actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2012, 13:42
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
School in Jette 'straft' leerlingen die Frans spreken tijdens speeltijd

BINNENLAND
School in Jette 'straft' leerlingen die Frans spreken tijdens speeltijd
dinsdag 14 februari 2012, 12u20
Bron: la Capitale, 7sur7

JETTE - Het Sint-Pieterscollege in Jette wil het Nederlands stimuleren door de leerlingen verplicht Nederlands te laten spreken tijdens de speeltijd. Een Franstalige ouder is geschokt door de maatregel, maar de directie van de school verdedigt de keuze.
De Nederlandstalige school wil het gebruik van het nederlands stimuleren, ook op de speelplaats. 'Als een kind Frans spreekt, zal hij een taaltaak krijgen. Als het kind drie waarschuwingen krijgt, moet het na de lessen een taalcursus bijwonen,' stelt de school volgens de Franstalige krant La Capitale.
Ongenoegen
Maar een vader is het niet eens met de maatregel van de school en uit zijn ongenoegen. 'De maatregel is op taalkundig vlak gemeen en heeft alleen invloed op de Franssprekende jongeren', aldus een geïrriteerde vader in de krant. 'De beslissing van de school is gevaarlijk voor de ontwikkeling van de kinderen.'

Bij 40 procent van de leerlingen van de school is Nederlands niet de moedertaal. Het is dan ook te begrijpen dat ze tijdens de pauze zich willen ontspannen en hun eigen moedertaal spreken, schrijft La Capitale.
'Niet waar', zegt directrice Veronique Vanhercke. 'We voelen dat veel kinderen het Nederlands niet beheersen en ze voelen dat zelf ook aan. Momenteel worden ze niet terechtgewezen als ze Frans spreken dus we willen de leerlingen helpen. De leerlingen zijn zelfs vragende partij. Je moet het zo zien: ze krijgen gedurende twee uur een gratis taalbad. We doen het voor de kinderen en vooral voor diegene die niet de gave hebben om snel Nederlands te leren.'

Inspanningen
'Bij de inschrijving hebben de ouders toegezegd dat ze de inspanningen van hun kinderen om Nederlands te leren zouden ondersteunen', aldus de directrice die erop wijst dat er een engagement bestaat in alle Nederlandstalige scholen, opgelegd door de overheid. 'We hebben de brief die we rondgestuurd hebben met deze maatregelen besproken met het oudercomité. Negentig procent daarvan is Franstalig, maar toch werd die brief goedgekeurd.'
'Het gaat ook om een proefperiode', nuanceert Vanhercke. 'We gaan dit systeem proberen tussen de krokus- en de paasvakantie.'
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Effectief een straf uitdelen omdat leerlingen hun moedertaal, bij deze dus Frans, spreken vind ik persoonlijk overdreven. Voor deze leerlingen is het al een heuse opgave om tijdens de lessen Nederlands te praten. Ik geloof zeer dat ze hun best doen op school, maar de speelplaats moet toch aanzien worden als uitlaatklep waar de leerlingen optimaal kunnen ontspannen.
Uiteraard wil de school ook maar het beste voor de leerlingen en hopen ze door deze maatregel de taal Nederlands nog meer aan te leren bij de leerlingen. Maar ‘straffen’ werkt naar mijn mening averechts. Hierdoor zullen de leerlingen zich niet meer totaal kunnen ontspannen en moeilijkheden hebben om tijdens de les zelf zich ook optimaal in te spannen.
Ik ben eens benieuwd naar de uitslagen gedurende de periode tussen krokus- en de paasvakantie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2012, 19:35
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Leerlingen straffen omdat ze hun moedertaal spreken, vind ik persoonlijk ook te ver gaan. Aan de ene kant kan ik de school wel begrijpen, want ze willen dat iedereen dezelfde taal spreekt zodat iedereen elkaar kan verstaan. Aan de andere kant vind ik dat dit probleem op een andere manier opgelost kan worden in plaats van te straffen.
Als men kinderen gaat dwingen om de Nederlandse taal te spreken, dan zullen ze zich sneller verzetten om dat niet te doen. De Nederlandse taal kan dan aanzien worden als een straf. Men moet de leerlingen stimuleren om Nederlands te spreken. Tijdens de lessen moeten ze Nederlands spreken en dat vraagt al veel inzet van de leerlingen.
In het artikel staat ook dat de ouders akkoord gaan met het feit dat de leerlingen Nederlands moeten spreken op school. De ouders zouden dan ook moeten proberen om thuis een uurtje of een bepaalde dag in de week Nederlands te spreken. Natuurlijk zullen niet alle ouders de Nederlandse taal beheersen, maar zij kunnen hun kinderen dan zelf een stichtend voorbeeld geven door een cursus Nederlands te volgen. Op deze manier oefent heel het gezin de Nederlandse taal. Het kind koppelt de taal dan niet enkel aan de school, maar ook aan hun thuis. Door buiten de schoolmuren het Nederlands te oefenen zullen ze de taal ook sneller onder de knie krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th February 2012, 23:42
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik kan heel goed begrijpen dat de school de leerlingen Nederlands wil laten spreken, want Jette ligt nu eenmaal in Vlaanderen en dus mag je van een kind verwachten dat het Nederlands spreekt van een behoorlijk niveau. Maar op de speelplaats mag je dit niet verwachten van een leerling vind ik. De leerlingen moeten zich dan kunnen ontspannen en opladen voor de volgende lesblok. Ook al snap ik het standpunt van de school, want leerlingen maken heel veel vooruitgang door met elkaar in het Nederlands te spreken.
Ik lees ook dat de leerlingen als straf een taalcursus krijgen. Deze cursus zou ik echter gebruiken voor alle leerlingen die moeilijk Nederlands spreken. Als de school zorgt voor een 'leuke' taalcursus, dan denk ik dat alle Franstalige leerlingen bereid zijn om deze cursus te volgen. En op deze manier moet je niet aan de speeltijd van de leerlingen zitten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th February 2012, 12:09
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Een kind straffen omdat hij/zij zijn eigen moedertaal spreekt tijdens de speeltijd? Dit vind ik persoonlijk te ver gaan. Het is te begrijpen dat de school wil dat de leerlingen Nederlands spreken omdat Jette in Vlaanderen ligt. Maar ik vind het van de leerlingen al een hele prestatie als ze tijdens de lessen Nederlands spreken.
Een speeltijd is een moment voor leerlingen om even te relaxen. Als de leerlingen dan nog niet in hun moedertaal mogen spreken?!
Natuurlijk wil de school het beste voor haar leerlingen, en wil ze er dan ook voor zorgen dat ze het Nederlands gaan beheersen. Maar je hoeft leerlingen er niet voor te straffen, dit gaat het omgekeerde effect hebben. Zorg ervoor dat ze en leuke cursus Nederlands krijgen en ze zullen al veel meer zin hebben om het Nederlands te leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.