actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2014, 17:30
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Slechts 1 op de 20 Belgen wil werken tot 67 jaar

Slechts één op de twintig Belgen is bereid om in de toekomst tot de pensioenleeftijd van 67 jaar te werken. Dat blijkt uit een studie van trendonderzoeksbureau Trendhuis bij 4.000 Belgen in opdracht van het Europees Sociaal Fonds-Agentschap Vlaanderen. De Belgen willen wel langer werken maar enkel als ze van meer loon en flexibele werkomstandigheden kunnen genieten.

Langgeschoolden willen opvallend langer werken dan kortgeschoolden. Twee derde ziet een job tot zijn 60ste zitten, bij de kortgeschoolden is dit minder dan de helft. Een kwart van de langgeschoolden ziet een job tot 65 of ouder wel zitten, bij de kortgeschoolden is dit slechts 14 procent.

"Langgeschoolden achten hun job nu eenmaal langer haalbaar - zowel fysiek als mentaal - dan kortgeschoolden", klinkt de uitleg. "Het zijn immers vooral nog steeds zij met een diploma die de beste, en dus meest draagbare, jobs uitoefenen."

Mentaal
Van de 20-50-jarigen wil meer dan de helft gerust tot zijn/haar zestigste werken, of soms langer. Voorts blijkt dat slechts twee op de tien vijftigplussers vindt dat zijn job zowel fysiek als mentaal haalbaar is. Maar het aantal 20-50-jarigen dat zijn job mentaal haalbaar vindt om tot zijn 65ste te doen is slechts 30 procent. "Het psychologische aspect kan dus zeker een struikelblok zijn", luidt het.

Opvallend: mannen zijn optimistischer dan vrouwen: bijna 1 op de 4 wil tot 65 jaar werken tegenover slechts 1 op de 7 vrouwen. Bovendien wil 7 procent van de mannen tot zijn 67ste aan de slag, bij de vrouwen is dit amper 2 procent.

"Vrouwen werken dan wel vaker dan 50 jaar geleden, het lijkt toch alsof de mannen langer aan de slag willen, of kunnen, blijven", aldus Nathalie Bekx van Trendhuis.

Vijftigplussers voelen zich onverdiend de clowns van de arbeidsmarkt

Generaties
Als de arbeidsmarkt onderverdeeld wordt per leeftijd, merken we ook duidelijke verschillen tussen de drie werkende generaties. De 20-35-jarigen zijn een publiek vol verwachtingen waarvan zeven op de tien zegt dat de werkgever hen een job laat doen die ze graag doen. Acht op de tien doet zijn job graag maar anderzijds is werken voor hen slechts een van de vele levens.

"Zij nemen immers veel engagementen aan in het leven: reizen, vrienden, familie, hobby's, ... daardoor willen ze zich niet ten volle smijten in de job, zo weten we uit vroeger onderzoek", aldus Bekx.

Bij de 36-50-jarigen werd er meer stress gemeten dan vijf jaar geleden: 60 procent heeft meer werkstress dan vijf jaar geleden, maar drie vierde zegt dat de werkgever hen laat doen wat ze goed kunnen. Opmerkelijk: ongeveer de helft zou kinderopvang door de werkgever appreciëren.

50-plussers
Vijftigplussers voelen zich dan weer weinig gewaardeerd op de arbeidsmarkt. "Ze verwachten veel aanzien en waardering voor hun vele ervaring, maar anderzijds worden ze geconfronteerd met weinig jobkansen. Ze voelen zich onverdiend de clowns van de arbeidsmarkt", zegt Bekx. Toch is twee derde nog gemotiveerd om langer te werken mits een job op maat van talenten, minder werkuren en meer vakantie.

Voor drie vierde van de Belgen is geld reden nummer één om te gaan werken, maar werken moet wel leuk zijn: drie vierde doet zijn job omdat hij ze graag doet, en haast evenveel Belgen omdat ze er betekenis uit halen.

