actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2010, 18:04
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Question Nieuwe regering moet 6 miljard vinden, geen 22 miljard

"Nieuwe regering moet 6 miljard vinden, geen 22 miljard"

"Ik wil er geen twijfel over laten bestaan: de nieuw te vormen regering moet 6 miljard vinden, gespreid over 2011 en 2012", zegt Fons Verplaetse, eregouveneur van de Nationale Bank, deze week in Knack.

"Dat is absoluut noodzakelijk. Dan zitten we terug op een overheidstekort van 3 procent van het bruto binnenlands product. Daarmee voldoen we aan de eisen van Europa. Ongetwijfeld moet de overheid ook die overige 16 miljard zoeken om het overheidstekort naar 0 procent van het bbp te brengen, maar men kan zich wel afvragen of dat nu precies moet tegen 31 december 2015."

U heeft vragen bij het tempo waartegen de vermindering van onze schuldratio na 2012 moet gebeuren?

Verplaetse: Het ritme van de latere budgettaire sanering moet natuurlijk rekening houden met de economische groei, maar nog belangrijker is dat we vooral oog moeten hebben voor de weerslag die zo’n sanering heeft op de jobcreatie. Een sanering met 1 procent van het bbp brengt met zich mee dat er pakweg 10.000 jobs in de privésector minder gecreëerd worden. En we hebben net veel nieuwe jobs nodig, want we scoren op het vlak van de werkgelegenheidsgraad ondermaats in Europa. De verwachting is dat we dit jaar een werkgelegenheidsgraad van 61 procent zullen halen, wat nauwelijks beter is dan het resultaat tien jaar geleden.

Dan moet je weten dat het Lissabonobjectief bepaalde dat er in Europa een werkgelegenheidsgraad van 70 procent zou zijn in 2010, ook in België. Daar zijn we dus een heel eind van verwijderd. Daarom moeten de saneringsmaatregelen, eens de rentesneeuwbal gestopt is, economisch rationeel en sociaal rechtvaardig zijn en dus de geringst mogelijke weerslag hebben op de werkgelegenheid. We moeten dus ook na 2012 nog saneren, maar we zouden dan beter twee objectieven voor ogen houden: enerzijds verder saneren, anderzijds onze werkgelegenheidsgraad toch iets dichter bij het Europees gemiddelde brengen.’ (EWP)

Bron:

Knack.be, 6 oktober 2010

Mening:

Ik vind de uitleg van Verplaetse bijzonder goed uitgelegd. Zeker het feit over de werkgelegenheid bij een laag tekort op het bbp. Alleen vind ik dat vreemd. Wanneer we van een tekort van 3 procent naar 2 procent gaan, zou dit inhouden dat er 10.000 nieuwe banen komen... Het kan kloppen, ik weet het niet want over zulke uitspraken vind ik voor de rest nergens iets terug maar mij lijkt dit bijzonder kort door de bocht.

De overheid moet besparen, dat is logisch. Maar is het ook logisch dat de overheid plots 22 miljard moet vinden dit om 50.000 banen te creëren die er misschien niet eens kunnen zijn. Vandaar mijn kort door de bocht. De overheid moet zorgen voor 22 miljard en de privé sector moet zorgen voor werk. Wat hebben deze 2 op zulke momenten gemeen? Niet al te veel lijkt mij zeker niet zoveel banen.

Dat België moet zorgen voor een lagere werkloosheidsgraad is al jaren bekend maar zal dit opgelost kunnen worden? Enkele jaren geleden stonden we er nog bijzonder goed op, er was een zeer sterke economische groei maar de werkgelegenheid steeg toen niet evenredig mee. Waarom zou dit dan nu plots wel evenredig mee groeien. Goochelen met cijfers kan iedereen, maar dit omzetten in de werkelijkheid is al heel wat moeilijker jammer genoeg zien hoge functionarissen dit niet altijd in. Vaak blijft het alleen bij loze beloftes want als de overheid nu 22 miljard vindt dan zou de werkgelegenheid met 80.000 werknemers in de privé sector moeten stijgen, dat zie ik toch nog niet gebeuren....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.