actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2008, 21:08
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Rijbewijs halen in alle Vlaamse scholen

MERKSEM - Het proefproject Rijbewijs op School, dat theoretische rijlessen en rijexamens gratis op school aanbiedt, wordt uitgebreid. Vanaf volgend schooljaar kunnen de 75.000 leerlingen van alle Vlaamse secundaire scholen hun theoretisch rijbewijs op de schoolbanken halen.

Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt donderdag bekend gemaakt tijdens een bezoek aan Stella Maris in Merksem waar 100 leerlingen donderdag hun rijexamen aflegden. De minister reserveerde een budget van vier miljoen euro voor het hele project.

Momenteel is het Rijbewijs op School nog een proefproject dat loopt in 25 scholen. Een op de drie leerlingen die deelnemen aan het project heeft het rijexamen ondertussen afgelegd. Het gemiddelde slaagpercentage ligt op 52 procent. In het ASO slaagt 73 procent, in het BSO is dat slechts 34 procent.

Volgens Van Brempt kan dat percentage opgekrikt worden indien de scholen extra inspanningen leveren. 'Scholen die hun leerlingen extra motiveren en binnen de bestaande lessen verkeersreglementering en -veiligheid opnemen, behalen betere resultaten', aldus Van Brempt.

De minister haalde het voorbeeld aan van het VSBBO Poperinge, een BuSO-school waar 77 procent van de leerlingen het examen voor het theoretisch rijbewijs tot een goed einde heeft gebracht. 'De school haalt dat goede resultaat omdat de school in haar lessenpakket bovenop het basispakket van Rijbewijs op School extra aandacht schenkt aan verkeerseducatie.'

Het lessenpakket Rijbewijs op School, dat acht uur verkeerseducatie omvat, wordt opgesteld door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde in samenwerking met de rijscholen. Voor de lessen wordt beroep gedaan op de professionele lesgevers van rijscholen. Na het volgen van de lessenreeks kunnen de leerlingen in hun eigen school gratis het theoretisch rijexamen afleggen.

Bron: De standaard, 13 maart 2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2008, 10:23
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Ik vind dit echt een heel goed idee. Ik hoop dan ook dat dit in alle scholen wordt doorgevoerd.
Ook het gratis maken is voor veel mensen een goed idee. Oké het kost niet veel maar ik denk dat er sommige mensen wel andere dingen kunnen doen met hun geld. Ik denk dan ook dat dit een extra stimulans is voor bepaalde leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th March 2008, 13:22
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Een goede maatregel als je het mij vraagt! Maar naar de praktische uitvoering toe stel ik mij een aantal vragen:
- Binnen een bso-school zou ik dit perfect kunnen kaderen in het vak PAV.
- Maar waar ga je de uren halen in de andere onderwijsvormen? ... Ik vrees dat geen enkele leerkracht graag uren afgeeft! Of is het de bedoeling dat dit vrijblijven, maar gratis kan na de schooluren?

- Stel dat dit pakket binnen de uren valt. Wat doe je met leerlingen die hun rijbewijs al in het vijfde jaar hebben gehaald? (want je mag nu al van 16j.9maanden theorie doen, toch?)

- Is dit trouwens een verplichte les dan of verloopt alles vrijblijvend? Misschien zijn er wel gezinnen die weinig belang hechten aan een rijbewijs of jongeren die nog niet willen beginnen aan een rijbewijs. Want na de theorie volgt een voorlopig rijbewijs. Willen ouders wel dat hun kinderen al met zo'n rijbewijs rondlopen?

Ik vrees dat de ouders in deze zaak een beetje uit het oog worden verloren.
(Al zal elke ouder wel blij zijn dat het gratis kan!)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th March 2008, 09:31
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Ik geef Bart gelijk. Want er zijn een heleboel jongeren die dan hun theoretisch rijbewijs nog niet willen hebben en er zullen ook jongeren zijn die het dan al hebben.

Ik ken veel vriendinnen die hun theorie nog niet hebben gedaan. Omdat ze nu dat ze op kot zitten toch geen tijd hebben om te oefenen voor hun praktisch examen.

Met dit initiatief zijn de leerlingen verplicht om binnen een bepaalde tijd hun rijbewijs te behalen, omdat het theoretisch rijexamen vervalt.

Ik ben fan van dit initiatief maar ik vind wel dat dit geen verplichte lessen moeten zijn voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th April 2008, 12:30
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Ik vind ook niet dat het bij de verplichte uren mag horen. Maar ik vind dit wel een goed aanbod. Vele jongeren klagen toch regelmatig: "Van datgene wat we op school leren, daar zijn we weinig tot niets mee." Wanneer leerlingen hun theoretisch rijbewijs kunnen halen op school, hebben ze echt iets wat ze waarschijnlijk hun hele leven nog zullen meedragen. Het is ook zo dat de school de kansen gratis (in hoeverre we dat weer letterlijk kunnen interpreteren uiteraard) aanbiedt. Jongeren die het halen van hun rijbewijs uitstellen omwille van de financiële kant van de zaak, zullen hier misschien ook sneller geneigd zijn om zich in te zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.