actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2012, 07:24
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Ook gevangene moet toch reep chocola kunnen kopen

BRUSSEL - Het regent aanvragen van gevangenen die eisen dat het OCMW hen zakgeld geeft. Een rechterlijke uitspraak geeft hen daarbij munitie.

Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) breekt zich het hoofd over de vraag of gevangenen recht hebben op zakgeld. De arbeidsrechtbank van Luik dwong haar daartoe.

Die veroordeelde het OCMW van Juprelle onlangs omdat het weigerde zakgeld te geven (75 euro per maand) aan een inwoner van een gevangenis op zijn grondgebied.

De man zei dat hij, net als alle gevangenen, recht heeft op wat zakgeld om een wafel of een reep chocola te kopen in de kantine. Dat is inderdaad onderdeel van het ‘leefbaar leven' waarvoor het OCMW garant moet staan als alle andere opvangnetten falen, oordeelde de rechtbank.

Veel gevangenen betalen dat met wat ze verdienen door te werken in de gevangenis. Of ze vragen wat geld aan familie. Als dat niet kan, is er in elke gevangenis een Steunfonds dat aangevuld wordt met de kleine winst die de kantine maakt. Maar als dit Steunfonds op is, dan moet een gevangene kunnen aankloppen bij het OCMW, zo luidde het. Intussen hebben meer gevangenen van die uitspraak gehoord en regent het aanvragen.

De vorige minister van Justitie, Stefaan De Clerck (CD&V), beloofde een regeling, maar die is er niet gekomen.

Nu mag Annemie Turtelboom het oplossen. Opnemen in de OCMW-wet dat het recht op leefbaar leven niet geldt voor gevangenen kan internationaal niet. Maar wat dan wel? De regering richtte een werkgroep op, want er zijn nog wel meer problemen. Zo blijkt dat veroordeelden met een ziekte-uitkering die tijdens hun gevangenschap (ten dele) behouden.
Bron: De Standaard: 6/3/2012

Mijn mening: Ik denk dat de regering zijn tijd beter kan gebruiken voor belangrijkere zaken dan het oprichten van een werkgroep voor de ‘eisen’ van gevangenen. Het oorspronkelijke doel van een gevangenis is juist het wegnemen van uw vrijheid en luxe. Ik kan aannemen dat wanneer gevangenen werken ze daarvoor minimaal vergoed worden maar om vanuit uw gevangeniscel te eisen dat je zakgeld wordt gebracht vind ik een brug te ver.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2012, 09:19
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik heb het helemaal eens met Inge! Ik vind het eigelijk niet kunnen dat dit dan nog vermeld wordt alsof de gevangenen echt een slecht leven hebben en meer verdienen dan ze nu hebben. Het is net de bedoeling dat ze minder hebben en dat is in mijn ogen normaal gezien de daden dat ze meestal verricht hebben. Moeten ze echt hetzelfde kunnen en mogen als wij? Dan heeft het geen nut meer dat we ze in de gevangenis steken. Daarbij, wij moeten er ook voor werken! Ik ben het er helemaal mee eens dat als zij werk verrichten, er iets voor moeten krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th March 2012, 10:15
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Ik sluit mij ook aan bij de voorgaande reacties. Als de gevangenen geld willen, moeten ze er maar voor werken. Als het niet mogelijk is om aan de slag te gaan binnen de gevangenismuren vind ik het niet nodig om "zakgeld" te geven aan de veroordeelden.
Langs de andere kant is het ook niet volledig correct dat sommige gevangenen niet aan het werk kunnen/mogen. Misschien kunnen we via de overheid enkele taken doorsturen naar de gevangenissen. Hierdoor kunnen gevangenen genoeg geld verdienen om een wafel te kopen en spaart de overheid wat geld uit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th March 2012, 11:23
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Ik vind de vorige reacties zeker en vast correct, maar ik kan goed aannemen dat er sommige gevangen zijn die je liever niet uit hun cel halen. Ik zou voorstellen aan de overheid om deze personen dan een andere taak te geven. Dit wel mits bewaking.

Wat voorgaande al hebben gezegd, moeten de gevangen inderdaad werken zoals ieder ander. Ook als gaat het om een stuk chocolade. Als zij ooit vrijkomen moeten ze ook werk zoeken om hun leven terug op de goede weg te helpen. Waarom zou dit dan ook niet moeten in de gevangenis? De gevangenis is geen openbare instelling he.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th March 2012, 10:58
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Volgens mij zijn er veel werkende mensen die op het einde van de maand geen 75 euro overhouden omdat ze een dak boven hun hoofd moeten betalen, verwarming, elektriciteit, voedsel, ... Daarom vind ik het niet meer dan juist dat gevangenen ook werken voor hun geld.
Ik heb lange tijd geleden eens een reportage gezien van een man die in de gevangenis gezeten had voor fraude. Hij had gedurende een hele periode nog loon ontvangen. (idem bij Ronald Janssen) Toen hij weer vrij was, was hij rijker dan ervoor: hij had niks moeten uitgeven en zijn geld had alleen maar meer opgebracht.

Laatst aangepast door p4u12767 : 8th March 2012 om 11:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.