actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2016, 09:14
jobbe.j*nssen jobbe.j*nssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Hoogstraten
Posts: 28
Antwerpse gedenkstenen vrijdag voorgesteld aan graf van de onbekende soldaat in Bruss

De 23 gedenkstenen voor slachtoffers van de Holocaust die de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) niet wil toestaan in zijn stad zullen vrijdag voorgesteld worden aan het graf van de onbekende soldaat in Brussel. Dat maakte de Brussels organisatie AMS (Association pour la Mémoire de la Shoah) donderdag bekend, ter gelegenheid van het einde van een tentoonstelling in de Gulden Vliesgallerij in Elsene. De zogenoemde “Stolpersteine” of struikelstenen zijn kleine geelkoperen gedenkstenen die ingewerkt worden in de stoep voor de huizen van holocaustslachtoffers. De Wever weigerde de stenen op advies van het Forum der Joodse Organisaties, dat een groot deel van de Joodse gemeenschap in Antwerpen vertegenwoordigt. De organisatie vindt het niet respectvol dat er over de gedenkstenen zou gelopen worden.
“Veel van hen stemmen op Bart De Wever”, zegt Eric Picard van AMS, die de stenen in Antwerpen wou plaatsen. “We hebben Raphaël Werner ontmoet, de voorzitter van het Forum, die niet geassocieerd wil worden met het plaatsen van de gedenkstenen. Maar hij is niet tegen ons initiatief. Hij wil liever een monument waar de namen van de joodse slachtoffers op gegraveerd staan. Voor Raphaël Werner komt het de stad toe daarvoor een initiatief te nemen. We vrezen dat Bart De Wever zich geneert voor de herinnering, via deze herdenking, aan de collaboratie van de Vlaamse nationalistische beweging.”
Antwerpen is de tweede grote stad in Europa die de struikelstenen weigert, na München in Duitsland. België telt er 166 in Brussel, Charleroi, Luik, Mechelen en Sint-Truiden.
De organisatie, die op 11 november voor het eerst deelneemt aan de officiële ceremonie aan het graf van de onbekende soldaat, roept overigens in een korte video publieke figuren op om hun initiatief om de holocaust te herdenken te ondersteunen. Ook worden Antwerpenaars die dat kunnen, gevraagd om de gedenkstenen tijdelijk bij hen thuis tentoon te stellen, bijvoorbeeld in de etalage van hun handelszaak.

Datum: 10/11/2016
Bron: http://nl.metrotime.be/2016/11/10/n...aat-in-brussel/

Eigen mening:
Als ik de standpunten van de Joodse gemeenschap lees in dit artikel, dan begrijp ik zeker dat De Wever dit initiatief niet wilt uitvoeren. Ik heb ook niet graag dat mensen over de graven of gedenkstenen op de begraafplaatsen lopen. Ik vind het dan ook nog mooier dat De wever een ander monument voor de Holocaustslachtoffers wilt laten maken waar de namen van deze mensen worden in gegraveerd.
De redenering dat De Wever zich zou kunnen schamen voor de collaboratie van de Vlaams nationalisten tijden de Tweede Wereldoorlog is ook een aannemelijke mogelijkheid. Deze collaboratie is dan ook een heel zwarte pagina voor de Vlaams nationalisten.
Ik ben er wel eerder van overtuigd dat het een mengeling is van deze twee oorzaken, maar dat is mijn mening.

Laatst aangepast door jobbe.j*nssen : 11th November 2016 om 09:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.