actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2010, 09:03
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
Twee meldingen van euthanasie per dag

Het aantal euthanasiegevallen in ons land blijft stijgen, gemiddeld krijgt de euthanasiecommissie twee meldingen per dag binnen. Dat blijkt uit het rapport 2008-2009 van de commissie dat de Artsenkrant kon inkijken.

Vorig jaar heeft de commissie 822 meldingen van euthanasie gekregen, in 2008 waren dat er 704. In 2007 waren er 495 meldingen, in 2006 429. Het aantal gemelde euthanasiegevallen is op 4 jaar tijd dus bijna verdubbeld.

Opvallend is het grote verschil in aantal meldingen tussen Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen neemt vier vijfde van de meldingen voor zijn rekening: 656 gevallen in Vlaanderen en 166 in Wallonië. Er is geen significant verschil tussen het aantal mannen en vrouwen dat euthanasie pleegt: in 50,7% van de gevallen gaat het om een vrouw, in 49,3% om een man.

De meeste mensen bij wie euthanasie wordt toegepast, zijn tussen de 60 en 79 jaar oud (52%), een kwart van de personen is ouder dan 80. Vorig jaar is geen enkel geval van euthanasie bij een minderjarige gemeld.

De euthanasiecommissie heeft de afgelopen twee jaar geen enkel euthanasiegeval moeten doorgegeven aan Justitie. 85% van de dossiers krijgen meteen een toestemming, in 11% van de gevallen vraagt de commissie meer specificaties, en aan 4% van de dossiers worden opmerkingen toegevoegd

De Redactie, 11 mei 2010

Mening: Je moet aanvragen tot euthanasie van geval tot geval bekijken. Soms willen mensen te snel euthanasie plegen en dat baart mij zorgen. Onlangs las ik dat een man net te horen kreeg dat hij MS heeft. Hij heeft de volgende dag euthanasie aangevraagd terwijl je perfect met MS kan leven. Mijn moeder heeft de spierziekte al jaren. Met veel beweging en medicatie is dit perfect leefbaar... Uiteraard zijn er ook ergere gevallen van ziektes die misschien euthanasie wel rechtvaardigen... Maar toch is het in mijn ogen nodig om eerst ALLE opties te overlopen en daarna pas te concluderen of euthanasie al dan niet de enige uitweg is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.