actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2010, 21:49
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Recordaantal nieuwe gevallen van hiv in ons land

In 2009 zijn in België een recordaantal nieuwe gevallen van hiv-infectie geregistreerd. Wereldwijd is het aantal gevallen van besmetting dan weer met 20 procent teruggelopen op tien jaar tijd.
In België waren er vorig jaar 1.135 nieuwe besmettingen. Dat meldt het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). "Vanaf 2008, 2007 en 2006 stijgt het aantal hiv-besmettingen lichtjes", zegt An Verbrugge van het WIV. De cijfers bedragen respectievelijk 1.093, 1.069 en 1.014 gevallen.

Holebi
Het aantal infecties via heteroseksuele contacten daalde in de loop der jaren. In 2002 ging het nog om 67 procent van de geregistreerde besmettingen, tegenover 50 procent in 2009. Daartegenover is een duidelijke stijging van het aantal vastgestelde infecties op te tekenen bij homo- en biseksuele mannen. In 2002 werden bij die groep 23 procent van alle infecties gediagnosticeerd, tegenover 46 procent in 2009.
Uit het WIV-rapport blijkt ook dat besmettingen almaar sneller gedetecteerd worden. In 1997 werd de diagnose pas heel laattijdig gesteld in 41 procent van de gevallen. In 2009 ging het slechts om 24 procent.
In 2009 zijn tot slot 111 nieuwe gevallen van aids vastgesteld. Sinds 1998 schommelt dat cijfer steevast tussen de 100 en de 150.

Terugloop in wereld
Wereldwijd is het aantal gevallen van besmetting op tien jaar tijd wel met 20 procent teruggelopen. Op vijf jaar tijd zijn er 300.000 sterfgevallen minder geweest. Dat blijkt uit een rapport van het VN-bureau voor aidsbestrijding Unaids, als aanloop naar Wereldaidsdag op 1 december.
Jaarlijks zijn er 2,6 miljoen nieuwe besmettingen, tegen 3,1 miljoen tien jaar geleden. In 2009 heeft de ziekte aan 1,8 miljoen mensen het leven gekost, tegen 2,1 miljoen in 2004.
Over heel de wereld zijn er ongeveer 33,3 miljoen mensen met het aidsvirus, van wie 22,5 miljoen in zwart-Afrika. Sinds de epidemie uitbrak heeft het hiv-virus meer dan 60 miljoen mensen geïnfecteerd en zijn er bijna 30 miljoen overleden aan oorzaken die met het virus te maken hebben.
Dat het aantal infecties en sterfgevallen terugloopt heeft te maken met de inspanningen voor preventie en behandeling. In 2009 hadden in landen met een pover inkomen 5,2 miljoen mensen toegang tot een antiretrovirale behandeling, tegen 700.000 in 2004.

Bron: www.vandaag.be
23/11/2010

Mijn mening:
Jammer dat er een recordaantal nieuwe gevallen van hiv in ons land is geregistreerd. Een virus dat je onbewust aan de personen van wie je het meeste houdt, kan doorgeven. Als het hiv-virus eenmaal in je lichaam uitbreekt, dan wordt het je fataal. Het moet voor iemand met aids toch verschrikkelijk zijn om te weten dat er geen medicatie bestaat die je terug gezond kan maken. Ik vind het heel spijtig dat er nog geen oplossingen gevonden zijn om dit virus uit te schakelen. Iets wat ik verrassend vond, is dat er een recordaantal nieuwe hiv-gevallen in ons land is geregistreerd, terwijl het aantal gevallen van deze besmetting wereldwijd een heel stuk is teruggelopen. Voordat ik het artikel had gelezen, dacht ik dat het net het tegenovergestelde zou zijn. Het is in ieder geval goed dat er op wereldniveau verbetering is te merken. Dit komt door de inspanningen voor preventie en behandeling, iets dat ik alleen maar kan aanmoedigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.