actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th August 2008, 16:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Bijna 780.000 dieren gebruikt voor dierproeven

Bijna 780.000 dieren gebruikt voor dierproeven


Vorig jaar zijn in België in totaal 779.860 dieren gebruikt voor biomedisch onderzoek. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2006, zo meldt de dienst dierenwelzijn van de federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid.



Er werden 23.145 proefdieren meer gebruikt (+3 procent) dan in 2006. De proefdieren worden voornamelijk gebruikt voor de ontwikkeling en de kwaliteitscontrole van geneesmiddelen en medische apparatuur.

Opvallend is een nieuwe, grote daling van het aantal primaten dat voor proeven gebruikt is (-80,6 procent). Al sinds jaren wordt er geen enkele grote primaat meer gebruikt, en er is een koninklijk besluit voorzien dat het gebruik ervan zal verbieden. Het aantal vogels dat in 2007 gebruikt werd, gaat eveneens in dalende lijn (-19,8 procent).


Toegenomen onderzoek

Bijna twee derde van de proefdieren werd ingezet voor de ontwikkeling van geneesmiddelen en medisch materiaal. De lichte stijging van het aantal proeven op dieren moet volgens de FOD worden gezien in de context van het hoge onderzoeksniveau in België en kan worden verklaard door het toegenomen onderzoek naar de mechanismen van ziekten bij de mens. In België zijn dierproeven voor het testen van cosmetica verboden.

In 2007 waren in ons land 382 laboratoria erkend om proeven uit te voeren op dieren. Deze laboratoria behoren voornamelijk tot universiteiten (87 procent).

De private sector, die het meest dieren gebruikt, vertegenwoordigt 7 procent van de laboratoria en de overige 6 procent zijn laboratoria van de overheid. Een vierde van de erkende laboratoria heeft in 2007 echter geen enkel dier gebruikt voor proeven.

Dierproeven in België mogen enkel plaatsvinden als er geen andere mogelijkheid bestaat om het gewenste resultaat te bereiken zonder dat er dieren gebruikt worden.


Blog Knack, 25-08-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2008, 18:56
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
In België alleen al 779.860 proefdieren op één jaar tijd! Dat is dus 2137 per dag. 89 proefdieren per uur. Dat lijkt bijna op een lopende band! Soms gaat het inderdaad niet anders dan met proefdieren te werken, maar worden er dan zóveel tests op uitgevoerd? 89 per uur is wel zeer veel voor België alleen al...

Ik kan me voorstellen dat er ook veel dieren zonder problemen worden afgemaakt in de proefdierensector. Er wordt een medicament op getest en het dier leeft nog verder zonder problemen maar toch wordt het samen met de rest gewoon afgemaakt omdat dit het bedrijf financiëel gezien voordeliger is. Per proefdier maakt dat natuurlijk niet zoveel verschil, maar voor honderden, duizenden of misschien zelfs tienduizenden loopt de rekening toch al goed op!

En nu spreken we over België, laat staan hoe het er in landen aan toe gaat waar de wetten er minder streng op zijn, en waar er meer proefdieren voor nodig zijn (door bv meer inwoners).
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th October 2008, 00:27
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Ik zal dan maar spreken uit de ervaring ..
In België worden veel dierproeven uitgevoerd, dierproeven op primaten worden uitermate beperkt en de ethische commissie is zeer streng op dierproeven waarbij gebruik wordt gemaakt van primaten. Ik geloof dat er enkel in Leuven nog primaten aanwezig zijn.

Dierproeven brengt het nodige leed met zich mee maar anderzijds helpt het ons met de ontwikkeling. Het leed van de dierproeven wordt in theorie zo veel mogelijk beperkt maar of dit in de praktijk gebeurt .. ?
Al denk ik niet dat we mogen klagen want er wordt regelmatig gecontroleerd door AAALAC.
Momenteel wordt er erg veel geld en tijd gestopt in de kooiverrijking van de dieren, ook worden de dieren "indien mogelijk" in groep gehuisvest.

Anderzijds wordt het leven van een proefdier sterk beïnvloed door dierenrechtenorganisaties. Vroeger konden de Beagles buiten op de hondenspeelplaats spelen, nu zitten de dieren 24u/24 binnen ter bescherming tegen dierenrechten organisaties.

Mijn moeder was kankerpatient, mocht er nooit getest zijn op proefdieren dan was zij een vogel voor de kat.

Ik kan verder niet te ver uitwijden over dit onderwerp ik heb mijn stage gedaan bij Janssen Pharmaceutica, hierdoor heb ik een papier van geheimhouding moeten ondertekenen

Edit: Ivan, dat Financieële heb je van mij
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2008, 19:12
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Eén van mijn vrienden in Engeland werkt in een bedrijf waar ze zich bezig houden met dierenproeven.
Te veel details heb ik niet gevraagd maar hij vertelde mij wel een detail dat mij tot denken heeft aangezet.
Bepaalde bedrijven promoten dat hun producten niet getest worden op dieren. (Denk maar aan The Body Shop) Wat blijkt? Dit is niet helemaal correct, elk bestanddeel van een product moet getest zijn op dieren vooraleer dit op de markt mag komen of vooraleer dit in een product voor mensen terecht mag komen.
Dus ergens is het valse reclame en dan stel ik mij de vraag waarom ik zoveel meer zou betalen als het eigenlijk toch sowieso op een dier getest moet zijn. Dit moet natuurlijk in een bedrijf gebeuren dat goedgekeurd is door de overheid, zoals het bedrijf waar mijn vriend in werkt.
Als je dit weet is het ergens logisch dat er zoveel dieren nodig zijn om die proeven op te doen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th October 2008, 19:43
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Ergens is het ook normaal dat er zoveel proeven op dieren worden gedaan. Als er antibiotica wordt uitgevonden kan men dit moeilijk op een mens uitvoeren. En deze antibiotica moet op een minimum aantal dieren worden uitgevoerd en een bepaald aantal keren. Ook dit met bepaalde doseringen per groep dieren. En ik geloof dat er al een groep of 4/5 dieren nodig is. Dit kan al een geval zijn waarom er zoveel proefdieren worden gebruikt.

