actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2015, 20:05
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Bpost breekt staking in sorteercentra

Bpost breekt staking in sorteercentra

De rechtbanken in Brussel, Charleroi en Luik geven Bpost toestemming om een einde te maken aan de stakingen in sorteercentra. Het postbedrijf had hiervoor een 'eenzijdig verzoekschrift bij uitzonderlijke hoogdringendheid' ingediend, en heeft telkens gelijk gekregen.

Het sorteercentrum in Brussel is ondertussen via tussenkomst van een deurwaarder vrijgegeven, aldus woordvoerster Barbara Van Speybroeck. 'Dat is zeer rustig verlopen. Er is geen enkel incident geweest.' Ook in Luik en Charleroi zullen deurwaarders de beslissing van de rechtbank gaan overhandigen aan de stakers, die zich zorgen maken over een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden.

'De situatie was voor ons, het personeel en iedere burger onhoudbaar geworden', zegt een woordvoerder van Bpost. 'We moesten onze verantwoordelijkheid nemen', verdedigt Bpost zich. 'Het was catastrofaal aan het worden. De actie was disproportioneel: een gering aantal militanten gijzelde het bedrijf.'

Bpost zegt dat een aantal pakjesklanten al naar concurrenten was overgestapt. De publieke dienstverlening kwam ook in gevaar en er waren heel wat werkwillige postbodes die hun werk niet konden doen. 'De sorteercentra raakten ook verzadigd. We gingen pakjes en brieven buiten moeten zetten. Dat kan natuurlijk niet.'

Het personeel van Bpost voerde al sinds woensdagnacht actie. Ze begonnen te staken vanwege een plan om onder meer het zaterdagwerk in de gewone werkweek inlassen, dus zonder extra toeslag op het loon. De directie wil zo de flexibiliteit en de competitiviteit in de concurrentiële pakjesmarkt opdrijven. De vergadering hierover was pas voor donderdag gepland, en de bonden waren dan ook bereid tot dan verder te staken.

Bron: De Standaard 26-10-2015 om 16:31
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151025_01937714

Ik vind dit zeker een belangrijk artikel omdat we hieruit kunnen afleiden wat het gevolg was van de staking van Bpost. Door deze staking hebben wij allemaal hinder ondervonden. Brieven konden niet verzonden worden en de brievenbussen bleven bij soms dagen leeg. Dit is één van de weinige stakingen die ik zinvol vond. Het is zeker niet de bedoeling dat zaterdag als een gewone weekdag wordt beschouwd. Dus ik ben het helemaal eens met het personeel van Bpost om deze beslissing niet te accepteren. En zoals je kan lezen in dit artikel heeft de staking ervoor gezorgd dat verschillende Bpost vestigingen zijn vrijgegeven. Hierdoor hoop ik dat dit bedrijf efficiënter zal kunnen werken en zal kunnen uitbreiden. Ik vind dit ook een perfect voorbeeld van de mankementen in onze maatschappij. We denken allemaal dat we geen papier meer nodig hebben en dat alles digitaal kan verlopen. Maar als Bpost dan eens staakt beseffen we maar al te goed dat we niet leven in een volledig digitale wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.