actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2013, 15:34
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
MIVB wil ontslagen werknemers Caterpillar aanwerven

De MIVB is bereid te onderzoeken of ze werknemers van Caterpillar kan aanwerven. Dat heeft minister van Werk Monica De Coninck (SP.A) verklaard en werd door MIVB-woordvoerster An Van Hamme bevestigd. De Coninck ziet het vervroegd brugpensioen enkel als een noodoplossing.
Caterpillar kondigde donderdag aan 1.400 banen te willen schrappen in Gosselies. De Coninck stelt volop bezig te zijn naar oplossingen te zoeken. ‘De eerste doelstelling moet zijn om een nieuwe baan te vinden.’

Volgens de minister wil de Brusselse vervoersmaatschappij daarbij helpen: ‘De MIVB heeft me gecontacteerd om oplossingen te zoeken.’

MIVB: 'Op zoek naar 50 technische profielen'

'Op korte termijn zoek we 50 technische profielen', legt MIVB-woordvoerster An Van Hamme uit op Radio 1. 'Die zijn bijzonder moeilijk te vinden, vandaar dat wij systematisch de personeelsdienst contacteren van bedrijven die mensen afdanken met zo'n profiel, om te kijken of er personeel naar hier wil komen.'

Volgens Van Damme is het niet de eerste keer dat de MIVB werknemers van noodlijdende bedrijven een uitweg biedt: 'Wij hebben dat bijvoorbeeld gedaan bij Sabena Technics. Daarvan zijn ondertussen elf mensen in dienst bij de MIVB. We gaan dat nu opnieuw op een georganiseerde manier doen met Caterpillar.'

De Coninck: 'Brugpensioen is laatste punt discussie'

De vakbonden willen naakte ontslagen vermijden door brugpensioen - of werkloosheid met bedrijfstoeslag - en tijdelijke werkloosheid. ‘Ik wil de discussie aangaan’, aldus De Coninck, die erkende dat een werknemer door de evolutie van de wetgeving vandaag op 52 en een half jaar op brugpensioen kan gaan. ‘Maar ik heb altijd gezegd dat we de discussie niet hiermee kunnen starten. Dat moet het laatste punt zijn.’

Bron: Standaard;be

Mening: Het is goed dat er moeite wordt gedaan om de verloren banen op te vangen, zo kunnen deze mensen hun inkomen vrijwaren. het is echter wel jammer dat er maar zo weinig banen bijkomen, in verhouding tot het aantal verloren banen. Alleszins: alle beetjes helpen.

Wat me echter nog het meest van al opvalt in dit artikel is het feit dat de vakbonden willen dat er ook mensen op brugpensioen gaan. Tenslotte staat de vergrijzing voor de deur( Artikel ) , en kunnen we ons echt geen 'overbodige' pensioenen veroorloven. Hiermee slaan we enorm hard onze eigen ruiten in, de ontslagen swingen de pan uit, vanwege de hoge loonkosten, maar deze hoge loonkosten zijn de oorzaak van een dieper fenomeen: een sterk uitgebouwde sociale zekerheid etc. Deze biedt ons de mogelijkheid om in enorme luxe te leven, maar we moeten beseffen dat als we deze zullen overbelasten, dat deze uitgeput geraakt. Hierdoor zullen we aan welvaart moeten inboeten.

Ik kan enkel hopen dat er zo snel mogelijk een algemene oplossing wordt gevonden, want zo kost deze situatie onze staat enorm veel geld ( artikel ). Alleszins draagt dit beetje toch voor een stuk bij aan een totaaloplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.