actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2013, 20:02
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Ruim 8 op de 10 Belgen verkiezen gedrukte media

Ruim 8 op de 10 Belgen verkiezen gedrukte media

De Belg is voornamelijk een lezer van gedrukte boeken (93%), kranten (86%) en tijdschriften (89%). Twee op de drie vullen dit aan met digitale media. De keuze voor gedrukte of digitale media wordt vooral bepaald door het leescomfort en het moment waarop men ze leest. Dat blijkt uit een onderzoek van het onafhankelijk onderzoeksbureau i-vox bij een representatieve steekproef van 1.000 Belgen. Het onderzoek werd uitgevoerd in maart 2013 in opdracht van het Paper Chain Forum, dat alle schakels van de Belgische papierketen overkoepelt.

In het onderzoek werd onder meer gepeild naar de huidige en toekomstige voorkeur voor print en digitale media en naar de perceptie over de efficiënte, duurzaamheid en complementariteit van gedrukte en digitale media. Ongeacht de leeftijd verkiest een grote meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek (93%) papier als drager voor een boek. Acht op de tien Belgen willen in de toekomst vooral gedrukte boeken blijven lezen.

Algemeen geeft de Belg de voorkeur aan papier als drager voor kranten (62%) en tijdschriften (83%). Twee op de drie ondervraagden geeft hierbij aan dat digitale media complementair zijn aan de gedrukte media. Uit het onderzoek blijkt ook dat de leessituatie bepalend is voor de voorkeur voor print of digitale media. Thuis verkiest een meerderheid van 84% papier en onderweg of buiten huis kiest 36 % voor digitale media. Op kantoor leest men vooral op pc (60%).

Naast de leessituatie is ook het type informatie bepalend voor de keuze van drager. Papier geniet de absolute voorkeur voor het lezen van boeken (93%) of teksten (86%) waarvoor veel concentratie nodig is. Voor informatie met veel illustraties is er een verschuiving naar digitale media (49%).

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/984/cu...kte-media.dhtml
datum: 19/04/2013

eigen mening
Ik ben niet verbaasd dat dit de uitslagen zijn van het onderzoek. Ikzelf lees ook het liefst artikels op papier en ik ben duidelijk niet de enigste. Iedereen heeft bijna een laptop, een Ipad, ... en dat is zeker handig, maar we schuiven de papieren versies zeker niet aan de kant. Het gebruik van het internet is gemakkelijk als je niet thuis bent of je wilt echt iets opzoeken. Op deze momenten is de digitale media zeker handig, maar in de andere gevallen vind ik het gemakkelijker om het op papier te zien staan. We zitten vaak al zoveel uren naar een computerscherm te kijken, dat het gewoon al leuk is om de computer even aan de kant te leggen.
Ik ben dus zeker voor de papieren versie van kranten en tijdschriften. Volgens mij gaat de nood daaraan ook niet meteen dalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2013, 20:33
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Ik ben het volledig eens met Tinne. Zelf verkies ik zowel gedrukte als mobiele media. Ik volg dagelijks de actualiteit op door op de website van De Standaard over de nieuwspagina te scrollen. Ik lees de titels om wat op de hoogte te blijven van wat er juist gebeurt in de wereld en klik soms door naar artikels die ik interessant vind om de inleiding te lezen. Als ik het echt héél interessant vind dan lees ik heel het artikel. Dat neemt niet veel tijd in beslag, gewoon 's morgens of 's avonds in mijn bed op mijn gsm of wanneer ik mijn pc op zet. Anderzijds ben ik ook een fan van gedrukte media, maar dat is dan enkel voor in het weekend. Dan wordt bij ons altijd de weekendkrant gehaald en lees ik die vrij uitgebreid bij het ontbijt. Dat is voor mij een manier om even te ontspannen tijdens het weekend. Ik vind dus ook dat geen van beide ooit zou mogen verdwijnen. Volgens mij is het ook zéér positief dat 8/10 Belgen voor gedrukte media kiezen. Die media moeten qua lay-out mooi in elkaar gestoken worden, moeten gedrukt worden en ze moeten ook verdeeld worden (en dan ben ik nog heel wat vergeten). Dat zorgt voor heel wat tewerkstelling. Stel dat de resultaten zouden uitdraaien op geen of amper gebruik van gedrukte media dan zou dat dus ook heel wat jobs kosten. Ik ben en blijf dus een voorstander van gedrukte media.
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.