actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2016, 23:17
Glenn.V*ngasse Glenn.V*ngasse is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 36
Kerststal-rel in Holsbeek: N-VA wil "onze normen en waarden verdedigen"

De lokale N-VA-afdeling van het Vlaams-Brabantse Holsbeek roept de inwoners van de gemeente op om dinsdag massaal naar de gemeenteraad te komen met een kerststal. De partij zegt dat "onze groene schepen Annelies Vander Bracht en onze gemeentescretaris duidelijk een lesje in democratie nodig hebben". Aanleiding is de beslissing door de gemeente om dit jaar geen kerststal aan het gemeentehuis te plaatsen.

Er zal dit jaar geen kerststal zichtbaar zijn in het gemeentehuis van Kortrijk-Dutsel bij Holsbeek, zo schreef Het Laatste Nieuws dit weekend. Oorspronkelijk stond die er wel, maar de stal werd weggehaald. Volgens voormalig eerste schepen Achiel Claes (CD&V) gebeurde dat op vraag van de gemeentesecretaris omdat de stal "te uitdagend voor moslims" zou zijn. "Dat is toch je reinste onzin", zegt Claes. "Kerstmis is toch gewoon een traditie? Waarom kunnen wij die niet gewoon normaal verderzetten? Er wonen, bij wijze van spreken, misschien vier moslims in Holsbeek en die gaan écht niet komen klagen omdat er een kerststal in het gemeentehuis staat."

"Zo neutraal mogelijk zijn"

Maar schepen Annelies Vander Bracht (Groen) noemt die reden onzin. "Wij hebben dat gedaan omdat er scheiding moet zijn tussen kerk en staat. Om zo neutraal mogelijk te blijven, hebben wij dat kerststalletje weggenomen. Dat afschuiven alsof er enkel moslims aan de oorzaak hiervan liggen, zou maar al te simpel zijn. Dat heeft niet alleen iets met moslims te maken. Ook homo's of slachtoffers van pedofiele Brugse priesters zullen dezer dagen niet staan te springen voor een symbool van de kerk."

De lokale afdeling van de N-VA roept de inwoners van Holsbeek nu op om dinsdag met zoveel mogelijk kerststallen naar de gemeenteraad te komen als signaal. "Onze groene schepen Annelies Vander Bracht en onze gemeentesecretaris hebben duidelijk een lesje in democratie nodig. Kerstmis is een nationale feestdag. Een kerstboom en een kerststal behoren tot onze folklore en tradities. Het is tijd om onze normen en waarden te verdedigen. Het is tijd dat alle partijen in Holsbeek hieromtrent een duidelijk standpunt innemen."

De N-VA vraagt ook dat de gemeentesecretaris zich van politiek zou onthouden. "Voor onze gemeentesecretaris hebben we eveneens een duidelijke boodschap: 'Als u het beleid wil bepalen, ga dan op een lijst staan'." Dat ook staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) uit buurgemeente Lubbeek de oproep deelde, wekte al verontwaardiging op op Twitter.

Bron: De morgen
http://www.demorgen.be/politiek/ker...digen-b5adee2d/

Eigen mening: 'Kerstmis is toch een normale traditie' daar wil ik op verder gaan, Kerstmis is een feest dat iedereen met zoveel mogelijk vrienden en familie wil vieren. Ik vind dus niet dat ze het typische gebeuren, 'de kerststal' zomaar kunnen laten verdwijnen, zeker niet om het feit dat het 'te uitdagend zou zijn voor de moslims'. ik vind dat we nog altijd onze traditie moeten verder zetten en met volle teugen moeten genieten van het gezelligste feest van het jaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2016, 10:58
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Kerststal moet verdwijnen

Ik deel deels de mening van Glenn. De mensen gaan ook minder naar de kerk en zien de kerststal als deel van Kerstmis. Ikzelf kijk er ook minder naar met de godsdienst er achter. Het hoort inderdaad bij onze traditie en tradities moeten niet gebroken worden. Het is hetzelfde verhaal een beetje als met Zwarte Piet. Ik vind dat het allemaal een beetje te ver gaat. Deze twee zaken zijn tradities en tradities dienen om behouden te worden. Anderzijds begrijp ik ook wel dat we neutraal moeten zijn deze tijd. Ik vind wel dat ieder zijn godsdienst mag uiten op zijn manier. Moslims mogen hier ook hoofddoeken dragen omdat dit moet van hun godsdienst. Als zij dit mogen, mogen wij ook onze kerststal laten staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.