actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2006, 13:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry 1 op 5 vrouwen lijdt onder partnergeweld

Steeds meer aangiftes partnergeweld


Wie zijn partner mishandelt, heeft steeds meer kans om tegen de lamp te lopen. Enerzijds dienen er elk jaar zowat vijf procent meer slachtoffers een klacht in. Anderzijds zal de politie vanaf Pasen strenger optreden.


"De cijfers over het aantal aangiftes van partnergeweld stijgen jaar na jaar. Ook in 2005 ligt het aantal klachten weer hoger dan het jaar voordien", zegt VLD-kamerlid Guido De Padt. Hij baseert zich op nieuwe cijfers van de eerste helft van vorig jaar. Toen waren er 11.118 klachten wegens partnergeweld.

"Voor de tweede helft van het jaar zijn er nog geen gegevens, maar als de trend zich heeft doorgezet dan waren er einde vorig jaar 22.126 klachten over 'moeilijkheden in gezin met slagen', weer duizend meer dan in 2004. Toen waren het er al 21.033, of zowat 58 per dag." Hulpverleners schatten dat een op de vijf vrouwen in Vlaanderen het slachtoffer wordt van partnergeweld.

Minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) pakt het probleem aan. Vanaf 3 april komt er een strengere aanpak van partnergeweld. Er komen meer middelen voor de diensten die daders begeleiden. De politie wordt verplicht om bij elke klacht een proces-verbaal op te stellen en ook van de parketten wordt grotere waakzaamheid geëist.


Weblog DM, 26-03-2006 (Belga 10:07)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2006, 16:41
Elke Van Loon Elke Van Loon is offline
If I'm ugly then so are you
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Essen
Posts: 70
Ik vraag me af waar het naartoe gaat met deze wereld? Wat heb je eraan als je je partner slaagt of wat dan ook? Zouden die mensen zich dan ook nog goed voelen? Zou het je 'gelukkig' maken als je je partner mishandelt en dat die telkens je thuis komt bang zit te wachten op weer een uitbarsting?
Dat er meer en meer aangiftes zijn, ligt dat misschien ook niet een beetje omdat het nu meer 'bespreekbaar' is dan vroeger? En omdat er meer hulp is voor de slachtoffers? Ik vergelijk het even met holebi's, vroeger kon je er ook niet voor uitkomen en was het ook niet bespreekbaar, maar nu zijn er meer organisaties en wordt het ook meer en meer aanvaardbaar. Denk nu niet dat ik partnermishandeling aanvaardbaar vind, want dat is absoluut niet. Ik snap niet dat je zoiets kunt doen... Maar misschien ligt dat dan weer aan onze stressmaatschappij? Maar natuurlijk is het dan ook weer geen excuus om je partner pijn te doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2006, 17:45
Saragovaert Saragovaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: westerlo
Posts: 25
Volgens mij is het niet dat er meer partnergeweld nu is dan vroeger zeker niet zelfs maar het is bespreekbaarder. Diegene die zijn partner slaagt is eigenlijk de zwakke niet de geslagen omdat die persoon geen controle over zichzelf heeft en een uitlaat klep zoekt en zijn partner toevallig aanwezig is en ze gaan zich machtiger en beter voelen omdat iemand anders zich slechter voelt hun leed word verzacht door het feit dat iemand meelijd. Dit is met pesters ook zo. Eerlijk in vind dat deze mensen een toch wel zware staf verdienen je verpest het leven van iemand je onderdrukt hen je ontneemt die persoon meer dan ik kan beschrijven. Het is allemaal heel erg maar ik ben al blij dat dit maatschappelijk niet word getolereerd en dat het strenger afgestraft gaat worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd April 2006, 11:27
DorienFaes DorienFaes is offline
Dorien
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Arendonk
Posts: 64
Partnergeweld

Partnergeweld dit was niet enkel een fenomeen tijdens door oorlogen maar heeft nu nog steeds een sterk karakter. Maar dit soort geweld gebeurt in de eerste plaats thuis. Twee partners in het gezin hebben diverse maatschappelijke posities en ze hebben beiden diverse maatschappelijke intresses. Zo ontstaan er conflicten die men door middel van geweld tracht op te lossen.
Mannen en vrouwen zijn evenveel slachtoffer van partnergeweld, alleen zijn de daden bij de vrouw ernstiger en worden vrouwen vaker seksueel mishandeld. Volgens mij bestaat er ook geen verband tussen de sociale klassen, partnergeweld komt voor in alle lagen van de bevolking, in alle leeftijdsklassen en in alle relatievormen. Ik denk wel dat mensen die in hun kinderjaren te maken hebben gehad met geweld binnen de 4 huismuren, dit gaan aanvaarden als een voorbeeld om later zelf toe te passen. Deze mensen kregen het geweldadig gedrag als het ware aangeleerd. Daarom denk ik ook dat geweld binnen het gezin een diepere oorzaak kent. Misschien omdat mensen vroeger zelf mishandeld werden en dit nooit hebben kunnen verwerken. Of dat mensen door mishandeling een machtgevoel creeëren waardoor zij als de sterksten worden aanschouwd.
Mensen die mishandeld worden door partnergeweld gaan ook te kampen krijgen met problemen. Ze gaan zich misschien afzonderen voor de buitenwereld, ze krijgen misschien last van stress waaronder een slechte nachtrust wat met zich meebrengt dat men in de sociale omgeving niet meer optimaal kan functioneren. Waardoor men zijn/haar job kan verliezen en zo helemaal in de vergeetput belandt waar geen uitweg te vinden is en wat soms zelfs kan leiden tot zelfdoding.
Daarom vind ik het heel knap dat men er een strengere wet voor zal voozien. En dat er meer werk gemaakt wordt van hulpverlening aan deze mensen, want door praten kunnen soms veel problemen worden opgelost.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd April 2006, 17:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door DorienFaes
(...) Ik denk wel dat mensen die in hun kinderjaren te maken hebben gehad met geweld binnen de 4 huismuren, dit gaan aanvaarden als een voorbeeld om later zelf toe te passen. Deze mensen kregen het geweldadig gedrag als het ware aangeleerd...

Is het niet zo dat je als jongere even goed de reflex kan hebben van: 'Ik zal er alles aan doen dat dat mijn lot later NIET zal zijn?'
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th April 2006, 11:06
DorienFaes DorienFaes is offline
Dorien
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Arendonk
Posts: 64
Geweldadig gedrag

Wel, ik zou eerlijk gezegd ook denken van wel. Maar het is gewoon een fenomeen. Mensen die bijvoorbeeld vroeger seksueel misbruikt werden gaan hun eigen kinderen ook veel sneller misbruiken. Het is zo dat kinderen het gedrag van hun ouders automatisch overnemen. Dat is gewoon een aspect in de opvoeding. Ik ben er heel zeker van dat niet iedereen zo gaat handelen maar bij het merendeel speelt dit een belangrijke rol.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.