actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2010, 14:38
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Strengere regels om Belg te worden

BRUSSEL - De regering heeft een akkoord bereikt om de snelbelgwet te verstrengen. Nieuw is ook dat de nationaliteit opnieuw kan worden afgenomen. Dat heeft minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) aangekondigd.



Wie Belg wil worden, zal binnenkort aan een aantal extra voorwaarden moeten voldoen. Vroeger volstond het om drie jaar in ons land te verblijven, die duur wordt nu opgetrokken tot vijf jaar.

De kandidaat Belg moet ook over een wettelijke verblijfsvergunning beschikken en kunnen aantonen dat hij of zij is ingeburgerd. De kandidaat moet ook Nederlands of Frans kunnen praten. Het wordt ook onmogelijk om de Belgische nationaliteit vanuit het buitenland aan te vragen.

Wie een schijnhuwelijk aangaat of ernstig misbruik maakt van zijn nationaliteit, kan die ook opnieuw kwijtspelen.

Datum: 20/04/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik vind het logisch dat, als je Belg wil worden, je aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Anders kan iedereen zomaar Belg worden. Dat je Fans of Nederlands kan spreken vind ik een minimumvoorwaarde. Dat je ingeburgerd met zijn vind ik ook heel belangrijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2010, 15:01
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Ik vind dit best wel goed nieuws. Ik vind het belangrijk om te kijken hoe goed deze mensen zijn ingeburgerd in ons land.
Enkele jaren geleden werden kennissen van mijn tante, een Kosovaars gezin, uitgewezen. Dit heeft toen een grote schokgolf teweeggebracht in het dorpje waar zij wonen. Iedereen heeft er alles aan gedaan om hen in België te houden, de kranten werden op de hoogte gebracht, ... Uiteindelijk mochten deze mensen hier blijven. Waarom was het logisch dat zij hier bleven? Omdat enkele kinderen van dit gezin hier in België geboren waren (Dit bewijst dat zij al enkele jaren hier woonden), omdat alle gezinsleden bijna vloeiend Nederlands spraken, omdat de ouders van het gezin reeds in België werkten, ...
Bij zulke gezinnen vind ik het niet meer dan normaal dat zij hier in België mogen blijven.
Deze wet zorgt er ook voor dat we het kaf van het koren kunnen scheiden. Men kan meteen zien wie toch enigszins moeite doet om zich in te burgeren. Als men Nederlands of Frans spreekt, al minstens 5 jaar hier woont, een job heeft hier (of de kinderen gaan hier al lang naar school), ... doet men moeite om zich in te burgeren en mag men blijven. Woont men echter nog maar 1 jaar in België, spreekt men geen Frans of Nederlands, is men werkloos en doet men geen moeite om werk te vinden,... Dit zijn allemaal redenen om ervan uit te gaan dat deze mensen zich niet inburgeren en hier dus (nog) niet thuishoren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th April 2010, 17:49
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik ben het hier volledig mee eens.
Het is inderdaad vooral belangrijk om na te gaan of de mensen zijn ingeburgerd. Mensen kunnen hier wel 5 jaar of langer wonen, maar ik vind het belangrijk dat ze nederlands of frans kunnen, dat ze moeite doen om zich in deze maatschappij te integreren. Als ze geen nederlands of frans kunnen, geen moeite doen, kan men dus weigeren hen Belg te laten worden, hen 'verplichten' meer moeite te doen om hier te mogen blijven.
Ook vind ik het positief, dat de belgische nationaliteit terug kan afgenomen worden. Als schijnhuwelijken pas nadien aan het licht komen, vind ik het ergens niet meer als normaal dat men hen de belgische nationaliteit kan afnemen. Ze hebben immers misbruik gemaakt van de situatie.

Laatst aangepast door Lennart : 5th April 2010 om 17:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.