actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2010, 23:32
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Vlaamse autosnelwegen gaan erop vooruit

Bijna de helft van de autosnelwegen in Vlaanderen zijn in goede staat. Op de gewestwegen is de toestand minder rooskleurig: één op de vijf gewestwegen ligt er slecht tot zeer slecht bij. Dat blijkt uit het rapport over de toestand van de Vlaamse wegen dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) donderdag aan het Vlaams parlement voorstelde.

Zo goed als de helft (47%) van de autosnelwegen lag er in maart dit jaar, op het moment van de metingen, goed tot uitstekend bij. Dat is een fikse stijging ten opzichte van vorig jaar, toen nog maar 39% er goed bij lag.

Ook de veiligheid op de snelwegen stijgt. Tegelijk is echter ook het aantal snelwegen dat er slecht tot zeer slecht bij ligt, gestegen, zij het minder sterk: van 10,6% naar 11,3%. Oorzaak daarvan is de strenge winter, die heel wat schade veroorzaakte.

Van de gewestwegen ligt maar één op de vijf er normaal tot uitstekend bij. Eén op de vijf gewestwegen heeft dringend onderhoud nodig, één op de drie moet binnen de drie jaar aangepakt worden.

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) nam zich begin dit jaar voor om tegen 2015 de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen weg te werken en tegen 2020 de gewestwegen aan te pakken. Wat de snelwegen betreft, zit ze alvast op koers. Volgens ramingen van het AWV is er jaarlijks 55 miljoen euro nodig om autosnelwegen tegen 2015 op te lappen. Dit jaar werd alvast 58 miljoen uitgetrokken.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101028_090

mening: Ik ben blij dat het percentage fors gestegen is wat betreft de autosnelwegen. Ik hoop dat ze zeker op schema blijven i.v.m. het vernieuwen van alle wegen. Enkel is het jammer dat de vele wegenwerken zoveel stress, razernij en dergelijke bij de mensen teweeg brengt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2010, 09:27
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Verbetering autosnelwegen

Ik vind het positief dat Hilde Crevits maatregelen neemt om de autosnelwegen te verbeteren en zo ook de veiligheid hierop meer garandeert.

Wat ik niet begrijp is waarom eerst alle autosnelwegen en daarna pas alle gewestwegen? Ook op de gewestwegen gebeuren zeer veel ongelukken en die zullen waarschijnlijk ook wel blijven totdat de wegen vernieuwd zijn. Het is niet zo dat alle werkende mensen over de autosnelweg moeten rijden om op hun werk te geraken. Er zijn er ook die over de gewestwegen moeten rijden. Dus hier wordt het veiligheidsprobleem niet opgelost.
Nog een vraag die ik me afvroeg bij het lezen van het artikel: 'Die 55 miljoen, past dit nog binnen het budget dat mevrouw Crevits van de overheid krijgt?'
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th April 2011, 15:36
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Als ik nu dit artikel nogmaals herlees krijg ik toch wel een raar gevoel. Onze wegen zijn op dit moment in zeer slechte staat. Is het geld van Crevits op?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th April 2011, 18:00
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Toch even een positieve noot toevoegen. Ik heb persoonlijk reeds ondervonden dat er wel degelijk werk wordt gemaakt van de heraanleg van de Belgische wegen. Neem bijvoorbeeld het stuk E313 tussen Antwerpen en Herentals West (afrit van Vorselaar). Vorig jaar lag dit stuk er nog rampzalig bij, niets dan putten en oneffenheden. Nu echter is dit een super aangename baan geworden om op te rijden. Verder begrijp ik wel degelijk dat eerst de autostrades aangepakt worden. Het aantal ongevallen ligt hier misschien niet direct hoger dan op de gewestwegen, maar het aantal dodelijke ongevallen wel.
Dat de gewestwegen zolang moeten wachten komt doordat Crevits de heraanleg van de wegen zeer grondig wil aanpakken. Niet zomaar oplappen, maar echt heraanleggen. Dit zou dan moeten voorkomen dat ze het volgende jaar opnieuw hersteld moeten worden. Ik sta dus zeer positief tegenover haar werk en aanpak. Het gaat traag, maar het gebeurt tenminste grondig!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th April 2011, 15:55
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik heb vandaag in EOS ook nog een interessant artikel gelezen waarin gezegd wordt dat er in de toekomst zelfhelend asfalt gaat gebruikt worden om nieuwe wegen aan te leggen. In het huidige asfalt komen er vaak scheurtjes door de barre weersomstandigheden en door het vele verkeer. In deze scheurtjes loopt water wat nadien kan bevriezen. Bij water is het zo dat het uitzet als het naar ijs verandert. Hierdoor veranderen dus ook de samenstellingen in het asfalt waardoor korrels ontstaan. Met zelfhelend asfalt zou dit proces niet kunnen ontstaan omdat het asfalt zelf instaat is om de scheurtjes op tijd te dichten.
Het aanleggen van dit asfalt zal wel veel duurder zijn, maar alle files die dan zullen worden bespaard doordat er geen wegenwerken meer nodig zijn zullen deze kostprijs al snel verbeteren.
Laten we hier alvast naar uitkijken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th April 2011, 17:25
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Wat ik wel erg vind, is dat wegeniswerken meestal uitblijven tot er weer een ongeluk gebeurt. Kijk maar naar het ongeval in Waasmunster waarbij een 49-jarige man om het leven kwam omdat een camion naar het andere baanvak werd geslingerd door een grote put in het wegdek. De dag erna waren ze in Berlaar ( en misschien ook in andere dorpen? ) op 4 verschillende plaatsen aan het wegdek aan het werken. Toeval? Of uit angst voor een soortgelijk ongeval?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st April 2011, 14:42
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Citaat:
Orgineel gepost door Lien.Van.Bastelaer
Wat ik wel erg vind, is dat wegeniswerken meestal uitblijven tot er weer een ongeluk gebeurt. Kijk maar naar het ongeval in Waasmunster waarbij een 49-jarige man om het leven kwam omdat een camion naar het andere baanvak werd geslingerd door een grote put in het wegdek. De dag erna waren ze in Berlaar ( en misschien ook in andere dorpen? ) op 4 verschillende plaatsen aan het wegdek aan het werken. Toeval? Of uit angst voor een soortgelijk ongeval?


Dat is al vaker zo geweest hier in België. Er moet altijd iets gebeuren vooraleer men onderneemt
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.