actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd August 2012, 22:36
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
School zet door: elk kind moet een iPad hebben

School zet door: elk kind moet een iPad hebben

Het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefhandelsschool in Blankenberge starten in september zeker met hun iPads. Ondanks protest van enkele ouders én de overheid. Dat ze daarbij een deel van hun werkingsmiddelen kunnen verliezen nemen ze er graag bij. 'Wij kunnen de klok niet meer terugdraaien', zegt Nicole Vancoillie. 'Wij verwachten elk kind met een tablet bij de start van het nieuwe schooljaar.'
Het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefhandelsschool (SPSJ) in Blankenberge zouden de eerste iPad-scholen van Vlaanderen worden. 'Weg met boeken en krijt', kondigde directeur Rudi Boydens begin maart apetrots aan. Alle 710 leerlingen moesten een tabletcomputer van Apple kopen om de lessen te kunnen volgen en huiswerk te kunnen maken. Maar dat was buiten een twaalftal ouders gerekend. Zij dienden klacht in. 'De kosten en het overleg er rond waren onduidelijk', klonk het. En ze kregen gelijk van de Commissie Zorgvuldig Bestuur.
Toch houdt de directie, die beroep aantekende, voet bij stuk. 'Wij wachten op een uitspraak van de overheid, die wellicht pas na de start van het nieuwe schooljaar zal vallen', zegt Nicole Vancoillie, voorzitster van het schoolbestuur. 'Intussen zijn we zo ver gevorderd met het project dat we de klok niet meer kunnen terugdraaien. Die iPads worden ingevoerd, elk kind wordt verondersteld ermee te werken. En dat zal zo blijven: we kunnen hoogstens een geldboete krijgen, omdat er procedurefouten werden gemaakt.'
'We zien het met lede ogen aan', reageert één van de mama's die de klacht mee ondertekende, maar liever niet met haar naam in de krant komt. 'De directie kan maar op één manier getroffen worden: dat is door minder inschrijvingen binnen te halen. Enkele ouders hebben al besloten hun kinderen naar een andere school te sturen. Ik ben nog aan het twijfelen voor mijn dochter', vertelt ze. 'Trouwens, de rekening van die tablets zal ongetwijfeld nog uit de hand lopen. Het blijft niet bij een eenmalige kost van 465 euro of 160 euro gedurende drie jaar. Wat als de spullen beschadigd raken of gestolen worden? Zal de verzekering niet moeilijk doen?'
Kostprijs valt mee
Maar de meerderheid blijft nog altijd pro. 'Volgende week donderdag kunnen we op school een iPad aankopen, en worden alle applicaties er al op gezet. Om zeker de start op 3 september niet te moeten missen', zegt mama Virginie Boudolf. 'Alleen zo kan mijn dochter, die naar het vijfde middelbaar gaat, later mee in de maatschappij. En de kostprijs? Ach, mijn neefje gaat voor het eerst naar de koksschool. Hij moet drie verschillende uniformen aankopen, en een messenset. Met 2.500 euro voor het eerste jaar komt mijn zus niet eens toe. Dan valt die tablet heus nog mee.'
Bron : De Standaard

Mening: Ik vind dit wel vernieuwend, een ipad i.p.v. boeken maar het kan voor mij niet kunnen dat leerlingen verplicht één moeten aanschaffen. Bij onze eigenste KHK staat er ook onderaan de boekenlijst :een laptop is aangeraden. Maar het is niet verplicht. Ik vind dat ze op ten minste die scholen een mogelijkheid moeten geven om tabletten te ontlenen. Net zoals bij ons. Al dan niet gratis. Want niet iedereen kan zo duur toestel betalen. Ik vraag me ook af waarom er dan zoveel commentaar op jeugd komt omdat ze teveel met de computer bezig zijn. Nu verplichten ze de kinderen om zeker 7 uur per dag naar hun tablet te kijken. Zou dit geen effect kunnen hebben op hun zicht luidt dan de vraag.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th September 2012, 16:44
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
iPad-project in scholen is succes

De drie Blankenbergse scholen van de campus Sint-Pieterscollege en Sint-Jozefshandelsschool zijn vlot gestart met hun iPadproject. Er kwam heel wat kritiek aan het begin van het schooljaar op het project, maar de scholen willen nu in stilte ervaring opdoen "om holle slogans over welles-nietes om te buigen in naar argumenten die hout snijden".

Na twee volle weken in het nieuwe schooljaar lijkt het iPadproject in de school in Blankenberge een succes. Er kwam nogal wat kritiek op de kostprijs, maar de schoolrekening bleef gelijk in vergelijking met jaar ervoor. Dat bleek dinsdag tijdens een persmoment, waar een eerste korte evaluatie werd opgemaakt.

Op de eerste schooldag kwamen 122 leerlingen met een eigen iPad aandraven. 195 kinderen hadden een gekochte tablet mee, 384 jonge studenten hadden een gehuurd toestel. Er werd heel wat aandacht besteed om ook ouders die het sociaal of financieel moeilijk hebben in alle discretie te helpen.

Lockers
De school meent dat het project werkt. Het netwerk hield goed stand, er kwamen lockers voor elke leerling en de leerlingen verteren de overgang vlot. Ook leraars die de voorbije vakantie veel tijd investeerden in het project, reageren merkbaar enthousiast, klinkt het.

De school kwam ook nog eens terug op de discussie rond het project. "In de aanloop is er ontzettend veel media-aandacht geweest. In veel gevallen slingerden de meningen tussen zwart en wit, vaak zonder grondige kennis van zaken", klinkt het.

bron: www.gva.be

Mening: Ik ben zelf niet echt een voorstander van ipad in het onderwijs. Maar dit komt vooral omdat ik niet meteen het nut zie binnen mijn vakken. Voor andere vakken kan het misschien wel nuttig zijn. Ik ben blij voor de scholen dat het project goed verlopen is. Je investeert er veel tijd en geld in en dan is het natuurlijk ( heel ) plezierig dat je slaagt in je opzet. Ik denk dat het voor de kinderen niet zo moeilijk is om deze overgang te maken. Zij zijn computers en 'tablets' gewoon en ze leren snel. Toch zou ik graag weten hoe dit, in de loop van het schooljaar evolueert en of er ook echt goede resultaten naar voren komen.

Naar de kostprijs ben ik ook nog altijd nieuwsgierig. Men zegt dat het niet duurder is dan andere jaren, maar aan boeken komen geen 'technische mankementjes', al vergeten leerlingen deze wel snel en kunnen ze hun boeken verliezen. Ipad's moeten up-to-date blijven en verslijten ook. Ik hoop dat er voor de ouders, en de school niet te veel onvoorziene kosten bijkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.