actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2009, 10:00
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Pleegzorg wordt eerste hulp voor jonge kinderen

Pleegzorg wordt eerste hulp voor jonge kinderen

Pleegzorg moet de eerste hulpvorm worden voor kinderen tot zes jaar. Jo Vandeurzen (CD&V), de Vlaamse minister van Welzijn, wil daarvoor gaan. Hij zei dat bij de start van de week van de pleegzorg.

‘In Vlaanderen verblijven evenveel kinderen in de pleegzorg als in een instelling voor jeugdhulp. In Engeland is de pleegzorg groter en in Zweden is pleegzorg de eerste hulpvorm die in overweging moet worden genomen. Dat voorbeeld willen we volgen.'

Hij belooft ook op federaal niveau aan de kar te duwen voor een beter statuut voor pleegouders.

‘Als minister van Welzijn stel ik met verbazing vast dat sectoren die erg belangrijk zijn in het leven van mensen, zo weinig onderbouwd zijn', zegt Vandeurzen. Hij doelt daarmee niet alleen op de pleegzorg maar ook op de kinderopvang: voor beide domeinen is een nieuw, overkoepelend decreet in de maak dat de versnippering moet tegengaan.

Bron: De Standaard 23/11/09

Ik vind het goed dat dit initiatief wordt genomen. Als het in andere westerse landen, zoals Engeland en Zweden, mogelijk is om pleeggezinnen vóór instellingen voor jeugdhulp te plaatsen, moet dat hier ook mogelijk zijn. Men is momenteel actief op zoek naar nieuwe pleeggezinnen, maar ik betwijfel of mensen er op dit moment toe bereid zijn een 'vreemd' kind in huis te nemen en er de kosten voor te betalen. In deze crisistijd zijn de mensen nogal op zichzelf gericht, maar ik hoop dat veel mensen toch gaan inzien hoe hoog de nood is een normale thuis voor kinderen. Het zou geweldig zijn als kinderen onder de zes jaar altijd de kans hadden om naar een pleeggezin te gaan in plaats van naar een instelling. Volgens mij moet men nu vooral goede manieren verzinnen om mensen te motiveren om pleegouder te worden, zoals meer fiscale voordelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.