nemen. Voor je het weet, rij je met een te hoog promille aan alcohol in je bloed. Het probleem hierbij is ook dat je moeilijk kan inschatten, of je teveel alcohol in je bloedt hebt en dus wettelijk gezien nog mag rijden. Sommige mensen hebben na één glaasje al een te hoog percentage alcohol in hun bloed, terwijl anderen drie glazen kunnen drinken en netjes onder het wettelijk toegelaten promille blijven. Oudjaar is ook een dag dat erg veel mensen zich op de weg begeven en jaarlijks heel wat ongevallen gebeuren. Voor mij is het het persoonlijk niet waard om op oudjaar te drinken en onder invloed te gaan rijden. Naar mijn mening daalt je concentratie en alertheid om te rijden hoe dan ook, als je maar één glaasje drinkt. Tijdens het rijden onder invloed heb je niet alleen je eigen leven in handen, maar ook dat van vele anderen automobilisten. Een belangrijk iets om af te wegen als je het mij vraagt, voor je onder invloed in de auto stapt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2016, 16:00
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Net zoals Magalie ben ik van mening dat je niet drinkt en rijdt. Zelf drink ik zelfs geen slokje wanneer ik weet dat ik moet rijden. Veel mensen denken: ik drink maar één glaasje, maar drinken er uiteindelijk toch meerdere. Wanneer je rijdt, ben je verantwoordelijk voor de levens van anderen: niet enkel van de mensen die meerijden met jou (en je hun leven toevertrouwen), maar ook voor dat van de andere weggebruikers. Je hoort heel vaak dat mensen worden aangereden door automobilisten die onder de invloed waren van alcohol. Dit vind ik zo oneerlijk, zeker omdat de slachtoffers meestal zelf geen enkele schuld hebben in deze situaties. Ik beeld mij steeds in dat dit met iemand van mijn familie zou gebeuren, daarom maakt dit onderwerp mij meestal kwaad. Oudjaar is uiteraard altijd wel moeilijk, omdat veel mensen dan ergens naartoe willen gaan om te feesten. Meestal is er geen mogelijkheid om te blijven slapen, dus moet er iemand naar huis rijden. Ik bevind mij die nacht liever toch niet op de baan, omdat er toch altijd mensen zijn die onder de invloed van alcohol achter het stuur kruipen, wat ik ongelooflijk belachelijk vind. Als je op voorhand zegt dat je gaat rijden, moet je ook de verantwoordelijkheid nemen en niet drinken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.