actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2011, 23:40
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ook euthanasie voor bejaarden die levensmoe zijn

Prof. Herman Nys, directeur van het Centrum voor Biomedische ethiek en Recht van de K.U.Leuven, heeft vrijdag tijdens een studiedag in Leuven gepleit om de euthanasiewet in bepaalde omstandigheden toe te passen op levensmoeë hoogbejaarden.


"De wet stelt als primaire voorwaarde voor euthanasie op verzoek de aanwezigheid van een ernstige en ongeneeslijke, door ongeval of ziekte veroorzaakte aandoening. In combinatie met een medische problematiek van ouderdomskwalen, die op zich niet ongeneeslijk hoeven te zijn, kan levensmoeheid of lijden aan het leven bij hoogbejaarden, wat zich uit in existentiële problemen zoals eenzaamheid, angst en dergelijke, volgens mij echter voldoende zijn om zoals in Nederland onder de toepassing van de bestaande wet te vallen. Het gaat dus om een bredere interpretatie van wat nu in de wet staat", aldus Nys.

Dementie
Nys wil ook meedenken over een oplossing voor diep demente patiënten die in het verleden aangaven dat er op hen in geval van wilsonbekwaamheid onder bepaalde voorwaarden euthanasie mag gepleegd worden. Momenteel is hiervoor wettelijk vereist dat de patiënt "onomkeerbaar buiten bewustzijn" is. Demente patiënten of patiënten die zwaar getroffen zijn door een hersenbloeding, komen hiervoor niet in aanmerking. "Wanneer beslist de arts dat het moment daar is? Het niet meer herkennen van kinderen of omgeving zoals nu wordt voorgesteld, vind ik toch maar vaag", aldus Nys.
GVA - 07-10-2011


Mijn mening:

Ik zie hier geen graten in. Als de bejaarde er zelf van overtuigd is dat het genoeg geweest is, dat het leven voor hem/haar niet meer hoeft, dan kan ik alleen maar hopen dat hij/zij op een menswaardige manier uit het leven kan stappen.
De discussie over hoe het dan moet gaan met demente bejaarden, vind ik zeer moeilijk. Ikzelf zou liever rustig sterven dan tot in den treure verder te moeten 'leven' terwijl je niets meer beseft of kan. Zo te moeten wachten op je dood, lijkt mij voor iedereen een kwelling die best vermeden kan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th October 2011, 11:03
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik ben ook akkoord met het voorstel van prof. Herman Nys. De algemene levensverwachting stijgt, maar dat betekent niet dat ook de kwaliteit van onze laatste levensjaren nog hoog is. Ik snap dat er mensen zijn, die liever waardig sterven, dan helemaal af te takelen en niets meer aan je leven te hebben.
Levensmoeheid kan even erg zijn als een ernstige of ongeneeslijke aandoening. Misschien is het een oplossing om mensen vooraf zelf te laten beslissen. Er zijn verschillende mensen in mijn omgeving die zeggen: "Als ik ooit zo zwak en ziek ben, dan hoeft het voor mijn niet meer..."
In die uitspraak kan ik best inkomen. Als je er dan vooraf al over hebt nagedacht, kan je nog een heldere beslissing nemen. Zoals Tinne zegt, lijkt 'moeten wachten op de dood' mij ook een echte kwelling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.