Ook is het zo dat men nu op meer ziektes uitkomt en er meer verschillende soorten aan het ligt komen. Hiervoor proberen ze een aangepaste medicatie te vinden. Of men probeert efficiëntere medicatie voor een bepaalde ziekte te vinden.

En sommige bacteriën zijn resistent tegen een bepaalde werkzame stof die in de antibiotica zit dus moet hier ook een nieuwe antibiotica voor worden gevonden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th October 2008, 14:22
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Citaat:
Orgineel gepost door Inne.Vets
Ergens is het ook normaal dat er zoveel proeven op dieren worden gedaan. Als er antibiotica wordt uitgevonden kan men dit moeilijk op een mens uitvoeren. En deze antibiotica moet op een minimum aantal dieren worden uitgevoerd en een bepaald aantal keren. Ook dit met bepaalde doseringen per groep dieren. En ik geloof dat er al een groep of 4/5 dieren nodig is. Dit kan al een geval zijn waarom er zoveel proefdieren worden gebruikt.

Ook is het zo dat men nu op meer ziektes uitkomt en er meer verschillende soorten aan het ligt komen. Hiervoor proberen ze een aangepaste medicatie te vinden. Of men probeert efficiëntere medicatie voor een bepaalde ziekte te vinden.

En sommige bacteriën zijn resistent tegen een bepaalde werkzame stof die in de antibiotica zit dus moet hier ook een nieuwe antibiotica voor worden gevonden.

Hierbij sluit ik mij aan.
Het is idd zo dat ziektekiemen resistent worden tegen antibiotica, dus het is echt wel nodig dat er nieuwe antibioticum ontwikkeld worden. Verder heb ik een tijd van mijn stage doorgebracht op uncologie of kankeronderzoek.
Zeer intressant om te volgen, en ook het onderzoek naar kanker is in de dag van vandaag haast onnmisbaar. Dan heb ik nog bij Cardio (hart) en Gastro (maag en spijsvertering) stage gelopen en ook hierbij heb ik veel geleerd en ingezien dat het echt wel nodig is. Ik heb minder fijne beelden gezien maar al bij al moet ik zeggen dat de dieren van een belgisch proefdierbedrijf het zeker niet slecht hebben en vaak beter gehuisvest worden dan doorsnee huisdieren.
Ik ben verschillende proefdierbedrijven gaan bezoeken, van janssen pharmaceutica tot het AMC in Amsterdam en de reglementering is echt wel streng. Anderzijds vindt ik de concurrentie drang onder de proefdierbedrijven een triestige zaak. Er wordt in mindere mate met elkaar gecommuniceerd omdat elk bedrijf "het wondermiddel" wil presenteren. Waardoor er soms (helaas) teveel proefdieren gebruikt worden. Proefdieren mogen slechts 1x gebruikt worden in een proef waarbij ze echt lijden bv: pijnproeven, die zijn zeker niet leuk om naar te kijken.

Anderzijds om even af te wijken van het topic.
6 oktober het nieuws: primaten gebruikt als kelner
Dat is in mijn ogen een vorm van mishandeling
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st December 2008, 10:54
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
30/12 Bijen krijgen cocaïne toegediend als experiment

Wetenschappers hebben bijen gedrogeerd met cocaïne om te onderzoeken hoe hun brein reageert op de drug. Aan de hand hiervan kan mogelijk een manier gevonden worden om verslaving aan de drug bij mensen te stoppen.

Het onderzoek, gevoerd door twee Australische en één Amerikaanse universiteit, toonde aan dat de bijen op dezelfde manier op de drug reageerden als mensen. In beide gevallen werd er een drang naar beloning en een veranderd oordelingsvermogen vastgesteld.

De onderzoekers brachten minieme hoeveelheden cocaïne aan op de rug van de bijen, waarna ze werden vrijgelaten om eten te zoeken. Normaal gezien voert een bij wanneer ze terugkeert een 'dans' uit, om de andere bijen te laten weten waar het voedsel is.

De bijen die cocaïne kregen toegediend, dansten enthousiaster en leken hetzelfde plezier aan de harddrug te beleven als mensen. "We ontdekten dat de bij het succes van de tocht op een andere manier evalueerde", aldus de onderzoekers.

De wetenschappers hopen aan de hand van de informatie meer te weten te komen over de verslavende werking van cocaïne. Zo hopen ze in de toekomst nieuwe behandelingen tegen verslaving te kunnen ontwikkelen.

Bron: www.gva.be

Reactie: Eigenlijk vind ik het wel erg voor die bijen.. Dierenproeven in het algemeen vind ik gewoon erg ! Maar... het kan wetenschappers inderdaad helpen naar een onderzoek, zoals in dit artikel over cocaïne.
Als het onderzoek nu eens met succes zou zijn, zijn sommige mensen alvast wat verdergeholpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.