actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2011, 12:30
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Een op drie arbeiders in de bouw is buitenlander

Polen klussen massaal in ons land. Een cliché, maar het klopt. Van de 250.000 arbeiders in de bouw zijn er zo'n 80.000 buitenlanders. Een vierde daarvan heeft de Poolse nationaliteit.

Nederlanders en Duitsers vervolledigen de top 3. "Er is heel veel werk in de bouw, dus is het logisch dat veel mensen naar hier komen", vertelt Gabriël Delporte, secretaris-generaal van de Confederatie Bouw, de overkoepelende werkgeversorganisatie in de bouw.

In totaal werken er in ons land ongeveer 80.000 buitenlanders in de bouw, in 2007 was dat nog 30.000 minder. "We hebben in de bouw continu zo'n 18.000 arbeiders nodig. Niet alleen Polen, ook onze buurlanden pikken daar heel handig op in. Belgische bouwbedrijven werven jaarlijks zo'n 3.500 buitenlandse arbeiders aan. Fransen, Nederlanders en Duitsers spannen hier de kroon. Veel daarvan zijn grensarbeiders. Fransen uit Roubaix bijvoorbeeld die komen werken in Kortrijk. Zij zijn in België onderworpen aan de sociale zekerheid, in tegenstelling tot de buitenlanders uit de Limosa-cijfers."


Bron: De Standaard: 03-03-2011
http://www.standaard.be/artikel/det...elid=JOBAT_3632

Eigen mening: Het cliché blijkt te kloppen: 1/3 van onze bouwarbeiders zijn buitenlanders, waaronder een groot deel grensarbeiders en Polen. Ik was niet verrast door deze cijfers omdat je het zelf altijd al merkte. Toch zou dit ons moeten doen nadenken over het feit dat we niet zonder de hulp van buitenlanders kunnen. We kijken vaak onterecht vies naar buitenlanders die ons huis komen 'bepotelen', maar ze doen hun werk even goed. Volgens mij is dit een win-win situatie, de buitenlandse arbeiders krijgen hier een goede sociale zekerheid en wij hebben er heel wat werkkrachten bij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2011, 10:10
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Het is inderdaad goed dat we hulp krijgen van de buitenlanders.
Maar kunnen we in ons land dan niet beter de werklozen opleiden zodat zij in de bouw kunnen gaan werken. Dat zou ook een winstgevende situatie zijn.
De werklozen gaan van het straat en kosten dus minder aan de maatschappij.
Ik blijf er bij dat we eerst moeten zorgen dat de mensen in ons land werk hebben voor we naar mensen van het buitenland gaan grijpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2011, 13:06
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Ik heb toch gemengde gevoelens bij deze cijfers. Bedrijven lijken effectief mensen uit het buitenland aan te werven, en dat terwijl er in ons land toch ook werkeloosheid heerst. Het is mooi dat we buitenlanders een kans willen geven, maar zouden we niet beter 'eigen volk' eerst de kans geven? Dit klinkt misschien wel heel rechts, maar in mijn ogen is het een betere zet. Buitenlanders beheersen de taal immers niet zo goed als autochtonen. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat men mensen uit het buitenland geen kans moet geven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th March 2011, 13:24
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik heb gemengde gevoelens bij deze cijfers. In Europa mag je vrij gaan werken in een ander Europees land. Ok, als een land veel werkeloosheid heeft is het normaal dat deze kunnen gaan werken in andere landen waar arbeiders broodnodig zijn. Maar is dit wel het geval in België? Kunnen wij niet beter de laaggeschoolde Belgen de mogelijkheid geven om een opleiding te volgen bij de VDAB waardoor ze kunnen werken in knelpuntberoepen? Dit zou de levensstandaard in België ten goede komen. Versta me niet verkeerd ik ben niet tegen buitenlandse arbeiders maar denk dat we meer kunnen investeren in werkeloze terug aan het werk te krijgen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th March 2011, 13:54
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik denk dat veel te maken heeft met onze mentaliteit: we willen allemaal een goedbetaalde job, mooie werkuren, een firmawagen, een 'baan met faam', enz ... Laat dat nu net de zaken zijn die in de bouw het tegenovergestelde zijn. Bouwvakkers moeten vaak veel uren kloppen omdat ze moeten werken tegen een strak tijdschema en om hun loon zo wat de hoogte in te trekken. Ik denk dus dat het vooral te maken heeft met het zware werk waar niemand voor te springen staat. Voor buitenlanders zijn de Belgische lonen in vergelijking met hun thuisland zeer hoog wat het natuurlijk zeer aantrekkelijk maakt om hier te komen werken. Ik denk niet dat er bouwvakkers, die WILLEN werken, werkloos zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.