actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 08:07
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Eurosceptische conservatieven winnen verkiezingen Polen

Eurosceptische conservatieven winnen verkiezingen Polen

Jaroslav Kaczynski houdt een overwinningsspeech na de parlementsverkiezingen in Polen.

De Poolse conservatieve en eurosceptische partij PiS heeft zondag de parlementsverkiezingen in Polen gewonnen met 37,58 procent van de stemmen. Dat maakte de kiescommissie maandagavond bekend.

Hoeveel zetels ze daarmee binnenhalen, zal pas dinsdag worden aangekondigd. Uit projecties die zondagavond al werden gemaakt, zou de partij van Jaroslav Kaczynski nipt de absolute meerderheid in het parlement behalen.

De PiS is daarmee aan zet om een nieuwe regering te vormen. Dat wordt waarschijnlijk de eerste regering met slechts één partij sinds de val van het communisme in Polen in 1989.

De liberalen van uittredend premier Ewa Kopacz behaalden 24,09 procent van de stemmen en komen na acht jaar regeren in de oppositie terecht.

Twee nieuwkomers, de antisysteembeweging Kukiz van rocker Pawel Kukiz en de partij Nowoczesna van neoliberaal Ryszard Petru, behaalden respectievelijk 8,81 en 7,6 procent van de stemmen. De partij van de boeren haalde met 5,13 procent nipt de kiesdrempel. Links slaagde er niet in een zetel te veroveren in het Poolse parlement. De twee linkse formaties kwamen verdeeld op en haalden de kiesdrempel niet.

Dinsdag zal de zetelverdeling bekend worden gemaakt. Uiterlijk op 24 november komt het Poolse parlement voor het eerst opnieuw bijeen. Dan zal de eerste minister zijn ontslag indienen en zal een formateur worden aangesteld.

Bron: www.standaard.be

Mening

Ik denk dat dit een stap voorwaarts is voor Polen. zeker omdat er geen partijen van het communisme meer aan de macht zijn. Het communisme is ongeveer 25 jaar geleden gevallen en nu nog waren er partijen van. Ik vraag me toch af waarom men plots niet meer op links stemt. Is het omdat de oudere generatie aan het 'wegvallen' is? Of durft de jongere generatie hun mening te uiten? Ik snap dat de oudere generaties anders stemmen omdat de meeste oudere mensen hebben zelf nog in het communisme geleefd. Vandaar dat zij hiervoor misschien schrik hadden, als ze niet op een linkse partij zouden stemmen. Ik vind het alle sinds een goede vooruitgang.

Laatst aangepast door L*ura.present : 27th October 2015 om 08:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.