actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 11:17
Bram.v*lckx Bram.v*lckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westerlo
Posts: 20
Galant: "Maak kruispunten veiliger door alle fietsers tegelijk groen te geven

Om de kwetsbaarheid van fietsers en voetgangers in ons verkeer te doen dalen, stelt minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) een nieuwe regeling aan kruispunten voor. Wanneer fietsers en voetgangers - in alle richtingen tegelijk - groen krijgen, dan zal dat volgens de minister zorgen voor minder ongevallen. Auto's blijven op dat moment voor het rode licht staan. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Wanneer er op een kruispunt tegelijkertijd groen licht wordt gegeven aan alle fietsers en voetgangers uit alle richtingen, terwijl alle automobilisten op dat moment nog voor het rode licht moeten wachten, dan zal dat zorgen voor minder ongevallen. Zo redeneert minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR). Op die manier vermijd je immers aanrijdingen waarbij autobestuurders rechts afslaan en bij dat manoeuvre voetgangers en fietsers niet zien.

Galant wil de maatregel dan ook uitdrukkelijk opnemen in de wegcode. Dat zal ze doen bij de volledige herziening van die wegcode, waarmee ze vanaf volgend jaar van start wil gaan.

"Kan levens redden"

Het invoeren van de nieuwe regel lijkt ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid een goed idee. Elk jaar botsen er zo'n 4.000 auto's met fietsers. Een 180-tal zwakke weggebruikers raakt daarbij zeer ernstig gewond. "Door alle fietsers en voetgangers tegelijk groen te geven, kan het verkeer op kruispunten aanzienlijk veiliger verlopen. De maatregel kan levens redden", zo klinkt het.

Het principe achter de maatregel is simpel: "Verkeerslichten worden zo afgesteld dat fietsers uit alle richtingen tegelijk groen krijgen. Ze kunnen op dat moment oversteken in eerder welke richting. Alle gemotoriseerde voertuigen staan op dat moment stil, waardoor er geen gevaar voor botsing optreedt", aldus minister Galant.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-te-geven.dhtml

Eigen mening: Ik vind dat een goed idee. Het is inderdaad veel veiliger om als fietser over te steken als alle auto's stil staan. Zo kunnen de ongevallen als de auto afslaat als voorkomen worden. Voor de fietsers zie ik zeker geen nadeel in deze regel, de enigste nadeel is voor de automobilisten dat ze langer moeten wachten. Maar dat stimuleert de mensen misschien extra om de korte afstanden met de fiets te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2015, 13:09
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik vind dit wel een goed idee als hiermee echt levens gered kunnen worden. Alleen kan dit er wel voor zorgen dat er nog langere files ontstaan tijdens de spitsuren. Ik vraag me af in hoeverre hier ook rekening mee gehouden wordt. Misschien kunnen ze het systeem zo maken dat zeker tijdens de spitsuren de auto's niet te lang stilstaan. Momenteel zijn er al zoveel files. Als dit nog erger wordt, denk ik dat er daardoor weer meer ongelukken gaan gebeuren. Mensen zijn nog meer gefrustreerd en gaan daardoor misschien gevaarlijker rijden om zo toch op tijd op hun werk te geraken bijvoorbeeld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.