actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st February 2011, 08:48
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
De prijs van mobiel bellen

De prijs van mobiel bellen

Het telefoonhok is een uitstervende soort. Mensen zonder mobiele telefoon zijn een curiosum geworden. En de mobiele telefoon wordt met een rotvaart vernieuwd, verbeterd en geavanceerder. Grondstoffen voor de batterij van die telefoon komen uit Afrika, die batterijen worden veelal in China gemaakt en als je toe bent aan een ander model, veel kans dat je oude toestel naar China gaat om ontmanteld te worden. Panorama over de levenscyclus van uw mobieltje.



‘De rijkdom die hier wordt bovengehaald - koper, goud, koltan, en zo – niets van de winst ervan gaat naar de mensen van Congo. Tegenwoordig zitten hier verschillende nationaliteiten: Chinezen, Indiërs, Europeanen, Canadezen, Amerikanen, …. Maar hen is het alleen om de mineralen te doen.’ – Gaston Mushid, Congolees journalist.



Koltan is een mineraal. Het proeft een beetje zurig, volgens een van de mijnwerkers. En het is nodig voor de batterijen die voor onze mobiele telefonie zorgen. Congo heeft moderne mijnen waar internationale spelers het volgens de normen uit de grond halen. Maar er zijn ook veel clandestiene mijnen waar werklui, kinderen soms, op reëel gevaar voor hun leven afdalen om daar de coltan uit de stenen te kappen.

De batterijen waar dat coltan inkruipt worden in China geproduceerd. Daar kloppen we aan bij een bedrijf dat batterijen levert aan alle grote spelers in de sector. En om de lijn van de uitbuiting verder te zetten heerst hier de werkdruk en de productiviteit. Werknemers zijn er genoeg, als ze morren vliegen ze aan de deur.



In datzelfde China worden moe gebelde gsm’s ook ontmanteld. De straten van dorpen en steden als Guiyu zijn herschapen tot gigantische afvalbergen met gebruikte mobieltjes. Vrachten containers worden het land binnengesmokkeld via Honkong om daar verwerkt te worden in uiterst primitieve omstandigheden. De zware metalen zijn er ondertussen deel van het dagelijks leven.



‘We zien veel schade aan het zenuwstelsel, de lever en de nieren. Die zware metalen zorgen voor een verzwakt afweersysteem en kunnen zelfs voor hormonale en genetische verandering zorgen.’ – Professor Huo Xia, universiteit Shantou.

Bron: http://actua.canvas.be/category/panorama/deze-week/

Eigen mening: Ik sta er versteld van dat heersende onrechtvaardigheid zoals dit, zich nog steeds een weg baant in 2011, maar langs de andere kant… Is sociale onrechtvaardigheid niet gewoon één van de aspecten die noodzakelijk zijn aan een kapitalistisch systeem? Maar kunnen we wel alles op het kapitalisme schuiven? Zijn er echt geen ‘big shots’ die zich bewust zijn van morele principes?? Deze reportage geeft duidelijk aan dat er iets mis is in het systeem, maar weer wordt grotendeels de gewone burger ermee geconfronteerd die er zo goed als niets aan kunnen doen (buiten voor de zoveelste keer geld storten) in plaats van dé personen die meer macht en zeggenschap hebben over deze problematiek. Waarom krijgt dit geen grote media-aandacht zoals in het verleden nog gebeurde bij “Shell” en “Nike”, want zoals iedereen al wel weet hebben de gsmfabrieken, zoals de meeste fabrieken, grotendeels oog voor het hoog houden van hun imago.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st February 2011, 11:50
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Er zijn mensen die uitgebuit worden zodat wij mobiel kunnen bellen. Arme mensen en zelfs kinderen die hard werken in mijnen om grondstoffen voor gsm's te verzamelen. Maar ze krijgen daar geen eerlijke prijs voor. Ik zou er geen problemen mee hebben, moest ik telkens wanneer ik een gsm koop, wat meer betalen zodat de mensen in Congo beter betaald zouden worden.
Er wordt al langer gezegd dat gsm's niet zo gezond zijn, maar de aandoeningen die opgesomd worden in het artikel vind ik wel heel erg. Maar ik moet ook wel toegeven, zolang ik er geen last van ondervind, ben ik niet van plan mijn gsm minder veel te gebruiken. Het is zo handig, ik zou het niet graag missen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.