actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2013, 15:16
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Waar verdient een leerkracht het meest?

Waar verdient een leerkracht het meest?

Het loon van een leerkracht varieert sterk van land tot land. Dat blijkt uit cijfers die de OESO heeft vrijgegeven. De organisatie publiceerde op haar site een tabel met de lonen voor leerkrachten basisonderwijs en secundair onderwijs in 36 verschillende landen. De cijfers zijn gebaseerd op de situatie in 2011.

In Luxemburg kan je in het onderwijs veruit het meest verdienen. Daar heeft een leerkracht in het hoger secundair namelijk een maximum jaarsalaris van maar liefst 94.262 euro. Ook als starter in het basisonderwijs heb je er het hoogste loon: 47.926 euro. Dat is meer dan dubbel zoveel als het OESO-gemiddelde van 21.592 euro en meer dan zes keer zoveel als de collega-leerkrachten in landen zoals Hongarije, Polen en Slovakije verdienen.

In Indonesië valt het minst te rapen: daar verdient een starter in het basisonderwijs per jaar slechts 1.226 euro. In het hoger secundair is het niet veel beter. Daar kan je als leerkracht jaarlijks maximum 2.132 euro verdienen.
Vlaamse leerkrachten verdienen beter dan Waalse

Het loon van een Belgische leerkracht verschilt aan beide kanten van de taalgrens. In Vlaanderen valt er meer te verdienen: 24.018 euro als beginnende leerkracht basisonderwijs en maximum 52.705 euro als leerkracht in het hoger secundair. In Wallonië is dat respectievelijk 23.584 en 51.488 euro.

Ook de snelheid waarmee een leerkracht het maximumsalaris kan bereiken verschilt van land tot land. In het lager secundair moet je in Hongarije veertig jaar anciënniteit opbouwen vooraleer je het hoogste salaris krijgt. In Schotland kan je al na zes jaar het maximum bereiken.

(cijfers kan je bekijken via onderstaande link)

bron: http://www.vacature.com/blog/waar-v...tm_content=top2
datum: 11/11/2013


mening

Het is wel eens interessant om gegevens zoals deze even te raadplegen. Zo kan je later ook meteen je eigen salaris vergelijken met het gemiddelde van anderen die hetzelfde beroep beoefenen. Als je naar de cijfers zelf kijkt zie je meteen dat leerkrachten in landen zoals Polen, Tsjechië, Slovakije, Hongarije, ... en zeer extreem Indonesië toch een pak minder verdienen dan op de meeste gebieden. Dit vind ik niet echt verwonderlijk aangezien deze landen economisch gezien ook niet echt sterk staan ten opzichte van andere landen. Waarom leerkrachten in Luxemburg echter zoveel verdienen begrijp ik niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2013, 16:00
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Ik moet toegeven dat ik toch ook wel een beetje verrast ben door het bedrag dat Luxemburg aan hun leerkrachten kan uitkeren. Als leerkracht hebben wij allemaal dezelfde taak én toch is er een groot verschil in loon.

Dit komt inderdaad door de economie in dit land. Wil het echter zeggen dat leerkrachten uit Luxemburg dan beter zijn dan leerkrachten uit Polen?

Ik vind het bizar dat dit loon, voor dezelfde taak, zover uit elkaar kan liggen. Misschien moet men hier toch proberen om een goede, gemiddelde lijn in te trekken? Maar.... is dit haalbaar ?
__________________
L'homme n'est heureux que de vouloir et d'inventer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2013, 16:09
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Het is verontwaardigend en interessant om de verschillen in het loon waar te nemen. Een functie die hetzelfde is zou ook hetzelfde loon moeten krijgen vind ik. Waarom zouden we niet naar Luxemburg gaan om daar les te geven? Alles heeft wellicht ook zijn voor- en nadelen. Ik denk dat we als leerkracht in België niet moeten klagen. Want als het om lonen gaat zijn we nooit content. Iedereen wil altijd meer verdienen voor minder te doen, dus waar is dan het evenwicht en wie zijn wij om te vergelijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.