actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2011, 18:31
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Honderden posters in Caïro roepen op om legerleider president te maken

In diverse wijken in Caïro zijn honderden posters opgehangen van veldmaarschalk Hussein Tantawi. Daarop wordt de interim-leider van Egypte opgeroepen om zich verkiesbaar te stellen voor het presidentschap. De posters vallen niet in goede aarde bij een groot deel van de Egyptische bevolking.

De posters zijn opgehangen door een voorheen onbekende groepering die zich Egypte Boven Alles noemt. Volgens deze groep voldoet een presidentschap van Tantawi aan de 'behoefte aan stabiliteit onder de bevolking'. In Alexandrië zijn dezelfde propagandaposters gezien.

Voor veel Egyptenaren is een land met Tantawi als president een nachtmerrie. Er wordt gevreesd dat Egypte dan een militaire dictatuur wordt.

De Opperste Militaire Raad in Egypte nam in februari de macht over na het vertrek van oud-president Hosni Mubarak.Ondanks beloftes van de krijgsmacht om de macht binnen twee jaar over te dragen aan een gekozen burgerregering, vrezen rechtengroepen in het land de daadwerkelijke bedoelingen van Tantawi. Zij beschuldigingen hem ervan dat zijn bestuur de weg inslaat van het oude regime en dat hij hervormingen tegenwerkt.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111026_105


Mening:
Dit artikel spreekt mij erg aan omdat we nog geen twee uur geleden bij RZL een dergelijk geval besproken hebben, omdat het hier gaat over de macht die grotendeels bij één persoon wordt gelegd en dit zou er gemakkelijk en bijna gegarandeerd voor zorgen dat deze macht zal misbruikt worden.
In mijn ogen zou het best kunnen dat wanneer dit presidentschap doorgevoerd wordt, dat ze daar een nieuwe zaak Kadhafi zullen meemaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2011, 11:46
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Ik sluit mij aan bij Gilles, de kans dat een president uit de militaire kringen het land stabiliseert en de economische situatie verbeterd lijkt mij erg klein. Uit het verleden weten we dat dit nog nooit gebeurd is, of misschien een enkele keer. Het beste is nu om een president aan te stellen zonder extreem links of rechtse ideëen en die zeker NIET uit het leger komt.
We hebben inderdaad net een Kadhafi gehad, niemand zit te wachten op een tweede.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2011, 19:09
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Veldmaarschalk Hussein Tantawi als president van Egypte?

Ik zou toch niet te vlug oordelen over deze veldmaarschalk. In Egypte heeft het leger, en dus ook de leiders ervan, beslist om niet op de burgers te schieten ten tijde van de protestacties tegen Mubarak. De voormalige president was nochtans zeer geliefd bij de legertop omdat hij een van hen was. Mubarak was namelijk een piloot ten tijde van de Jom Kipoeroorlog en genoot hoog aanzien bij andere militairen. De legertop heeft tijdens deze revolutie laten zien dat ze de mening van het Egyptische volk voorop stellen. Ze hebben ook besloten om zelf niemand aan te stellen om aan de macht te komen na het aftreden van Mubarak, hoewel ze hiertoe altijd de kans gehad hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2011, 22:07
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Citaat:
Orgineel gepost door Jonas.Grauwels
Ik zou toch niet te vlug oordelen over deze veldmaarschalk. In Egypte heeft het leger, en dus ook de leiders ervan, beslist om niet op de burgers te schieten ten tijde van de protestacties tegen Mubarak. De voormalige president was nochtans zeer geliefd bij de legertop omdat hij een van hen was. Mubarak was namelijk een piloot ten tijde van de Jom Kipoeroorlog en genoot hoog aanzien bij andere militairen. De legertop heeft tijdens deze revolutie laten zien dat ze de mening van het Egyptische volk voorop stellen. Ze hebben ook besloten om zelf niemand aan te stellen om aan de macht te komen na het aftreden van Mubarak, hoewel ze hiertoe altijd de kans gehad hebben.

Ik zie hier dan toch ons oordeel bevestigd hoor Jonas, als zelfs de legerleiding zelf beslist dat het geen goed idee zou zijn om iemand uit de eigen rangen te kiezen. Waarschijnlijk uit angst voor een herhaling?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.