actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2017, 13:44
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Woestijnzand en bosbranden veroorzaken rode zon boven België

Woestijnzand en bosbranden veroorzaken rode zon boven België

Wie deze ochtend naar de hemel keek, kon een mooie oranje-rode zon bewonderen. De kleur wordt veroorzaakt door woestijnzand in de lucht en door de bosbranden in Portugal. Die stof- en rookdeeltjes worden letterlijk vanuit het zuiden naar ons geblazen door orkaan Ophelia.

Maandagochtend werd België wakker onder een laagje stof. Een stukje woestijn van de Sahara was op onze auto’s en dakramen terecht gekomen. "Dat gaat voor België in totaal over duizenden tonnen zand", zegt weerman Frank Deboosere. “Die stofdeeltjes worden in de bovenste luchtlagen meegevoerd naar ons. Als het regent, vallen die stofdeeltjes mee naar beneden.”

Zolang het droog blijft, blijven de stofdeeltjes dus gewoon in de lucht hangen. Onder invloed van orkaan Ophelia worden ook rookdeeltjes van de bosbranden in Portugal naar hier gevoerd. Al die deeltjes in de lucht zorgen ervoor dat het zonlicht gebroken wordt en dat de lucht een rode gloed verspreidt.

Ook in Nederland, en gisteren in het Verenigd Koninkrijk, was het fenomeen te zien. “Wie al eens op de Canarische eilanden is geweest, weet dat daar regelmatig Saharazand in de lucht hangt. Maar ook in België is het niet voor het eerst dat er woestijnzand tot hier gevoerd wordt." Dat was onder meer al het geval in 2004, 2008 en 2012.

Geschreven door Wim De Maeseneer, geraadpleegd op 17/10/2017 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...n-boven-belgie/

Mening: Ik had het vanmorgen ook al opgemerkt, dat de zon er zo speciaal en zelfs mooi uitzag! Ook het Sahara-zand heb ik ook gezien op mijn zwarte auto. Toch heb ik er ook wel mijn vragen bij. Het kan er allemaal wel spectaculair uitzien, maar het heeft toch wel een negatieve kanttekening omdat het weeral over een orkaan, een natuurramp, gaat. Ik hoop dat dit niet meer te dikwijls voorkomt en dat de mensen toch meer kritisch gaan nadenken over wat er de laatste tijd aan het gebeuren is met de natuur, omdat ze dit verschijnsel over het algemeen meer bekijken als iets leuks. Er moet naar mijn mening heel dringend iets gebeuren tegen de opwarming van de aarde, alhoewel het misschien al wel te laat is. Ik geloof dat deze natuurrampen toch wel het gevolg zijn van het gedrag van de mens en dat het nog enigszins "ingetoomd" kan worden mochten we over de hele wereld iets doen aan onze ecologische voetafdruk!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.