actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2016, 06:04
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
‘Samsonseks’ is het Woord van het Jaar 2016

‘Samsonseks’ is het Woord van het Jaar 2016

Het woord ‘samsonseks’ is door woordenboekuitgever Van Dale uitgeroepen tot Woord van het Jaar 2016 in Vlaanderen, zo werd dinsdagochtend bekendgemaakt.

Van 30 november tot en met 19 december kon gestemd worden op de tien genomineerde woorden voor het Woord van het Jaar 2016. Er werd meer dan 100.000 keer gestemd op de kandidaten voor de verkiezing.

Het woord samsonseks haalde het met 43 procent van de stemmen, gevolgd door betonstop en pokémonterreur. De definitie van samsonseks is ‘seks terwijl de kinderen naar de televisie kijken (genoemd naar het kinderprogramma ‘Samson en Gert’)’.

In Nederland werd ‘treitervlogger’ met 35 procent van de stemmen het woord van het jaar. Die term verwijst naar ‘iemand die videoblogs maakt van het treitergedrag van zijn vrienden en die zelf, door dit gedrag te filmen en de film te publiceren, ook overlast veroorzaakt’.

De winnaars van de voorbije jaren waren kraamkost (2015), flitsmarathon (2014), selfie (2013) en frietchinees (2012).

Bron: De Standaard, 20/12/2016

Mening
Wat een bizar woord. Het woord van het jaar van de voorbije jaren (2012 - 2015) klonk me bekender in de oren als 'samsonseks'. Ik had er al wel eens over gehoord, maar ik wist niet dat het zo'n populair woord was. Tevens toen ik de titel van het artikel las, moest ik toch even gaan spieken naar de betekenis. Ik betwijfel of het woord veel gebruikt gaat worden omdat er nog steeds een taboe hangt rond seks. Flitsmarathon, selfie en frietchinees zijn woorden die ik regelmatig in mijn omgeving hoor, maar het woord van dit en vorig jaar heb ik nog niet zo vaak horen passeren. Ik trek het zeer sterk in twijfel of het zijn titel wel waard is.

Laatst aangepast door L*ura.present : 20th December 2016 om 06:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.