actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2013, 07:09
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Peter De Roover start strijd tegen onderwijshervorming

Politiek secretaris van de Vlaamse Volksbeweging en leraar Peter De Roover wil leerkrachten een stem geven in het debat over de hervorming van het secundair onderwijs. Onder de noemer 'De Werkvloer' zal hij lezingen organiseren, debatten opzetten en symposia houden.

‘Een van de belangrijkste stakeholders werd in de discussie systematisch genegeerd: het lerarenkorps’, zegt De Roover, die zelf al dertig jaar voor de technische klas staat. ‘Onze rol? Alles klakkeloos uitvoeren wat een ander beslist. Zonder veel te morren.’

Afgelopen zomer vatte De Roover daarom het idee om ‘het verzet te organiseren’, samen met twaalf andere leerkrachten en professoren. ‘Omdat zowel de Vlaamse overheid als de verschillende onderwijsnetten hun plicht verzuimden: de dialoog voeren, informatie verstrekken. Niet bepaald een ernstige manier van werken.’

De Roover stelt ‘De Werkvloer’ vandaag voor aan de pers. Met nog enkele maanden voor de verkiezingen van mei, is die timing niet toevallig. ‘Vijf jaar geleden was onderwijs niet eens een campagnethema, wat deze Vlaamse regering echter niet belette een ganse hervorming op de rails te zetten. Met het initiatief probeert het middenveld alsnog zijn stempel te drukken – en hopelijk luisteren alle partijen.

Naast een gelijknamige website bijhouden, organiseert ‘De Werkvloer’ over gans Vlaanderen ook lezingen, debatavonden en colloquia over het onderwerp – om op die manier de druk op de politici te verhogen en de achterban electoraal te engageren en kleur te laten bekennen.

Bron: www.standaard.be

Mening:
Ik vind het goed dat hij lezingen gaat geven. Het is belangrijk dat ook leerkrachten hun zegje hebben in deze hervorming. Het zijn de leerkrachten die er moeten voor zorgen dat alle leerlingen de leerstof kennen. Zij weten dus of het effectief een goed plan is om deze hervorming effectief er laten door te komen. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van deze hervorming. Voor leerlingen die nu twijfelen tussen Latijn en Modern of tussen Modern en Technisch is zou dit wel een goede oplossing zijn. Maar er zijn altijd enkele leerlingen die tijdens het lager onderwijs niet echt super goed konden volgen tijdens de les en daarom naar technisch gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2013, 13:59
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Ik ben heel blij dat uiteindelijk toch één iemand inziet, dat leerkrachten meer betrokken moeten bij de hervormingen binnen het secundair onderwijs. Tenslotte zijn wij diegene die over de nodige kennis en know-how beschikken. Waarom deze dan niet gebruiken?
Verder vind ik het ook een goed idee om lezingen en campagnes te organiseren, om zo de druk op de politici en meer bepaald op Pascal Smets te verhogen. Want als ik kleur moet bekennen, ben ik voorlopig nog niet echt tevreden over de veranderingen die zijn doorgevoerd. Maar misschien ligt het ook aan het feit dat ik nog moet wennen aan het idee. In ieder geval wordt het hoog tijd dat we allemaal samen tot een compromis komen. Want al dat gekibbel leidt ook tot niets!Integendeel!

Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 11th October 2013 om 14:48.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2013, 17:07
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
De Vlaamse regering beschikt over veel ervaringsdeskundigen op vlak van onderwijs. Velen , Waaronder Vera Celis (N-VA), zitten in de Vlaamse regering en hebben dossierkennis over de hervormingen van het onderwijs. In het onderwijskoepel en commissie onderwijs van de Vlaamse regering zitten genoeg ervaringsdeskundigen. Of ik voor of tegenstander ben van de hervormingen, laat ik in het midden.

Toch is het zeer aangenaam om een andere visie over de hervormingen te kunnen krijgen.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.