actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2010, 08:15
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Stadje in India verbiedt gsm voor single vrouwen

Stadje in India verbiedt gsm voor single vrouwen

Een plaatselijke raad in het noorden van India heeft een verbod ingesteld op het gebruik van mobiele telefoons door alleenstaande vrouwen. De raad wil zo vermijden dat meisjes en jonge vrouwen relaties aanknopen met mannen van een andere kaste, meldt persagentschap AP.

Het stadje in Uttar Pradesh besloot om op te treden nadat minstens 23 jonge koppeltjes in de loop van het jaar het hazenpad kozen en tegen de zin van hun ouders in het huwelijk traden. "We zijn ervan overtuigd dat de koppels hun vlucht planden met de hulp van hun gsm", verklaarde woordvoerder Jatin Raghuvanshi in de Calcutta Telegraph.

Strenge regels
In landelijke gemeenschappen in India gelden er strenge en ingewikkelde regels in verband met trouwpartijen tussen verschillende kasten. Sommige geliefden worden zelfs gedood door hun eigen verwanten. Die eremoorden worden gepleegd 'ter berscherming' van de eer van de familie. Discriminatie op basis van kaste is officieel wel verboden in India, maar in de praktijk blijft de traditie hardnekkig bestaan.

Maar als het van de lokale autoriteiten afhangt, is het dus weldra gedaan met al die heimelijke liefdesaffaires. "Alle ouders kregen het bevel hun dochters te controleren op het gebruik van hun gsm", luidt het. "Jongens mogen wel nog bellen, maar alleen als ze strikt gemonitord kunnen worden." (hlnsydney/tw)

25/11/10 03u33

Bron: HLN

Eigen mening:
Ik vind het erg te moeten vernemen dat nog altijd niet alle mensen op deze wereld het recht hebben om eender wie als partner te kiezen. Als twee mensen van elkaar houden is er toch geen probleem? Ik vind niet dat de bestuursleden moeten beslissen wie wel een gsm mag hebben en wie niet. Een gsm kan, zoals in het artikel vermeld wordt, handig zijn bij het plannen van een huwelijk maar wordt zeker niet enkel daarvoor gebruikt. Dat lijkt men weleens te vergeten in het stadje Uttar Pradesh. Vele mensen gebruiken een gsm om zich veiliger te voelen. Dat wanneer hen iets overkomt, ze altijd iemand kunnen bereiken. Ik vind het dus absoluut geen goed idee om de gsm te verbieden voor single vrouwen. Als ze echt willen dat er in India geen mensen vanuit verschillende kasten met elkaar trouwen, zijn er volgens mij wel betere maatregelen die genomen kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2010, 18:03
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
Heel jammer. Ik dacht dat heel dat kaste gedoe al lang voorbij was, maar blijkbaar heerst het nog op sommige plaatsen. Wat ook weer zo belachelijk is dat de single vrouwen hun gsm niet meer mogen gebruiken maar mannen wel. En inderdaad, discriminatie op basis van kaste is officieel verboden dus wat gaan die lokale autoriteiten zich daar in hemelsnaam mee bemoeien? Ze zouden hier juist tegenin moeten gaan in plaats van extra maatregelen te nemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2010, 19:24
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Ik zou me zoiets helemaal niet kunnen voorstellen. Ten eerste mogen wij in de Westerse wereld wel zelf beslissen met wie we trouwen, en dan trouwen we ook uit liefde. Ook de gsm's zijn bij ons volledig onmisbaar geworden. Ik zie niet in waarom men denkt dat die vrouwen hun hele 'stiekem trouwen plan' met de gsm zouden hebben voorbereid, daarvoor is toch ook rechtstreeks contact nodig. Gaan ze vrouwen die vrijgezel zijn dan binnenkort ook verbieden om nog buiten te komen? Ik vind dat ze een eigen mening moeten kunnen geven hierover, en zelf beslissen met wie ze trouwen. Maar ja wat voor ons vanzelfsprekend is is in andere landen ondenkbaar, dat is bij deze nog maar eens bevestigd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.