Meer dan drie op de vier Belgen willen graag de eigen werkuren kiezen

Bijna zeven op de tien Belgen zeggen dat ze een job hebben die aansluit bij hun talenten. Ruim drie vierde geeft aan dat hun werkgever hen werk laat doen dat ze goed kunnen. Dat is een vooruitgang sinds vorig jaar. Toen lag dit cijfer nog maar op 60 procent. Ook geeft twee op de drie aan een job te mogen doen die ze graag doen. Een stijging met 5 procentpunten sinds vorig jaar.

Talenten
"Talentmanagement is tevens een van de sleutels naar langer werken. Zes op de tien zou langer werken als ze een job hebben 100 procent op maat van hun talenten", luidt het.

Het "nieuwe" werken, zonder vaste werkplek of werkuren, is populair: meer dan drie op de vier Belgen willen graag de eigen werkuren kiezen.

Een van de zaken die benadrukt worden, is "werkbaar werk": "Het hoeft niet moeilijk te zijn: een goede brok zingeving en waardering, mensen laten doen wat ze écht kunnen en willen doen, minder financiële zorgen, keuzevrijheid en flexibiliteit en een werkplek waar ze zich thuis kunnen voelen", klinkt het nog.

BRON: De Morgen, artikel: belga, 16 december 2014
http://www.demorgen.be/economie/sle...-jaar-a2153920/

Eigen mening: Ik kan mij deels inleven in dit artikel, het is geen fijn vooruitzicht om langer te werken. Ik denk ook wel dat het nodig is, we kunnen niet langer verder op deze manier. Als we zo verder gaan komen we in grote problemen te zitten. Ik ben het zeker eens dat als we langer moeten werken, we het werk wat verdelen en ook niet hele lange dagen meer werken. Dit zijn factoren die het werk zwaar maken en dat zou niet mogen. Er is nog veel werk aan de winkel in België maar we moeten het allemaal wel wat tijd geven om te laten werken en er uiteindelijk de vruchten van te plukken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2014, 19:30
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik begrijp inderdaad ook dat mensen niet 'langer' willen werken. Mensen meer werken geven werkt immers nooit... Ik ben er langs de andere kant wel van overtuigd dat dit zal inburgeren. Stel nu bijvoorbeeld dat de pensioenleeftijd ooit op 60 jaar was gezet en dat ze plotseling verhoogd werd naar 62 jaar, dan zouden mensen op dezelfde manier protesteren. Ik denk dat het vooral een proces van tijd zal zijn voor dat mensen dit zulen accepteren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2014, 19:44
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Slechts één op de twintig Belgen is bereid om in de toekomst tot de pensioenleeftijd

Ik begrijp dat de mensen het niet leuk vinden maar ik denk ook dat men eens moet nadenken over de haalbaarheid voor het systeem. Als men gemiddeld bijna 90 jaar oud wordt en maar tot je zestigste moet werken dan kost je de overheid een derde van je leven erg veel geld. Ik begrijp dat mensen niet elke job tot op een bepaalde leeftijd kunnen doen. Er zijn erg zware jobs die je lichaam niet langer aankunnen. Dan is het aan de overheid om mensen een kans te geven om zich te kunnen omscholen of om een minder zware job te kunnen doen. Het is dan aan de mensen om bereid te zijn tot scholing. Veel mensen zeggen dat ze niets anders willen doen of niet weer willen studeren maar als het nu niet zo moeilijk wordt gemaakt dan zullen er wel meer mensen iets willen gaan studeren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2014, 19:50
Anton.G*ossens Anton.G*ossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: LIER
Posts: 26
Ik vind het niet meer dan logisch dat de pensioenleeftijd naar boven gaat. Vroeger was een pensioen voor de laatste jaren van iemand zijn leven. Terwijl we nu gemakkelijk meer dan 80 jaar worden wat wil zeggen dat je 10- 25 jaar op pensioen bent. Dit is niet meer houdbaar. Ik begrijp ook niet helemaal waarom mensen nou gechoqueerd zijn, deze regeling gaat pas in vanaf 2030 en er zijn uitzonderingen voor zware beroepen. Ik denk vooral dat we moeten beseffen dat we dit voor de komende generatie een zege kan/gaat zijn.
__________________
“Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.”

― Winston S. Churchill
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.