actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2015, 21:52
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Rutten: "Alles begint met onderwijs"

Op het Open Vld-congres in Technopolis heeft voorzitter Gwendolyn Rutten nogmaals gepleit voor de inschrijvingsplicht op school vanaf drie jaar. Omdat onderwijs de basis van alles is, staat voor de liberalen heel 2016 in het teken van dat onderwijs. "Het wordt een themajaar, dit kan je niet in een namiddag."

Open Vld had een bijzonder interactief congres beloofd en hield woord. Op voorhand konden leden via een digitaal platform stellingen insturen. Per thema werden de vijf stellingen die de meeste stemmen vergaarden, besproken op het congres, aangevuld met vijf stellingen die de partij zelf naar voren schoof. In de wandelgangen klonk iedereen enthousiast over de nieuwe congresformule. Voor herhaling vatbaar, meent Rutten. "Maar nu moet de partij de punten die hier vandaag gestemd zijn ook uitdragen", stipt jongerenvoorzitter Maurits Vande Reynde aan.

Dat de open debatcultuur tot het dna van de partij hoort, bewezen ook vader en zoon De Croo. "Privacy is een absoluut recht", stelde vader Herman. Zijn zoon, federaal minister voor Digitale agenda, benadrukte dat je de voordelen van de opslag van datagegevens niet mag onderschatten. "Als je zegt dat niets mag worden bijgehouden, zetten we op innovatief vlak stappen achteruit. De vraag is niet hoe je gegevens bijhoudt, maar wel wat je met die gegevens doet. Daarom is toezicht erg belangrijk. We moeten mensen net meer controle geven over wat er met die data gebeurt, en zo mensen sterker maken."

Kindergeld

Een thema dat via verschillende stellingen naar voren kwam, was onderwijs. "Alles begint met onderwijs", vindt ook Rutten. "En dat is de reden waarom we vanaf 3 jaar voor een inschrijvingsplicht pleiten. Want het is juist in die eerste jaren dat kinderen zoveel opsteken. Die jaren beslissen over hun toekomst." Rutten koppelt de inschrijvingsplicht ook aan het kindergeld. "Aan al wie zegt dat kindergeld ten goede moet komen aan het kind zeg ik: 'U hebt gelijk. Het is precies voor de kinderen dat we het doen.' Het is voor hun toekomst." Ze voegde eraan toe dat het liberale voorstel op de tafel van de Vlaamse regering ligt, en riep haar coalitiepartners dan ook op om het te stemmen. "Zet uw taboes opzij, stap over uw verontwaardiging heen."

Omdat onderwijs zo belangrijk is, komt Open Vld er volgend jaar nog eens uitgebreid op terug, belooft de voorzitter. In het voorjaar komt er een studiedag, getrokken door Vlaams Parlementsleden Jo De Ro en Ann Brusseel. In het najaar wordt het themajaar over onderwijs dan wellicht afgesloten met een nieuw congres.

Jobs jobs jobs

Maar uiteraard zal 2016 niet enkel rond onderwijs draaien. 2016 wordt ook het jaar van de lastenverlagingen, herinnerde Rutten aan de maatregelen die de federale regering genomen heeft. "Het wordt het jaar waarin je netto meer overhoudt, het jaar waarin het interessanter wordt om te werken dan om van een uitkering te leven." De liberale voorzitter klopte zich ook op de borst voor de invoering van de flexi-jobs in de horeca, en ze voegde er pleidooi aan toe om van die flexi-jobs een algemeen principe te maken, en die door te trekken naar andere sectoren.

Tot slot haalde Rutten nog uit naar de spoorbonden. "De zelfrijdende auto komt eraan en die staakt nooit." De NMBS moet dringend hervormd worden, aldus Rutten. "Ik heb veel respect voor het middenveld, maar tegen de spoorbonden die het land absoluut willen platleggen, zeg ik: u dient alleen uw eigen belang. U dient alleen uw eigen privileges. Als u echt respect heeft voor de pendelaars, dan trekt u uw stakingsaanzegging in."

Bron: demorgen.be (12/12/2015)
Mening: Allereerst wil ik de manier waarop het congres van Open VLD werd aangepakt, toejuichen! Je zou het kunnen vergelijken met een moderne les vandaag de dag. Je wil bijvoorbeeld voor het vak Nederlands graag weten (aan het begin van het jaar) wat ze van jou als leerkracht verwachten, wat ze nog graag zouden leren tijdens het nieuwe schooljaar. Je gebruikt bijvoorbeeld Kahoot! en ontwerpt een online bevraging. Dat is ook wat Rutten & Co hebben gedaan en het heeft vast en zeker zijn vruchten afgeworpen. Een thema dat via verschillende stellingen (via het digitaal platform) naar voor kwam, was natuurlijk onderwijs. Rutten heeft gelijk wanneer ze zegt dat alles begint met onderwijs. Ik heb echter mijn twijfels bij het koppelen van kindergeld aan inschrijvingen. Zeker in tijden als deze, tijden waarin een vluchtelingencrisis volop aan de gang is, weet ik niet of dat een goed idee is. Ze haalt echter sterke argumenten aan en ik moet zeggen dat ik er zeer graag was bij geweest, in Technopolis, om mee te debatteren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2015, 23:55
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik ben het eens met de mening van S*ebe. Onlangs bekeek ik een reportage die handelde over kinderen die niet naar de kleuterklas gingen. Uit de uitzending bleek onder andere dat die kinderen het vaak moeilijker kregen in de hogere onderwijsjaren. Daarnaast behaalden ze gemiddeld lagere scores en ontwikkelden ze onvoldoende om verder te kunnen studeren. Kinderen die niet naar de kleuterschool gingen zouden ten slotte ook gemakkelijker een jaar moeten dubbelen.
Uit die gegevens blijkt dat de kleuterjaren best op school kunnen doorgebracht worden. Ik ben er bovendien zelf ook van overtuigd dat kleuters zich beter kunnen ontplooien in een kleuterklas. Die mening wordt in de realiteit gevolgd door het merendeel van de ouders, die hun kinderen vroegtijdig met het schoolgegeven in contact willen brengen. Tot slot vind ik het een knap initiatief dat ook mensen van buitenaf vrij thema’s kunnen inzenden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.