actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vla - Wal
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 17:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile Vlamingen en Walen verrassend positief over elkaar

Vlamingen en Walen verrassend positief over elkaar


Vlamingen en Walen onderschatten de sympathie en overschatten de woede tegenover elkaar. Dat blijkt uit een interuniversitaire studie.



Een universitaire studie peilde in 2010 en 2011 naar de houding van Belgen tegenover de andere taalgroep. De gemeten gevoelens bleken verrassend positief. ‘Respect, sympathie en bewondering waren de belangrijkste emoties die Vlamingen en Walen ten opzichte van elkaar koesteren’, zegt onderzoekster Ellen Delvaux (KU Leuven).

De negatieve gevoelens van de ander worden altijd overschat, zo blijkt. ‘Zo denken Franstaligen dat de Vlamingen gevoelens van boosheid en frustratie ervaren, terwijl Vlamingen denken dat Walen gefrustreerd en jaloers zijn.’

Een meerderheid van de correspondenten zegt voorts gehecht te zijn aan België en zouden de regio’s het liefst weer naar elkaar zien toe groeien. ‘Ze zeggen cehter wel dat meer autonomie voor de regio’s een meer realistische optie is.’

Het onderzoek werd in 2010 en 2011 gevoerd door de Katholieke Universiteit Leuven (KUL), Université Catholique de Louvain (UCL) en Université Libre de Bruxelles (ULB). ‘Ons land ging in die periode gebukt onder een langdurige politieke crisis’, zegt Delvaux. ‘We wilden nagaan of die situatie een effect had op de gevoelens tegenover de andere taalgroep.’

De drie universiteiten breiden een vervolg aan deze studie. ‘De verkiezingen lijken een geschikt moment voor een vervolgstudie’, zegt Delvaux.

De vragenlijst is terug te vinden via: http://survey3.ulb.ac.be/limesurvey.../286943/lang-nl.


Blog DS, 13-05-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 17:23
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik had dit artikel ook gelezen en ik moet zeggen dat ik hier niet van schrik. Ondanks de zogezegde rivaliteit heb ik nog altijd geen problemen met Wallonië. De cliché reacties dat ze geld nemen van ons werkende Vlamingen vind ik trouwens ongegrond. Wij hebben ook al in moeilijkere tijden gezeten en dan was Wallonië er ook om financieel te helpen.

Het is misschien een stom voorbeeld, maar het feit dat Axel Hirsoux naar het Eurovisiesongfestival mocht van de Vlamingen laat al zien dat we het niet zo slecht bedoeld hebben met elkaar. Nu onze democratie vervolledigen door ook op Waalse partijen te kunnen stemmen zou dit alleen maar positief benaderen.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2014, 13:24
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Ik sluit me aan bij Amelie haar reactie. Ik begrijp ook wel waarom er vaker gezegd wordt dat we elkaar niet kunnen verdragen dan dat we elkaar graag zien. Wanneer je zelf je dag overloopt, dan ga je niet uren doordraven over hoe gewoon je dag was of hoe leuk, wel wanneer je je hebt geërgerd aan iets of iemand. Dan klaag je steen en been. Ik ben ervan overtuigd dat de media bewust deze boze reacties eruit pikt om opschudding te veroorzaken. Wat Bart De Wever en zijn ideeën over de splitsing van België betreft, daar ga ik geen uitspraken over doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.