actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2017, 08:07
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
370 miljoen euro 'Vlaamse' spoorinvesteringen dankzij extra miljard voor Brussels gew

Het miljard euro extra voor de afwerking van het Gewestelijk Expresnet rond Brussel biedt ook uitzicht op zowat 370 miljoen euro aan extra spoorinvesteringen in Vlaanderen. Ook hier geldt immers de 60/40-verdeelsleutel, terwijl het GEN aan Vlaamse kant al zo goed als rond is, zo heeft federaal minister van Mobiliteit François Bellot aangegeven op een persbriefing.

Zoals aangekondigd wil de federale regering een miljard euro extra lenen voor de afwerking van het voorstadsnet rond de hoofdstad. De lening moet bovenop de algemene staatsschuld komen en zal de schulden van de spoorwegen dus niet bijkomend verzwaren. Bovendien ziet Bellot heel wat terugverdieneffecten. Het totale prijskaartje van het GEN loopt niettemin op tot zowat 3 miljard euro, waar initieel slechts sprake was van 1,612 miljard.

Concreet komt het extra miljard bij de 257 miljoen euro die Wallonië prefinanciert en de 228 miljoen euro die nog overblijft in het fonds dat destijds was opgericht voor het GEN. In totaal geeft dat nog 1,485 miljard euro, waarvan dus 1,05 miljard euro gaat naar de nog af te werken lijnen L50A (Brussel-Sint-Katherina-Lombeek), L124 (Ukkel-Nijvel) en L162 (Watermaal-Ottignies).

Heilige verdeelsleutel
Dat zwaartepunt aan Waalse kant - in combinatie met de heilige 60-40-sleutel - laat zich voelen in de verdeling van de overige 436 miljoen euro die niet bestemd is voor het GEN. Zo zal 368 miljoen euro naar investeringen in Vlaanderen gaan, naast 53 miljoen voor Wallonië en 15 miljoen voor Brussel. De precieze toewijzing zal moeten gebeuren binnen de investeringscel voor het spoor.

Bellot stelt wel voor om de berekening van de verdeelsleutel over meerdere jaren te spreiden, opdat vertraging aan de ene kant van de taalgrens geen gevolgen zou hebben aan de andere kant. Ook het Rekenhof had de verdeelsleutel in een recent rapport nog als medeschuldige aangeduid voor de vertragingen bij de uitrol van het GEN.

Afwerking in stukken
Tot slot wil de mobiliteitsminister ook dat de afwerking van het GEN in stukken gebeurt, opdat de reizigers zo snel mogelijk van elke uitbreiding kunnen genieten zonder te moeten wachten tot alle werken rond zijn. De lijn Ukkel-Nijvel zou tegen 2024 klaar moeten zijn, maar de ingebruikname van die tussen Watermaal en Ottignies zal pas voor 2027 of 2028 zijn.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...expresnet.dhtml
Datum: 6 april 2017

Eigen mening: Het lijkt mij positief dat deze extra schulden niet bovenop de schulden van de spoorwegen komen, maar wel bovenop de staatsschuld. Het geld dat nodig is om het GEN te financieren is ook afkomstig van verschillende partijen, waardoor het nodige bedrag gemakkelijker verkregen wordt.
Een overig deel van het geld gaat ook nog voor andere zaken gebruikt worden. De precieze verdeling hiervoor gebeurt binnen de investeringscel voor het spoor. Deze mensen weten immers veel beter dan politici waar de knelpunten zitten en waar verbetering nodig is. De afwerking gebeurt ook in verschillende delen, zodat treinreizigers weinig hinder ondervinden, wat ik heel positief vind.

Laatst aangepast door jana.m*rien : 6th April 2017 om 08:15.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2017, 13:29
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Ik heb mijn bedenkingen bij de heilige 60-40-sleutel die we in België hanteren. Mij lijkt het logischer dat we geld vrijmaken voor delen van het land die het geld nodig hebben voor een project. Het lijkt me niet zo efficiënt om de ene kant van het land zomaar geld te geven omdat de andere kant geld heeft gekregen voor een uit te voeren project. Ik begrijp wel dat ze de kerk in het midden moeten houden, maar dit is volgens mij geldverspilling.
Ik vind het ook raar dat het bijvoorbeeld nog zeven jaar gaat duren om de lijn Ukkel-Nijvel af te werken. Iets "afwerken" moet volgens mij niet zolang duren. Het is natuurlijk wel goed dat ze ervoor zorgen dat treinreizigers er weinig tot geen hinder van zullen ondervinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.