actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2012, 14:15
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Complexen? "Hoe verder van het schoonheidsideaal, hoe gelukkiger"

Complexen? "Hoe verder van het schoonheidsideaal, hoe gelukkiger"

Hoe je het ook draait of keert, onze maatschappij heeft vastgeroeste schoonheidsidealen. Vraag aan eender wie om een fysiek aantrekkelijk persoon te beschrijven en het vaakst terugkerende antwoord is ongetwijfeld: "Slank en goed in vorm". Uit een verrassend Noors onderzoek blijkt nu echter dat wie ver verwijderd is van deze idealen veel sneller tevreden is met zijn of haar uiterlijk, dan wie de 'norm' wel of net niet haalt.
De studie werd uitgevoerd aan het Noorse Nationaal Instituut voor Consumentenonderzoek. Daar werden diepgaande interviews gehouden met een twintigtal mannen en vrouwen. De helft van de groep werd gedefinieerd als zijnde 'lichamelijk afwijkend', door jarenlange zwaarlijvigheid, hevige brandwonden of een fysieke handicap.

Aan hen werd gevraagd om een aantrekkelijk, sexy lichaam te beschrijven. Hoewel ze het slanke, fitte ideaal wel erkennen, leggen ze zelf de nadruk op persoonlijkheid, charme en charisme als de belangrijkste factoren. Het team kwam tot de conclusie dat wie (ver) buiten de norm valt, zijn of haar lichaam veel beter zal accepteren omdat het moeilijk, zoniet onmogelijk is om er iets aan te veranderen.

Wie daarentegen al slank is of met een beetje overgewicht kampt, voelt zich opvallend minder tevreden in vergelijking met de 'lichamelijk afwijkende' groep. "Het was best verrassend dat de deelnemers die eigenlijk behoorlijk fit en slank zijn, het minst gelukkig blijken te zijn met hun lichaam. Onze perceptie van een perfect lichaam wordt gevormd door alles waaraan we worden blootgesteld en we worden echt wel overspoeld met beelden of we dat nu willen of niet", besluit Mari Rysst.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/...elukkiger.dhtml
--------------------------------------------------------------------------

Dit artikel deed me toch even schrikken aangezien je zou zeggen dat mensen die dichter bij het "schoonheidsideaal" staan net gelukkiger zouden zijn. Uit een onderzoek blijkt het tegenovergestelde; Hoe verder van het schoonheidsideaal, hoe gelukkiger.

Ergens kan ik me wel vinden in de theorie, maar ik ken toch heel wat mensen die ver staat van dit schoonheidsideaal en daarmee erg ongelukkig zijn. Bovendien zijn vele mensen het ook niet eens met het schoonheidsideaal, het is misschien ook iets subjectief.

Naar mijn mening is iedereen mooi op zijn of haar eigen manier en zou zoiets als een schoonheidsideaal niet mogen bestaan. Het belangrijkst is dat je jezelf verzorgt en leert waarderen en vooral goed bent want - hoe cliché het ook is - ware schoonheid zit vanbinnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.