actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2014, 11:08
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Vlaming bouwt veel te groot

Vlaming bouwt veel te groot
Vandaag om 06:30 door kidr | Bron: BELGA

Om de woonbehoefte van de Vlamingen in te vullen, moeten er in de komende vijftien jaar 300.000 nieuwe woningen bijkomen. 'Maar tegelijkertijd blijven ongeveer even veel woningen onderbenut. De Vlaming bouwt veel te groot', stelt architect Marijn van de Weijer in een kersverse doctoraatsthesis aan de UHasselt. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

Van de Weijer uit Leuven doctoreerde woensdag aan de universiteit van Hasselt met zijn thesis 'Aanpassen, Vervangen, of Verwijderen? '. In zijn onderzoek maakt hij een evaluatie op van de ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Zijn oordeel is keihard. 'Het Vlaams verkavelingsmodel botst tegen de grenzen aan', stelt hij. 'Het ideaalbeeld van een vrijstaande woning, op een mooie lap grond, met een slaapkamer voor elk kind en met zicht op een natuurgebied, is gedateerd. De oude verkavelingswoning is te groot voor de nieuwe kleinere gezinnen.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140502_01089132

Commentaar: Ik ga akkoord met het oordeel van meneer Van de Weijer. We zijn volgens mij allemaal op de hoogte van het feit dat Vlaanderen dreigt te worden volgebouwd. Zeker in plattelandse gebieden is dit oordeel een waarheid. Ikzelf woon in een straat die aan het beeld van vrijstaande woningen, in een natuurgebied die voorzien zijn op een slaapkamer voor elk kind voldoet. De oplossing ligt niet voor de hand want wie wil zijn stukje grond met natuur nu afgeven of delen? Niemand denk ik dan. Toch zullen we water bij onze wijn moeten doen om voor iedereen in de toekomst onderdak te voorzien. We zullen meer in de hoogte moeten gaan bouwen en oude huizen renoveren zodat ze relatief minder plaats innemen. Hiermee wil ik zeggen dat we deze zouden moeten kunnen aanpassen aan een woning voor meerdere gezinnen. Meer hoogbouw in de kernen van dorpen en steden en minder brede woningen op het platteland, lijkt de toekomst te worden volgens mij. We moeten inderdaad afstappen van het feit dat we voor iedereen dat ideaalbeeld kunnen bekomen.
Wie nu al zeker wil zijn van een bouwgrond moet snel zijn en/of eens zoeken naar een stukje Groenland?!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2014, 13:42
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Volledig akkoord met meneer Van de Weijer. Maar om dit probleem blijvend op te lossen zullen we onze mentaliteit moeten veranderen. leren samenwonen in een kleinere omgeving en het ideaal-beeld van 'alleenstaand huisje, tuintje, boompje' wat moeten bijsturen. Ook is hier een taak weggelegd voor de regering die bijvoorbeeld het subsidiëren en bijkomend renoveren van oudere en kleinere stadswoningen aantrekkelijker en toegankelijker zou kunnen maken.

Laatst aangepast door E*ien.Khouri : 3rd May 2014 om 13:50.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd May 2014, 18:53
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Dit lijkt me een zeer delicaat onderwerp.

Je mag zeker de vrijheid van mensen niet afnemen door hen te verplichten kleiner te bouwen.
Iedereen werkt erg hard om een eigen woning - groot of klein - te kunnen kopen en hun ideaalbeeld afnemen zou op veel protest stoten.

Volgens mij zullen we in de toekomst automatisch kleiner gaan bouwen. Op zich wonen we nu al kleiner dan vroeger.
Vroeger hadden de mensen op het platteland of in hun lintbebouwing een eigen (moes)tuin die voor een deel in hun onderhoud moest voorzien.
Tegenwoordig worden deze gronden vaak in 3 delen verkaveld...

Dit heeft te maken met het basisprincipe van "vraag en aanbod".
Als er een plaatsgebrek ontstaat omdat er te groot gebouwd wordt en omdat het bevolkingsaantal steeds toeneemt, zal ook de vraag naar bouwgrond omhoog gaan.
Het directe gevolg is dat de prijs per oppervlakte bouwgrond ook de hoogte in gaat.
Hierdoor zal de koopkracht per gezin omlaag gaan (men kan zich geen grote oppervlakte meer veroorloven) en zal de grootte van de woningen als een logisch gevolg verminderen.

Het is dus nog maar een kwestie van tijd, voor de gemiddelde Vlaming zijn territorium verkleind ziet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 15:35
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik vind ook dat we de vrijheid van de mensen niet mogen afnemen, maar toch vind ik dat de mensen tegenwoordig kleiner moeten bouwen. Dat is gewoon de toekomst en het is zelfs egoďstisch te noemen als je vandaag de dag nog een gigantisch huis bouwt. Dat getuigt gewoon van geen medeleven met de toekomstige generaties.
Ik denk dat de toekomst meer renoveren zal zijn dan nieuwe huize te bouwen. Zowat heel Vlaanderen is al volgebouwd en het is de hoogste tijd dat we de laatste stukjes groen gaan beschermen en niet verder gaan volbouwen. Daarom zou het ook fiscaal aantrekkelijk moeten worden gemaakt om dichter bij een stad te wonen, zodat de bebouwing geconcentreerd kan zijn en het groen meer kansen krijgt op andere plaatsen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2014, 17:46
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
In de meeste, als het niet alle landen zijn, worden inwoners bijna verplicht kleiner te bouwen simpelweg omdat groter niet betaalbaar is. Is de grond bij ons dan zo goedkoop? Nee, zeker en vast niet. Maar zoals reeds gekend heeft de Belg een baksteen in de maag. En wel een grote eenzame baksteen. Bij de meeste Belgen staat het huis op de eerste plaats. Een groot verblijf bouwen waar de kinderen kunnen opgroeien met liefst een tuin en zwembad om zich te amuseren tijdens de zomer. Als je echter naar andere Europese landen gaat kijken, zie je dat een huis vaak als tijdelijk wordt aanzien en dat mensen veel huren en verhuizen. In België werd het zelfs al bijna als een schande aanzien als je verhuisde. Dat betekende dat er iets niet pluis was. Het gaat tegen onze gewoonte in. Daarbovenop komt dan nog eens dat we enorme spaarders zijn (in het algemeen). Buiten dat huis geven we tot op een bepaalde leeftijd niet al te veel uit. Dit heeft dan als resultaat dat we veel geld kunnen opzij zetten voor ons huis waardoor de mogelijkheden vergroten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.