actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2015, 19:34
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Spaarders dreigen meer dan 300 miljoen euro te verliezen

Spaarders met slapende tegoeden riskeren die in de schatkist te zien verdwijnen. Eind april ging het al om 343.215.925 euro. Dat is het drievoudige van op hetzelfde tijdstip vorig jaar, toen er 115,5 miljoen euro op de rekening van de Deposito- en Consignatiekas (DCK) stond.

Slapende rekeningen zijn rekeningen waar al vijf jaar geen verrichting meer op gebeuren. In 2008 besliste de regering dat de banken alle slapende rekeningen moesten oplijsten en overmaken aan de DCK. Ze kregen daarvoor tot 2014.

Bij tegoeden van minder dan 20 euro houdt de DCK geen naam bij van de rekeninghouders. Anders gezegd: eenmaal het geld op de rekening van de DCK staat, is het onherroepelijk verloren voor de spaarder. Sinds begin dit jaar is zo al zeker 4,4 miljoen euro naar de schatkist gevloeid.

Bij tegoeden van meer dan 20 euro, eventueel op verschillende rekeningen bij dezelfde bank, is de bank wettelijk verplicht eerst op zoek te gaan naar de eigenaar. Dat gebeurt in twee fases: via een gewone brief en via een aangetekende brief. Eenmaal het geld op de DCK-rekening staat, heeft de spaarder nog 30 jaar de tijd om dat geld te recupereren. Daarna verdwijnt het in de schatkist. Eind april ging het om een bedrag van 338,8 miljoen euro. Eind april 2014 ging het om 111,5 miljoen.

Eind 2014 hadden spaarders slechts een fractie van dat bedrag teruggevorderd: in totaal 6,2 miljoen euro in 7.211 zaken. De jongste jaren is wel een stijging merkbaar. Terwijl er in 2011 amper 21 zaken waren voor 14.238 euro, ging het in 2014 al om 2.158 zaken voor 2,6 miljoen. Bij een teruggave krijgt de spaarder 0,3 procent interest, met inhouding van 25 procent roerende voorheffing.

Wie wil weten of hij zelf slapende tegoeden heeft, kan daarvoor terecht op de website www.slapenderekeningen.be .

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150508_01670776
datum: 8 mei 2015 om 17:18


mening

Zelf ben ik een voorstander van dit systeem. Mochten veel mensen zulke slapende rekeningen hebben, dan zou de economie gewoon stilvallen. Geld dat (waarschijnlijk) niet meer gebruikt wordt, moet dus in beslag genomen worden. Daarnaast moeten mensen hier geen schrik van hebben aangezien de bank hen toch eerst zal proberen te contacteren en ze ook 30 jaar de kans hebben om hun geld terug te recupereren. De kans dat dus iemand zijn geld echt kwijt geraakt als hij/zij het nog van plan was te gebruiken is wel zeer klein. Wel vind ik persoonlijk dat de bank iets meer moeite zou mogen doen dan gewoon die brieven sturen. Mocht er niet op de brieven gereageerd worden, zouden ze desnoods toch nog iemand aan de deur moeten sturen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2015, 21:56
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Ik schrik van de bedragen die in dit artikel genoemd worden. 343.215.925 euro dat werd opgehaald door het DCK (Deposito- en Consignatiekas) is belachelijk veel. Het lijkt haast een onmenselijk bedrag, dat dit de optelsom is van het geld dat op rekeningen staan van gewone mensen als jij en ik lijkt echt onmogelijk, maar toch is het zo. Toch steun ik M*axim zijn mening. Ik ben ook voorstander van dit systeem. Als je een rekening meer dan vijf jaar niet meer gebruikt, dan is het erg. Ofwel ben je gewoon vergeten dat je nog ergens een rekening hebt en zal je het geld dat ze hebben weggehaald ook niet missen. Ofwel is er iets gebeurt en ben je deze rekeningen toch al lang uit het oog verloren of vergeten. Natuurlijk ben je je geld niet meteen kwijt. Ik moet de mensen ook gerust stellen, de overheid stuurt genoeg brieven en probeert genoeg contact te zoeken vooraleer ze het geld op jouw 'slapende rekening' in beslag gaan nemen. De site die in dit artikel vermeld staat vind ik ook uitermate handig, ik kan me zo inbeelden dat er mensen zijn geweest die dit artikel hebben gelezen en de site toch maar eens hebben geraadpleegd en zo toch maar iets ontdekt hebben over hun rekeningen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.