actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2011, 10:41
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Leraar ontslagen na feestje - Ook Ronald Janssen speelde wel eens clown

Leraar ontslagen na feestje - Ook Ronald Janssen speelde wel eens clown

Een lagere school uit het Oost-Vlaamse Lochristi heeft een 50-jarige leerkracht aan de deur gezet omdat die 'fout' was gekleed op een carnavalsfeestje. Ides Vandewalle had zijn haren groen geverfd en had een kartonnen bijltje bij.


De Sint-Elooisschool schorste de man uit Lokeren en opende meteen een tuchtdossier. Daarin werd de vergelijking gemaakt met Ronald Janssen (foto). "De Halense gruwel, eveneens een leerkracht, trad ook wel eens op als clown."

"Door zijn verschijning op school, verkleed als clown en zwaaiend met een (namaak)bijl heeft hij bij de kinderen, vooral de jongsten die geen onderscheid maken tussen echt en nep, een angstpsychose veroorzaakt die ook de ouders ten zeerste verontrust", staat er in het dossier volgens een krant van Corelio.

Uiteindelijk werd Vandewalle ook vergeleken met Kim De Gelder. "Wij besluiten dat u er plezier in vindt de kinderen overstuur en bang te maken in deze post Kim De Gelder-periode."

De directie houdt vol dat het carnavalsfeestje enkel de spreekwoordelijke druppel was. De man zou zich jarenlang onmogelijk hebben gedragen. Zo maakte hij zelfs fouten op het bord en maakte hij geregeld seksuele opmerkingen. Hij ging zelfs luidruchtige discussies aan met andere leerkrachten, in het bijzijn van leerlingen.

Vandewalle is nu definitief ontslagen. Zelf zegt de man dat hij jarenlang werd gepest op de school en dat hij de beschuldigingen kan weerleggen.

Bron: Gva, 18/03/2011
Reactie: Ik kan hier weer uit besluiten dat je als leerkracht enorm voorzichtig moet zijn in je doen en laten. Je verkleden op een carnavalsfeestje is blijkbaar al iets wat je je job kan kosten. Uiteraard weten we het fijne van deze zaak niet en weten we ook niets van de leraar z'n seksuele opmerkingen. Maar pas dus op wat je zegt, want anders krijg je meteen de stempel 'Ronald Janssen 2'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2011, 13:27
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Het ontslag van deze leerkracht heeft niet enkel met zijn vreemde gedrag op het feestje te maken. Het zou maar erg zijn ook. Natuurlijk hebben leerkrachten nog een leven naast school. Ze mogen in hun sociale leven doen wat ze willen, maar het moet natuurlijk wel binnen de grenzen blijven. Het moet maatschappelijk aanvaard blijven.
De leerkracht is ontslagen, omdat hij zich jarenlang onmogelijk heeft gedragen. Hij maakte ook regelmatig seksuele opmerkingen en dit mag absoluut niet als je een functie als leerkracht hebt. Zeker de dag van vandaag, moet je oppassen met wat je zegt. Mensen zoeken voortaan achter alles iets.
Uiteraard is dit artikel te beknopt om objectief te kunnen oordelen over het ontslag.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2011, 18:55
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Mag ik weten in wat voor school dit gebeurde ?
Een 'normale' school of een waar leerlingen een lichte achterstand kunnen hebben ?
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th March 2011, 12:48
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Als leerkracht kies je er uiteraard onrechtstreeks voor om een rolmodel te zijn voor de maatschappij, niet alleen voor de leerlingen die opgroeien tot volwassenen, maar ook voor de ouders.
Het is dus heel erg belangrijk dat je jezelf ten allen tijden verantwoordelijk gedraagt.
Ondanks deze voorbeeldfunctie wil ik toch nog even stellen dat een leerkracht ook maar een mens is, en dat deze evenveel plichten als rechten heeft. Een leerkracht moet zich dus ook af en toe eens kunnen ontspannen.

Tot slot wil ik nog even terugkomen op het artikel. Er staat ook duidelijk vermeld in het artikel dat de verkleedpartij de druppel was. Dus ik ben er zeker van dat er wel meerdere problemen zijn geweest in het verleden met deze leerkracht.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st March 2011, 19:54
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Ik vind het spijtig dat we in deze maatschappij zo op onze tellen moeten passen. Zonder nadenken worden er linken gelegd en vergelijkingen gemaakt met één of andere boosdoener. Dit gedrag van linken leggen en vergelijken kan voor een pester een welkomen uitdaging zijn. Dit gedrag kan er ook toe leiden dat als iemand uit de maatschappij je niet kan uitstaan, je leven drastisch kan veranderen indien hij zulke roddels over jou de wereld instuurt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st March 2011, 20:29
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Toen ik de titel las, schrok ik wel even. Het kan toch niet mogelijk zijn dat een leerkracht ontslagen wordt omdat hij 'ongepast' verkleed was op een carnavalsfeestje ...
Maar toen ik verder las, begreep ik de situatie beter. Het feestje bleek de spreekwoordelijke druppel te zijn die de emmer deed overlopen. We moeten de situatie dus niet uit de context halen.
Een leerkracht die ongepaste (seksuele) opmerkingen maakt tegenover de leerlingen, kan niet voor een klas blijven staan. Het is sowieso al volkomen ongepast om een seksuele opmerking te maken en als leerkracht tegenover kinderen is dit zeker 'not done'.
Een leerkracht moet inderdaad op zijn tellen letten. In de uitoefening van zijn job heeft een leerkracht immers nog steeds een modelfunctie. Het is net zoals je foto's op facebook: deze kan je ook beter niet aan iedereen tonen, want de leerlingen zouden hier misbruik van kunnen maken. Sommigen onder ons hebben dit zelfs al gemerkt tijdens hun stage ...
Ik denk dat we uit het artikel kunnen besluiten dat we allemaal moeten oppassen hoe we ons gedragen, zeker als we in het onderwijs tewerkgesteld zijn. Je mag plezier maken, maar er zijn natuurlijk grenzen aan deze humor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.