actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2010, 08:00
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
"Opnieuw 103 klachten van misbruik in Kerk"

Opnieuw 103 klachten van misbruik in Kerk
De voorbije maand liepen 103 nieuwe klachten over seksueel misbruik in de Kerk binnen bij het federaal parket. Dat berichten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg op gezag van Lieve Pellens van het parket in een hoorzitting in de Kamercommissie voor Justitie.

Het federaal parket moet de afhandeling van klachten over seksueel misbruik in de Kerk coördineren. Het kreeg na één maand werking 103 nieuwe klachten binnen van de slachtoffers zelf. Het stuurde hiervan al 53 dossiers naar plaatselijke parketten, waarvan 48 in Vlaanderen: 11 in Leuven, 7 in Brussel, 5 in Gent en Hasselt, 4 in Dendermonde, 3 in Antwerpen en Kortrijk.

Lieve Pellens, die dit soort klachten op het federaal parket behandelt, zegt dat de meeste slachtoffers niet op wraak uit zijn, maar op erkenning. De meeste feiten zijn verjaard, zo stelt ze.

Het oudste slachtoffer was 82 jaar, het jongste 23 jaar. 76 procent van de slachtoffers zijn mannen, die gemiddeld 49 jaar oud zijn. De feiten spelen zich af in een pastorale context (47 procent) of met priesters op een school (26 procent). In de helft van de gevallen is de dader gekend en van de gekende daders is 28 procent nog in leven.

Het federaal parket kreeg ook 13 klachten van de Commissie-Adriaenssens. Die zijn naar de bevoegde lokale parketten gestuurd.

Bron: De Standaard Online

Eigen mening:
Het seksueel misbruik binnen de Kerk lijkt langzaam maar zeker een dominante plaats in te nemen in onze berichtgeving. België is in shock na de schandalen van kindermisbruik in kerkelijke kringen, wat volledig normaal en te begrijpen is, want van kinderen blijf je nu eenmaal af, priester of geen priester.
Het eerste wat mij opviel bij het lezen van dit artikel, de leeftijden van de slachtoffers zeer verspreid zijn. Wie tussen de lijntjes leest, kan hieruit afleiden dat het misbruik écht van alle tijden is en dat het niet alleen het jaar 2010 kenmerkt. Het oudste slachtoffer is momenteel 82 jaar oud, het jongste 23. Het misbruik binnen de Kerk is dus al jaren aan de gang, en wordt dus waarschijnlijk ook al jaren aan een stuk in de doofpot gestoken.
Daarnaast viel mij ook op dat de slachtoffers niet uit zijn op wraak, maar op erkenning. De meesten van hen zullen immers beseffen dat wraak geen zin (meer) heeft, omdat o.a. de feiten verjaard zijn.
Het wordt tijd dat de Kerk nu overgaat tot daden, in plaats van enkel excuses aan te bieden en hun medeleven te betuigen aan de slachtoffers. De priesters of pastoors die zich schuldig gemaakt hebben aan kindermisbruik, moeten hard aangepakt worden. Het heeft immers voor de Kerk geen zin meer om te ontkennen, nu de doofpot langzaam maar zeker geopend wordt en steeds meer schandalen aan het licht komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2010, 09:46
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Ik ben het met deze mening absoluut eens. Dit kan gewoon niet meer verder zo! Het is ronduit schandalig voor dit land. En als je dan leest dat er de laatste maand 103 gevallen waren, valt mijn mond wel even open. Ik had voor ik het artikel las zelfs nog geen flauw benul dat dit maandelijks zou gebeuren, laat staan dagelijks. Maar nu blijkt dat het gemiddeld zo een 3 tot 4 keer per dag gebeurd.
Het wordt tijd dat deze zaak eens serieus aangepakt word en er eens hard tegen word opgetreden. En dan zeggen de mensen nog als je kiest voor de kerk moet je je aan de kuisheidsregels houden. Bestaan deze dan nog voor onze priesters? Ik heb er sterk mijn twijfels over!
Ik vindt het gewoon vernderend voor onze Belgische en vooral Vlaamse parochies!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2010, 17:57
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
En het ergste van al is dat men uitgerekend nu de prijzen van een begrafenis of huwelijk voor de kerk op gaat drijven tot 250 euro.

Ik maakte mij daarnet nog een ironische bedenking. Vorig jaar was het soms vrijt tot zeer moeilijk om een (interessante) post op actualiteit.org te zetten, maar als het zo doorgaat met de kerk, zal iedereen wel genoeg gepost kunnen hebben dit jaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.