actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2014, 16:36
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Helft van de Belgen doet zelden of nooit aan sport

Helft van de Belgen doet zelden of nooit aan sport

Meer dan drie Belgen op tien (31 procent) doen nooit aan sport. Ruim één op vijf (22 procent) waagt zich dan weer zelden aan sportieve activiteiten. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Eurobarometer. Het aandeel landgenoten dat regelmatig sport, is sinds 2009 gezakt van 16 naar 10 procent.

Alles wel beschouwd doen de Belgen het beter dan de gemiddelde Europeaan. Maar liefst 42 procent van de EU-burgers sporten nooit. Met 31 procent zit België daar nog een eind onder, maar het betekent wel een stijging met 3 procentpunt in vergelijking met 2009. De nieuwe cijfers werden verzameld tussen november en december 2013.

Man vs vrouw
Uit de enquête moet blijken dat de Europese mannen op het vlak van beweeglijkheid iets beter scoren dan de vrouwen. Op de vraag of ze minstens één maal per week sporten, antwoordde 45 procent van de mannen positief, tegenover 37 procent van de vrouwen. Tegelijk zegt 37 procent van de mannen nooit te sporten, bij de vrouwen loopt dit op tot 47 procent.

Verklaringen voor deze kloof worden in de Eurobarometer niet aangereikt. Het is wel duidelijk dat het verschil tussen de geslachten het grootst is bij de jongeren: hoe ouder ze worden, hoe kleiner het verschil in beweeglijkheid wordt tussen mannen en vrouwen.

Zitten
Gevraagd hoe vaak ze andere fysieke activiteiten doen, zoals fietsen, dansen of tuinieren, was 'nooit' het antwoord bij 20 procent van de Belgen. Meer dan de helft (55 procent) beweegt regelmatig of 'met enige regelmaat', één op de vier Belgen beweegt zelden.

De meeste Belgen (41 procent) zitten elke dag tussen 2,5 en 5,5 uur neer. Zeventien procent zit minder dan 2,5 uur, 30 procent tussen 5,5 en 8,5 uur, 12 procent meer dan 8,5 uur.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...aan-sport.dhtml
Datum: 24/03/2014

Mening:

Ik ben heel erg geschrokken toen ik dit artikel zag. Ik wist wel dat er redelijk wat mensen waren die weinig sporten, maar dat het echt gaat om de helft van alle Belgen verbaast me toch wel. Ik begrijp wel dat veel mensen weinig tijd hebben om naast hun werk én eten te maken én voor hun gezin te zorgen én hun sociaal leven een beetje onderhouden én... én dan ook nog eens te gaan sporten, maar toch vind ik dat je daar zeker een klein beetje tijd voor zou moeten vrijmaken in je week. Mensen die af en toe sporten, en best zelfs regelmatig, hebben minder kans op gezondheidsproblemen en zullen zich ook over het algemeen ook beter in hun vel gaan voelen. En er is ook geen reden waarom je het onderhouden van je sociale leven niet kan combineren met wat sporten. Het is leuk om samen af te spreken om bijvoorbeeld elke week naar de zumba te gaan,... En als je daar geen tijd voor neemt, probeer dan toch op zijn minst kleine afstanden af te leggen met de fiets of te voet. Ik ken een aantal mensen die de auto zelfs nemen om naar school of naar de bakker te gaan iets verder in de straat. Zoiets vind ik dan echt schandalig!
Ook op school zou men meer aandacht moeten besteden aan het feit dat voldoende lichaamsbeweging belangrijk is. Wanneer jongeren gemotiveerd worden om te gaan sporten is er meer kans dat ze dit als volwassene ook blijven doen dan wanneer ze als jongere al amper sporten.
Het vele zitten op een dag kan moeilijk vermeden worden aangezien er veel zittende beroepen zijn. Ook op school moeten onze leerlingen de hele tijd zitten. Dit is een reden te meer om buiten deze uren wat fysiek actief te zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.